Gå til innhold

Jøss Canon 300D for kun .... 6.525,-kr


Anbefalte innlegg

I hvertfall i USA (i følge dpreview.com). Lurer på hor mye det vil koste i Norge. Bør hvertfall ikke ligge på over 7.000....

 

Hva skjer nå med G3 og G5? De må hvertfall settes ned i pris. Kanskje ikke Så lurt å kjøpe disse kameraene akkurat nå, siden man kanskje kan spare noen tusenlappe om man venter noen få dager. 300D skal jo komme allerede 15 september...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

At Canon skulle komme med en ”strippet” modell av 10D lå vel egentlig i kortene, dette er vel også grunnen til at Canon G5 bare ble en ”dårlig” oppgradering av G3. Her er det tydelig at Canon kjenner sin besøkelsestid . Først til mølla…. Det er nok mange som nå ser sin sjanse til å få seg en speilrefleks til en overkommelig pris. Og har man først satset på et system så blir det så man som oftest holder seg til det. Om ikke av annet så av økonomiske grunner. Nå er ikke Canon den verste lesten å forbli ved, så langt i fra, men selv ble jeg skuffet over denne ”revolusjonerende ” nyheten. Å gå tilbake til plastalderen igjen nå er ikke mindre enn en forbrytelse i mine øyne. Det spesiallagde objektivet som følger med, 18 –55mm f3,5 – f5,6 var ikke rare greiene. Ja lysstyrken er heller ikke særlig imponerende på det andre objektivet som er underveis, 55 – 200mm, f4,5 – f5,6. Prisen på førstenevnte objektiv sier også at vi her står overfor en plastsak av hellere tvilsom kvalitet.

I Norge kan vi vel regne med en pris på rundt 10000kr for kamera m.18-55mm. og det syns jeg IKKE er billig!

Personlig ser jeg mer fram til testresultatene fra nyskapningene til Sony, Minolta og Fuji.

Når det gjelder optikken til Sony og kanskje også Minolta, må en nok opp i et 5-sifret beløp for å få tilsvarende opptikk fra Canon.

Mvh

s-ki

Lenke til kommentar

At 300D er i plast er vel ikke så skremmende ?

Jeg har i dag 10D i magnesium, men hadde før denne både D60 og D30 som begge var i plast. Jeg hadde ingen problemer med det.

Mange EOS hus før 300D har også vært basert på plast, og man kan jo ikke påstå at disse har vært dårlig av den grunn.

 

Men din skepsis til 18-55 objektivet deler jeg.

Vi får se hva praktiske tester viser.

Et godt alternativ til denne er jo EF 24-85, eller EF 28-135 IS.

 

Roger

Lenke til kommentar

Man får jo det man betaler for. Det som er fint er at man nå får valgfriheten. Billig...ikke best, men brukbart og ikke minst for allemannsen... Og dyrt og best osv. for de som prioriterer det.

 

Tror dette kameraet "treffer" mange av de som snur litt på krona før de handler, og som har lyst til å bytte ut den filmbaserte speilrefleksen med en rimelig digital. Og også kunne bruke de samme objektivene som man har liggende etter tidligere Canon-investeringer.

 

Jeg trenger f.eks ikke et kamera jeg kan kaste i bakken, og som tåler det. Da kjøper jeg heller et rimeligere kamera nå, og skulle det gå i stykker fordi jeg er uforsiktig så er det sikkert kommet nyere modeller jeg kan kjøpe billig :-)

Lenke til kommentar

Men... glemte å si at jeg er enig med "tidligere" taler at kameraene som er lansert fra andre (Fuji, Minolta, Sony) også er veldig spennende (spesielt Sony og Fuji for min del). Men mistenker at de kommer til å bli en del dyrere enn Canon... Men håper jo at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Canon 300D er vel beregnet mest på de som har gått å siklet på en canon G5, men ønsker å kunne spe på med litt flere linser. Kanskje også få en raskere og nøyaktig zoom.

 

Dette kamera ser ut til å ha bedre spesifikasjon enn filmrull Canon 300. Et kamera som henger rundt halsen på barnefamilier på ferietur. Å de fleste som har et slikt kamera har ikke peiling på blender og lukker og lysstyrke på objektivet. De aller fleste ønsker minst mulig kamera å dra på.

 

Tror dette kameraet kommer til å bli en salgsuksess. Så får vi andre som tenker mer på bildekvalitet legge litt mer i en bedre linse.

En 18-55 mm til 1500-2000 kr er det vanskelig å få bra lyssyrke på. Men f3.5 er jo ikke så galt til denne prisen. Min USM 28-105 har vel f3.5 til 4.5 den også. Dette gikk jo for å være en ganske bra linse og kostet 5 lapper.

 

Så får vi se hva kjærsten sier. Hun synes G5 var for stort. Likte S50 best.

Lenke til kommentar

>D30 og D60 består av en rustfritt stål

>dekket av plast.

>Jeg har D60 selv.

>Du "rogers" må ikke uttale deg om noe du ikke vet. :evil:

 

Ja, jeg vet at D30 og D60 har en indre stål ramme, med plast deksel rundt.

300D har også en indre ramme av metall med plast deksel rundt.

Objektiv festet på 300D er i metall, og denne er igjen skrudd fast i den indre metall rammen.

Dette i følge Canon USA.

 

Men om konstruksjonen er like solid som på D30/D60 skal jeg ikke uttale meg om.

 

Som jeg nevnte tidligere, så har mange andre EOS hus vært plast baserte. Noen av de første EOS modellene (EOS 750/850) er all-plastic, og har ikke vært noe dårlig av den grunn. Det er fortsatt mange slike i bruk rundt om.

 

Mitt første EOS var en EOS1000 i 1989, all plastic.

Med et par plast baserte objektiver. Fungerte ypperlig.

Solgte noen år senere EOS1000 kameraet til en kompis som fortsatt bruker det.

 

Men jeg sier ikke at plast er bedre enn metall. Det er et rimeligere alternativ, og EOS 300D er et rimelig kamera beregnet for amatører.

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på 10D og 300D bortsett fra "metallet"? Er det egentlig NOEN grunn til å velge 10D nå? Bortsett fra om man vil ha svart kamera?

 

Jeg har et eldre EOS 620 vet ikke om det er plastikk eller metall, men det har hvertfall tålt den meste. Til og med å bli overkjørt av bil.

Lenke til kommentar

10D og 300D bruker samme sensor.

I følge Canon kommer sensoren fra en annen produksjonsline,

men kvaliteten skal være den samme.

 

Dette har 10D som 300D ikke har:

- Mye bedre buffer. 9 vs 4 bilder (10D har også dobbelt buffer, noe jeg så langt ikke har funnet på 300D)

- PC Terminal (for ekstern studio blitz)

- Custom Functions mangler på 300D

- ISO 100-3200 mot 100-1600 på 300D

- Manuelt valg av AF modus

- Pentaprisme (300D har "pentaspeil" som gir et noe mørkere søkebilde)

- Og til slutt det mye omdiskuterte metall vs. plasthus

 

Her finner du en meget god gjenomgang:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_p...cid=7-6270-6325

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Her finner du en meget god gjenomgang:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_p...cid=7-6270-6325

 

 

Roger

 

Det var en fin gjennomgang av forskjellene, ja. Likte ikke helt at de har begrenset de manuelle mulighetene. Bla:

 

While you can choose between manual focus and autofocus (by flipping the AF/M switch on any Canon EF lens), in the exposure modes of most use to serious shooters - Shutter Priority, Aperture Priority, Program and Manual - the Digital Rebel chooses between One Shot AF and AI Servo AF automatically on the fly, in a mode called AI Focus. If you'd prefer to choose one or the other yourself, then you'll need a different camera[/i][/b]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...