Gå til innhold

Ny jobb, fakturere eller skrive timer?


hvafaen

Anbefalte innlegg

Hei jeg har akkurat fått meg ny jobb, og har fått tilbudet med å enten fakturere eller skrive timer.

 

Jeg svarte med engang skrive timer, fordi da ligger regnskapet og den delen i dems hender. Jeg kan altså ikke fucke opp!

 

 

På vei hjem derimot så kom jeg på at noen har sagt at det er en del fordeler med å fakturere. Da kan jeg feks få skrevet av kurs etc. som jeg har tatt som er relevant for firmaet mitt. Det vil da være gunstigere for meg, for jeg betaler mindre skatt. Right?

 

Vil jeg feks få kunne skrevet av førerkortet for personbil hvis det er relevant for driften av bedriften min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye "tryggere" å skrive timer - da er du ansatt med de rettigheter og plikter det medfører. Blant annet med arbeidsledighet, sykdom, permisjoner etc.

 

For å fakturere må du ha eget selskap/foretak. Som regel så kan du fakturere mer pr time enn du får i lønn, dette fordi arbeidsgiver sparer feriepenger og arbeidsgiveravgift. Problemet er ofte at ligningsmyndighetene kan skjære gjennom å si at du er ansatt uansett. Spesielt dersom stillingen er slik at du har valget om hvordan du vil avlønnes. Skattemessig kommer du ikke ut noe annerledes. Du kan gjerne trekke fra noen pc'er og slik i regnskapet dersom det er relevant, men må til gjengjeld tegne egen forsikring for sykdomsfraver mm.

 

Ta en kikk her http://www.skatteetaten.no/Brosjyrer-og-boker/Arbeidstaker-eller-naringsdrivende/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...