Gå til innhold

Oppgradere HDD/RAM på Compal IFL90+ og legge inn Windows 7


Borry

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har bestemt meg for å oppgradere min Compal IFL90+ laptop.

Dette da den fortsatt fungerer gullegodt til mitt bruk men kan trenge litt mer plass.

Jeg har en stasjonær som tar seg av spilling og tunge oppgaver.

Da jeg også syns det er på tide å hive ut Win XP til fordel for Win7 (Vista utgår) tenkte jeg å benytte anledningen til å sette inn litt mer Ram også.

 

Har derfor investert i følgende materiell:

HDD: Seagate 320GB 7200rpm

http://www.multicom.no/main/Momentus-7200e4-320GB-SATA-2e5-7200RPM-16MB-SEAGATE/cat-p/c100521/p2415746

Ram: Kingston 4GB (2x2GB)

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=102591&WebSiteMapNodeID=2006038

 

Til sammen har dette kostet ganske så nøyaktig 1000,-kr + frakt.

 

Ut i fra det jeg har funnet ut om denne laptopen så skal dette fungere fint.

Vurderte å bytte CPU, men det viser seg at disse ikke akkurat er enkle å få tak i til brukbare priser. Dermed blir Core2Duo på 2Ghz beholdt.

Noen som ser/vet om noen problemer med disse utskiftningene?

 

Jeg syns jeg får det jeg trenger av ytelse med denne oppgraderingen.

Den brukes ikke til spilling, majoriteten av bruken er "stasjonær" surfe/nett pc, mens alternativ hovedfunksjon er film/musikk i stua.

 

Har i utgangspunktet tenkt å installere 64-bit Win7 Professional eller Ultimate.

Mer spennende er det derfor om det er noen som har noen formening om potensielle problemer med installering av Win7 på denne laptopen?

Er det kurant å installere Win7? Hva må man passe på? Hva er "farene"?

Er det noen problemer/alternativer forbundet med 64-bit kontra 32-bit?

 

Antar at jeg må ut å lete etter drivere til de fleste tingene.

Noen som vet om f.eks Vista64 drivere kan brukes der det ikke eksisterer egne Win7 drivere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du først begynne å invistere noe i denne maskinen så vurder SSD disk, eventuelt en linux distribusjon, mere ram kan vel vurderes men ut over det er resten taptprosjekt.

 

Bytte prosessor/skjermkort i laptop ville jeg frarådet da kjøleløsningen og og vanskeligheten å finne deler er helt håpløst sats på ebay i så fall, men her ville jeg heller vurdert en billig laptop til 4300 kr f.eks ASUS U31SD 13,3" HD sort eller bedre.

 

Det er ikke noe problemer å oppgradere til windows 7 64 bits bortsett fra drivere, hvis det ikke finnes drivere i det heletatt. Så regn med bluetooth, trådløs nettverkkort vil slite her.

 

Husk også scanner/skriver for windows XP ikke nødvendigvis vil fungere på windows 7.

Så ja å bytte til windows 7 her er rådet å heller bytte laptop.

 

Personlig har jeg dårlig erfaringer med vista drivere over på windows 7, kan gi bluescreen eller ytelse problemer. Så er vel en grunn for det ikke finnes drivere til windows 7.

 

http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/cc442495.aspx her kan du prøve windows 7 bare for å se hvor treg maskinen vil bli, dumt å kjøpe OEM lisens i dette tilfelle.

 

64 bits gir støtte over 3 GB ram (4 GB totalt), men ut over det kun optimalisering forskjellen og krav om 64 bits prosessor og drivere for 64 bits platformen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tja, SSD utgår rett og slett på grunn av kr/gb forholdet. Det ville ha gitt en god ytelse, men når mer lagringsplass er hovedgrunnen til oppgradering så er det dessverre et for dyrt alternativ.

Ram er oppgradert til 4Gb med tanke på Win7 64-bit.

 

CPU/GPU blir ikke byttet, kun HDD og Ram.

 

Ja, ser på nettet at det ikke nødvendigvis er helt problemfritt med Win7, så lurte jo egentlig på om det var noen som har litt erfaring med Win7 på litt eldre hardware som kunne komme med noen tips.

 

Btw, vil en Core2DUo på 2Ghz, 4gb ram og en 7200rpm hdd virkelig bli så treg på Win7?

Jeg har Win7, så blir ikke snakk om å kjøpe noen ny Win7, da hadde økonomien blitt ganske annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...