Gå til innhold

Filmklipper - Utdannelse gjennom medievitenskap og HiL


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går sisteåret på videregående i Medier og Kommunikasjon, og min store ambisjon er å jobbe innenfor filmindustrien. Jeg ønkser å bli filmklipper på professjonelt nivå, men veien dit er jeg ikke helt sikker på.

 

Min foreløpige plan er å studere filmvitenskap ved et universit (bor i Bergen, helst UiB) og ta bachelor. Dette er for å få en dypere forståelse for film, filmhistorie etc (teori). Etter fullført bachelor skal jeg produsere film til egen portfølje, og deretter prøve å søke meg inn på Den Norske Filmhøyskolen (Høyskolen i Lillehamar) for å fordype meg i yrket som filmklipper (praksis) og danne et nettverk som vil komme meg til gode i bransjen (noe som visstnok HiL fokuserer på).

 

Men filmvitenskapen er jeg litt redd for, for jeg vet ikke helt hva det vil kreve av meg. Men jeg må si jeg virkelig elsker film (i både rollen som publikum og filmskaper), og dette er det jeg virkelig ønsker å jobbe med resten av livet. Derfor er jeg villig til å trosse de hardeste veiene for å oppnå ambisjonen min, om jeg må.

 

Noen innspill, tips eller lignende?

Endret av KommandorKiwi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går på HiL men ikke på det faget. Kjenner en del folk som går der, de har det utrolig gøy men til tider jobber noen av dem knallhardt med prosjekter, som de storkoser seg med. Har iallefall inntrykket av at hvis man legger time and effort in, så kan man få mye ut av utdanningstilbudet. Kan i tillegg nevnes at Lillehammer har et av Norges beste studentmiljøer! :)

Lenke til kommentar

Det høres jo supert ut! Det eneste jeg er redd for er å ikke få nok studiepoeng til å komme inn på filmvitenskap med en gang, men jeg skal prøve å jobbe knallhardt til sommeren. Har foreløpig 4,5 i snitt, men jeg trenger 53,8 poeng ved kvoten for førstegangsvitnemål. Hvis jeg ikke rekker helt opp må jeg vel sanke ekstra studiepoeng. Lurer på om militæret er verre enn R1 Matte ++ :D

Endret av KommandorKiwi
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...