Gå til innhold

Kjønnspoeng ved helseprofesjonene


fredrikba

Anbefalte innlegg

Men saken er jo ikke at det er saa faa gutter som vil, men at jentene har hakket bedre karakterer. Ingen kan tvinges til aa velge utdanning vha. kjoennspoeng, for det hjelper jo ikke med ekstrapoeng om du ikke har soekt.

 

Vel, det kan i hvertfall virke slik her som at du hevder at det er en betydelig andel gutter som vil inn på medisin, at forskjellen i antall søkere mellom kjønnene ikke er de helt store, men at jentene har "hakket bedre karakterer" og derfor har vi den ujevne kjønnsbalansen som vi har i dag på medisin. Enig i at innlegget ditt kan leses på denne måten? Jeg ser i hvertfall ikke hvordan de ordene kan misforstås.

 

Angående eksempelet ditt med muslimske kvinner, så er jo dette litt ironisk hvis man tenker på den åpenbare kvinneandelen av muslimske leger i land med f.eks sharialover og/eller et svært konservativt kvinnesyn, der kvinner knapt kan tenke på ta seg en utdannelse. Jeg vil påstå at selv med en kvinneandel leger i Norge på 30% vil mulighetene muslimske kvinner har til å få sjekket kjærlighetskanalene sine være betraktelig høyere enn i land som Syria, Saudi Arabia, Irak og Iran. Så det argumentet der holder ikke særlig mål hva kjønnspoeng angår i dagens situasjon i Norge.

 

Når det gjelder din selvpåberopte rett til å få kunne sjekket et tenkt utslett på penis av en mannlig lege, så er jeg helt enig. Men kjønnspoeng bør ikke være tema før kjønnsbalansen eventuelt blir betraktelig skjevere enn cirka 60% kvinner - 40% menn på medisinstudiet, etter min mening. Jeg ville som mann hatet å få kjønnspoeng hvis jeg ville søke meg til medisin. Da hadde jeg ringt samordna opptak og bedt om å få fritak fra det våset.

 

At et av verdens rikeste og mest velutviklede land (på mange områder) gir folket fordeler basert på hvilket kjønn de er, er for meg helt uforståelig, og støtter så evinnelig godt opp om uttrykket "Verden vil bedras".

 

Kommer ikke til å fortsette denne diskusjonen i særlig grad, for vi kommer nok aldri til å bli enige.

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...