Gå til innhold

[Løst] Stille Linux Maskin med støtte for Virtualisering


Anbefalte innlegg

Da tenkte jeg og bygge meg en liten maskin som skal kjøre Arch Linux og ha støtte for 64Bit virtualisering.

 

Jeg har ikke noe behov for VT-D tror jeg, siden jeg skal klare og få grei 64Bit virtualisering uten det. Eller er det feil?

Jeg bygger en dedikert server for VT-D for øyeblikket. Trenger vel bare VT-X støtte i denne maskinen?

 

Jeg har tenkt på følgende komponenter:

 

Hovedkort:

P8P67M

Eller

P8P67M-PRO

 

Må nok gå for P67 chipsettet da Z68 ikke er så bra støttet i Linux med tankte på GPU funksjonen og SSD Caching. Har også sett på andre chipsets som Q og C serien.

 

CPU:

i5 2500

Eller

i7 2600

 

Spørsmålet er om jeg skal gå for K versjonen. Ser den støtter ikke virtualisering like bra som de uten K. Jeg er fullt klar over hva K har og si for overclocking siden jeg har en i7 2600k som kjører på 4.5GHZ :D

 

Tenkte da og plassere dette i et

Define Mini

Som har lyddemping osv.

 

Mål 2 er og få en mest mulig lydløs maskin. Noen som har erfaring med passiv kjøling på en slik prossesor. Ser stock kjøleren som følger med er kjempe liten og prossesorene lager jo ikke så fryktelig mye varme så om jeg får en plass til en stor kjøler og god luftflytt i kabinettet vil vel dette kanskje gå?

 

Angående grafikkort tenkte jeg et passivt 520 men dette yter svært dårlig så det er ikke på tale. Trenger noen tips her. Ellers kan det vel være mulig og bruke et 550 eller 560 også klokke det ned og se om det kan kjøres med vifte av.

(Må være NVIDIA.)

 

Takker for alle innspill :thumbup:

 

 

EDIT:

Og i samme slengen er jeg på utkikk etter et mekanisk keyboard med Cherry MX Blue switches. Noen som vet om det selges i Norge med norsk layout?

Endret av MikalD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tenkte jeg og bygge meg en liten maskin som skal kjøre Arch Linux og ha støtte for 64Bit virtualisering.

 

Jeg har ikke noe behov for VT-D tror jeg, siden jeg skal klare og få grei 64Bit virtualisering uten det. Eller er det feil?

Jeg bygger en dedikert server for VT-D for øyeblikket. Trenger vel bare VT-X støtte i denne maskinen?

 

........

 

Angående grafikkort tenkte jeg et passivt 520 men dette yter svært dårlig så det er ikke på tale. Trenger noen tips her. Ellers kan det vel være mulig og bruke et 550 eller 560 også klokke det ned og se om det kan kjøres med vifte av.

(Må være NVIDIA.)

1) Om du ikke skal ha VT-d (ikke støttet i K versjonen ihvertfall), hvorfor kan du da ikke bruke GT520? Skal Arch-maskinen brukes til annet enn virtualisering? Ellers er vel kortet greit nok til desktopbruk så lenge du ikke trenger heftig 3D. Virtualiseringen trenger ikke 3D (og kan jo ikke nytte det uten VT-d)

2) Hvorfor MÅ det være NVidia?

Lenke til kommentar

Da tenkte jeg og bygge meg en liten maskin som skal kjøre Arch Linux og ha støtte for 64Bit virtualisering.

 

Jeg har ikke noe behov for VT-D tror jeg, siden jeg skal klare og få grei 64Bit virtualisering uten det. Eller er det feil?

Jeg bygger en dedikert server for VT-D for øyeblikket. Trenger vel bare VT-X støtte i denne maskinen?

 

........

 

Angående grafikkort tenkte jeg et passivt 520 men dette yter svært dårlig så det er ikke på tale. Trenger noen tips her. Ellers kan det vel være mulig og bruke et 550 eller 560 også klokke det ned og se om det kan kjøres med vifte av.

(Må være NVIDIA.)

1) Om du ikke skal ha VT-d (ikke støttet i K versjonen ihvertfall), hvorfor kan du da ikke bruke GT520? Skal Arch-maskinen brukes til annet enn virtualisering? Ellers er vel kortet greit nok til desktopbruk så lenge du ikke trenger heftig 3D. Virtualiseringen trenger ikke 3D (og kan jo ikke nytte det uten VT-d)

2) Hvorfor MÅ det være NVidia?

 

Maskinen skal brukes til mye annet en virtualisering derfor jeg trenger et slikt kort. Jeg må ha CUDA støtte og Nvidia er mye bedre støttet med drivere og slikt for Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...