Gå til innhold

På jakt etter kraftig liten bærbar PC meg lang batteritid og dugbar til lett videoredigering.


Anbefalte innlegg

Heisann! Er ikke helt klok på dagens laptop marked og skal kanskje på folkehøgskole neste år på hundekjøring / friluftsliv linje og da har jeg tenkt å kjøpe meg et kamera ( GoPro Hero 2) som jeg kommer til å bruke en god del, tenker jeg. Og da hadde det vært kjekt med en smårask liten bærbar PC som kan brukes til å redigere og produsere videoene jeg vil lage, og bare å sitte å surfe litt på / se litt film på av og til. Det er ikke snakk om noe slags profesjonnelt videoredigering her, men det handler bare om at jeg ikke vil sitte hele natten for å rendere en liten 5-10 minutters video. Her er noen av mine " Krav " :

 

* Lang batteritid.

* Grei CPU til Videorendering

* Ikke for stor!

* Generell bra byggekvalitet.

* Grei skjerm og tastatur & mousepad

 

Trenger ikke å gå opp i pris for å få en bra skjermtype, det er ikke så viktig.

 

Hadde vært veldig kjekt å funnet en rundt 5000KR men kan muligens strekke meg til 7000KR

Er nok mest interressert i de billigere alternativene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne ASUS'en er et greit og rimelig alternativ. Ikke verdens kraftigste, men bør klare dine ønsker på en grei måte.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647350#extra

 

Så på ett review av denne ASUS U31SD - A1. Nå er jeg ikke sikkert på hva A1 tilsvarer men jeg regner med at det i grunn er en og samme maskin.

 

Det sto at den hadde opp til 10 timers batteritid som hørtes ganske fengendes ut! Vill det minskes kraftig hvis jeg evt setter på en film? Mitt krav er at den vartifal skal overleve en film på 2-3 timer eller to i strekk!

 

Den skal vist være rimelig kraftig til prisen også, men nå er jeg litt usikker på hva Videoredigering / rendering trenger av en PC. Hvis det bare er snakk om å lime sammen et par klipp og såntno på 5-10 minutter på relativt grei tid så holder vel en dual-core på 2+ GHZ?

 

Angående build kvaliteten sto det at den ikke akkurat var veldig dårlig, men ikke spesielt god heller for en laptop som skal bli bært rundt ofte. Nå vet jeg ikke helt om jeg kommer til å bære min rundt overalt, men det kan hende at jeg finner på at jeg vil ha den med på en viss tur hvis det passer bra og kanskje ha den i et telt eller bare i sekken for å evt lade kameraet og sånt noe så build quality og durability er litt viktig.

 

Ellers så den ganske grei ut.

Takker for inlegget :D

 

Det er fortsatt bare og pøse på med forslag her. The more the merrier.

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

Jeg tror du skal lete lenge for å finne noe bedre i din prisklasse. Den klarer fint et par spillefilmer på batteri, spesielt hvis du slår av trådløst og demper lysstyrken litt. Hvis du kun skal klippe sammen filmsnutter uten veldig "fancy" overganger i 3D, har du mer enn nok kraft. Dette gikk fint på en gammel Pentium 200MMX. "Fade to black" og lignende overganger krever også lite. Mer avanserte overganger går også fint, men da tar det litt lengre tid. Å dra med seg en større maskin en 13.3" tror jeg heller ikke du blir særlig fornøyd med over tid.

Lenke til kommentar

Jeg tror du skal lete lenge for å finne noe bedre i din prisklasse. Den klarer fint et par spillefilmer på batteri, spesielt hvis du slår av trådløst og demper lysstyrken litt. Hvis du kun skal klippe sammen filmsnutter uten veldig "fancy" overganger i 3D, har du mer enn nok kraft. Dette gikk fint på en gammel Pentium 200MMX. "Fade to black" og lignende overganger krever også lite. Mer avanserte overganger går også fint, men da tar det litt lengre tid. Å dra med seg en større maskin en 13.3" tror jeg heller ikke du blir særlig fornøyd med over tid.

 

Men da trur jeg bare at jeg tar denne Asusen! Takk skal du ha :D

Litt glad for at jeg ikke trengte å gå lengre opp i pris!

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

Denne ASUS'en er et greit og rimelig alternativ. Ikke verdens kraftigste, men bør klare dine ønsker på en grei måte.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647350#extra

 

By the way! Vet du om Asus sin fiffige 1 års " Accidental damage warranty" gjelder i norge i det hele tatt? Er vel for mye å spør om at den følger med når jeg kjøper den på komplett uten ekstra kostnader? :p

Lenke til kommentar

Men da trur jeg bare at jeg tar denne Asusen! Takk skal du ha :D

Litt glad for at jeg ikke trengte å gå lengre opp i pris!

 

Jeg håper og tror du blir fornøyd med valget. Du kan jo håpe at du får noen flere innspill før du bestemmer deg 100%. Jeg har som nevnt redigert "hjemmevideo" (SVHS OG DV) siden Pentium 200MMX var HOT, og selv da gikk teksting og "fancy" effekter helt greit. Rendering tok jeg over natten, det meste fikk du preview på uansett. Ren klipping og liming skjer umiddelbart, og ventetiden for å føre alt tilbake til tape er en saga blott i dag.

Lenke til kommentar

By the way! Vet du om Asus sin fiffige 1 års " Accidental damage warranty" gjelder i norge i det hele tatt? Er vel for mye å spør om at den følger med når jeg kjøper den på komplett uten ekstra kostnader? :p

 

Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert her, men jeg tror dette kun var for det nordamerikanske markedet. Den beste forsikringen du kan få er å sette vekk 3-400 kr på en konto hver måned. Da har du nok til å kjøpe deg en tilsvarende PC om et års tid. En av fordelene med ikke å kjøpe en svindyr PC til ditt bruk.

 

Kan på det sterkeste anbefale denne http://www.dealextreme.com/p/quality-carrying-bag-for-13-laptop-black-red-33968. Under 40 kr rett hjem i posten. Siden du skal ha med deg PC'en litt rundt på strømløse steder kan en slik en være ok å ha http://www.dealextreme.com/p/3-led-usb-light-5452. Ellers er det mye kjekt å ha hos dealextreme.com. Alt under 200 kr er avgiftsfritt. Leveringstiden varierer som regel mellom 1-4 uker utenom høytidene.

Lenke til kommentar

By the way! Vet du om Asus sin fiffige 1 års " Accidental damage warranty" gjelder i norge i det hele tatt? Er vel for mye å spør om at den følger med når jeg kjøper den på komplett uten ekstra kostnader? :p

 

Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert her, men jeg tror dette kun var for det nordamerikanske markedet. Den beste forsikringen du kan få er å sette vekk 3-400 kr på en konto hver måned. Da har du nok til å kjøpe deg en tilsvarende PC om et års tid. En av fordelene med ikke å kjøpe en svindyr PC til ditt bruk.

 

Kan på det sterkeste anbefale denne http://www.dealextreme.com/p/quality-carrying-bag-for-13-laptop-black-red-33968. Under 40 kr rett hjem i posten. Siden du skal ha med deg PC'en litt rundt på strømløse steder kan en slik en være ok å ha http://www.dealextreme.com/p/3-led-usb-light-5452. Ellers er det mye kjekt å ha hos dealextreme.com. Alt under 200 kr er avgiftsfritt. Leveringstiden varierer som regel mellom 1-4 uker utenom høytidene.

 

Aha, skjønner!

 

Jeg kan å skrive uten å måtte se på tastatur så en usb led lykt trenger jeg nok ikke. Hvis jeg trenger lyst rettet imot laptopen bruker jeg mobillyset mitt eller en hodelykt som jeg sikkert kommer til å bruke ofte å ha på meg ute om natten uansett! Men kan da lagre den i tankene siden den var rimelig billig og kan være kjekk å ha uansett! :)

 

Siden det ikke er noe accidental damage warranty får jeg vel bare være forsiktig! Så på den bagen og synest også at det kan være lurt å skaffe seg en slik liten laptop bag. Tenker jeg kjøper en fra komplett i samme kjøret som jeg kjøper en del annet. Den ser ut til å gi grei beskyttelse. Kan jo også kjøpe en med litt mer plass som 14" bag og legge i noe bobleplast eller noe lignende. :thumbup:

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

Siden det ikke er noe accidental damage warranty får jeg vel bare være forsiktig! Så på den bagen og synest også at det kan være lurt å skaffe seg en slik liten laptop bag. Tenker jeg kjøper en fra komplett i samme kjøret som jeg kjøper en del annet. Den ser ut til å gi grei beskyttelse. Kan jo også kjøpe en med litt mer plass som 14" bag og legge i noe bobleplast eller noe lignende. :thumbup:

 

Jeg har brukt samme beskyttelsen på en ASUS eeePC i 3 år, og den er absolutt verdt pengene. Du trenger ikke bobleplast med mindre du er ekstremt uforsiktig. En plastpose utenpå for å beskytte ekstra mot fukt er likevel ikke dumt. Men som friluftsmenneske har du nok god kontroll på pakkingen av sekk. Ha en strålende lørdag, og lykke til med ny PC !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...