Gå til innhold

lærling plass i nordsjøen- studiekompetanse


Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål her og håper å få seriøse svar med begrunnelse.

 

Har tenkt litt på hva jeg skal gjøre til neste år, og har funnet ut at en lærlingplass på nordsjøen ville være det perfekte for meg :)

 

Men så gjorde jeg den store tabben at jeg gikk allmenfag på skolen og har ingen kompetanse innenfor mekanikk. Det eneste jeg kan referere til er mye erfaring innenfor gårdsbruk og maskinkjøring. Samt litt mekking på min bil.

 

Jeg lurer ikke på sannsynligheter for å komme inn her, men derimot hva min største sjanse er for å klare dette. Og skulle jeg derimot ikke komme inn, hva vil dere som har peiling her anbefale meg å søke lærling som til høsten og eventuelt hvor?

 

Håper på seriøse svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du studiekompetanse? da kan du bli elektroingeniør. da er du garantert jobb offshore. det skriker etter ingeniør offshore. bare se på finn.no.

 

hvor mange år har du igjen av ungdomsretten?

 

enten så må man ha utdanningen eller så ha mange år med erfaring for å komme offshore. de fleste som vil ut, vet ikke hva offshore egentlig er. men det er jobber på land som gir deg en stor fordel for å komme offshore. nærmeste er kanskje hvis du bur i nærheten av stavanger, stord eller ølen. her utruster de og vedlikeholder oljeplattformer og rigger. noen tar skip også. du kan bli elektriker og ta fagskole. eller ta fagbrevet for å så gå forkurs en sommer for å deretter starte på elektroingeniør utdanning. du kan gå på brønnboring utdanning. eller maritim uttdanning. du kan også prøve deg gjennom forsvaret.

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/larling/Sider/default.aspx?gclid=CN387tv88K0CFTAumAodcF4nsA

 

http://maritimutdanning.no/

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men tror du at du har en rett til å bli oljearbeider elns? :p

 

Problemet ditt er at du rett og slett ikke kan noe som helst tilhørendes verken fagbrevet eller jobben du søker som. Det er høy kamp om læreplassene, og selv folk som kanskje har 5 i snitt med di rette papirene får ikke læreplass.

 

Dersom du ønsker deg selv offshore, så start på nytt og skaff deg kompetanse gjennom Teknikk og industriell produksjon, og deretter fx industriteknolgi før du søker læreplass som industrimekaniker, sveiser, rørlegger, kranfører elns. Selv om du har 6 i snitt er du fortsatt langt fra garantert læreplass, så får du ikke der kan du kanskje prøve i aker elns og håpe på offshore etter noen år. Dette er det mest seriøse svaret du får... Det er kamp om plassene (både lærling og videre) uten papirer, verken relevant skolegang, kurs eller liknende så blir søknaden din rett og slett ikke sett på engang.

 

Sopps, ingeniørmangelen er stor, men uten fagbrev ser jeg ikke hva man kan tilføre offshore som elektroingeiør. Elektroingeniørene hos oss har 2-3 fagbrev som høgspent, lavspent etc og går dual opp som elektriker og ingeniør. En vanlig elektroingeniør uten fagbrev får jo ikke skifta ei kontakt engang.

 

Du kan jo spørre deg selv, hvorfor skal dem gi deg en læreplass, som har gått på almenn og studert diktanalyse fra barokken og realismen, mens på andre sida av bordet ligger det en søknad fra en elev som faktisk har relevant kompetanse?

 

Er selv industrimekanikerlærling offshore, mtp lønn og fritid kommer ingen andre bransjer nærme, men du må gjøre deg fortjent til det, likt alt annet i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

unnskyld meg, men du er en provoserende liten kødd :p

 

 

Hadde du lest mitt innlegg, så hadde du kanskje svart annleis. Jeg lurte på mulighetene for lærlingerplass på nordsjøen, og er det umulig, HVA ER DA VEIEN Å GÅ???? Så et direkte konkret spørsmål, vil helst ha konkret svar :)

 

Har da skjønt at jeg må ta fagbrev først, men trenger ikke å gå skole siden jeg har det, men 4 års lærling. Så hvor burde jeg søke lærling da for å få best mulig kompetanse for å jobbe på rigg? Landbbruksmekaniker, maskinmekaniker, rørlegger...... etc og hvilke firma i oslo/bergen som kan være aktuelle!

 

Takker!

Lenke til kommentar

unnskyld meg, men du er en provoserende liten kødd :p

 

 

Hadde du lest mitt innlegg, så hadde du kanskje svart annleis. Jeg lurte på mulighetene for lærlingerplass på nordsjøen, og er det umulig, HVA ER DA VEIEN Å GÅ???? Så et direkte konkret spørsmål, vil helst ha konkret svar :)

 

Har da skjønt at jeg må ta fagbrev først, men trenger ikke å gå skole siden jeg har det, men 4 års lærling. Så hvor burde jeg søke lærling da for å få best mulig kompetanse for å jobbe på rigg? Landbbruksmekaniker, maskinmekaniker, rørlegger...... etc og hvilke firma i oslo/bergen som kan være aktuelle!

 

Takker!

 

Mulighetene er mange, det er ikke umulig, men sjansene dine er små siden du ikke har relevant kompetanse (Det at du legger deg ned og sparker med beina gjør ikke saken bedre :) ) Vist du tror jeg sitter meg ned å skriver så mye bare for å være vanskelig, så får du bare sitte der og sure deg.

 

Søk hos ett firma som både har onshore og offshore aktivitet, fx Aker, Aibel, Den ene mekanikeren på skiftet mitt kom seg igjennom ved å starte onshore som ventilrepratør, så fikk han seg offshore før han fikk direkte i operatør.

 

Er du heldig så får du deg en læreplass onshore, jobb i noen år og kanskje du får litt reisevirksomhet onshore/offshore. Mange mekanikerene i nordsjøen har komt seg offshore på denne måten, så fått kontakt med operatørselskaper og søkt seg videre til dem etter at dem har fått offshore erfaring.

 

Det er mange muligheter, det eneste jeg ikke ville anbefale er di brønnboringskursene, der bør man ha både kurs og fagbrev for å ha kjangs på jobb videre.

Lenke til kommentar

veldig vitande du var. du skal få medalje for den :new_woot: . italienske bedrifter tar deg godt imot. de er på høyden med din holdning og kunnskapsnivå. bare å søke.

 

hva skal en elektroingeniør gjøre? han skal prosjektere og lede osv. han skal ikke trenge å koble en stikk, men han har lov til det. men på offshore har man rette linjer på hva man skal utføre. på land har han lov til å installere selv. på offshore setter selskapet en stopp for det. på offshore følger de den gigantiske papirmølla. alle skal se på samme papiret. hver person har sin del av jobben. ingeniøren kunne tatt hele jobben selv vis han ville det. men han har andre ting å gjøre og.

 

snakk med rådgivere på universitetene og høgskolene om hva det beste valget videre er for deg.

Lenke til kommentar

Med allmenfaglig skole så er det bare å være realistisk. Du har NULL sjangse til å kunne få en lærlingplass på en offshore installasjon! Krever en eller annen form innen mekanikk eller elektro linje på vgs. Mekantronikk, industrimekaniker, elektriker, automatiker, automatikkmekaniker osv...

 

Du må enten begynne på nytt, eller gå ingeniørhøgskole først og da et par år ute i utdanning prøve å begynne å søke på trainee stillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...