Gå til innhold

Konvertere strøm til Amerikansk Syntheziser. Hjeelp!


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte en Moog MG-1 på eBay, og jeg har nettop hentet den på postkontoret.

Greia er at jeg er usikker på hvordan jeg skal få den til å funke i forhold til vårt strømsystem.

Har svidd av et par elektroniske duppeditter ved å koble feil ledning i feil duppeditt, og er derfor veldig redd for at dette skal gjenta seg.

 

Strømledningen i seg selv er litt artig. Mange av dere kjenner sikker til denne variantet. Det er tre utstikkere fra enden av kabelen. det er to tynne som er plasert på samme sted der vi har plasert våre utstikkere på våre kontakter/ledninger. Det artige her er at det er en ekstra utstikker som har den samme runde formen som vi kjenner til, men den er plasert i midten bare litt ovenfor de to andre. legger ved bilde

 

Der ledningen er koblet till synthen, står det:

 

120 VOLTS 60 HZ

100 VOLTS 50 HZ

15 WATTS MAX

 

 

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hva jeg skal gjøre for å få dette til å funke med våt system her i norge?

 

 

post-169418-0-09107200-1327507440_thumb.jpg

Bildet ble en smule speilvendt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noe ala denne:

https://www.elfaelek...?item=56-145-00

den er overdimmensjonert, og jeg er litt usikker på om det er bra at den dytter ut 110V istedet for 100 selv ved 230V. Trafoer er helt passive, og det du får ut er et direkte resultat av det du får inn. så ved 253 Volt inn (som er det maksimale everket har lov til å levere) får du 121V ut, altså 21% høyere en spec, om det går bra eller ikke, ville jeg for sikkerhets skyld sjekket med produsenten.

 

jeg fant også denne:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=56-000-02

den er mindre overdimmensjonert, og derfor mye billigere, mindre og lettere, men den ser ut til å ha urjordet uttak på sekundærsiden.

og dilemmaet ang. spenningen er det samme som på forrige.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

det med overdimmensjoneringen var at den kan levere mer effekt enn det du trenger, og det gjør at den er tyngere og dyrere.

 

ja de er dyre, endel elektronikk kan bruke både 110 (amerikansk) og 230 (europeisk) spenning og du har bare en amerikansk plugg, i de tilfellene kan du bruke en enkel overgang fra clas, eller klippe ledningen og sette på norsk plugg.

 

dingsen din tåler desverre ikke det og vil antagelig tåle dårlig å bli koblet til 230 V

Lenke til kommentar

Har vært borti samme problematikken, kjøpte en Korg MS-20 for noen år siden fra Japan. Den gikk på 110V og hadde en plugg bestående av to flate metallstykker ved siden av hverandre. Uansett så var det bare å kjøpe en overgang på Clas for en hundrelapp eller to. Den leverer dessverre noe høyere spenning enn synthen (15V differanse tror jeg), men det har gått helt fint. Jeg vet riktignok ikke om de har konvertere som passer med pluggen din, men det vil vise seg.

 

:)

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

problemet er at: den dingsen du har fra clas, er antagelig bare en overgang. Som nevnt er det mye utstyr som fungerer fint både på 110, og 230 V. Til de typene utstyr kan du bruke den overgangen, men synthesizeren din er merket med 100V ved 50hz. Hvilket betyr at du MÅ få¨ned spenningen fra 230V til noe i nærheten av 100 V

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...