Gå til innhold

Hvilke (litt avansert) videokamera?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et flott Sony Hi-8 videokamera for 10 år siden (det første med bildestabilisator såvidt jeg vet! Sony TR-805e), men det har dessverre tatt kvelden, og jeg skal ut på lang reise om noen få måneder og trenger et nytt videokamera....

 

Jeg trenger noe som kan erstatte det jeg har, men i tillegg har de fordelene et digitalt videokamera har. Jeg vil ikke betale for mye, som heller ikke er så lurt når man skal på ryggsekktur (mer attraktivt å stjele), men jeg skal ikke ha et "familie" videokamera.

 

Manuell innstilling slik jeg har på mitt gamle er fint å ha, i tillegg til manuell. På mitt gamle kan kombinere mellom manuell og auto innstilling på de forskjellige tingene med enkelhet (en knapp for hver funksjon): Focus, shutter-speed, exposure. Jeg vet at alt skal være så kompakt nå, men jeg ønsker ikke å måtte gå gjennom 15 menyer/undermenyer i et display for å kunne slå av/på disse tingene (til det er ferdiggjort er motivet forsvunnet). Det skal være praktisk å bruke dette videokameraet, og allsidig til nær sagt alle slags situasjoner.

 

Jeg har optisk bildestabilisator på mitt gamle, og det har fungert glimrende. Et "must" på alle videokamera om man ikke vil bli sjøsyk når man viser opptakene på TV. De fleste av dagens videokameraer ser ut til å ha en digital variant av dette, og jeg har hørt at dette stort sett er søppel, og man må satse på optiske stabilisatorer. Stemmer dette?

 

Videre må kameraet ha både analoge og digitale innganger. Analog inngang? Jepp. Hadde dette på mitt gamle, og det gjorde det mulig å ta opp fra en videospiller sin "video out" kontakt; og jeg kunne da ta opp ting på TV og få med hjem!

Digital inn/ut trengs vel ikke forklares da jeg ønsker å redigere med datamaskin (har en Mac med iMovie).

 

Andre ting? Kommer ikke på noe mer, men er litt "lost" siden jeg ikke har fulgt med de siste årene, og vet ikke helt hva jeg bør kjøpe.

Tips? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veit ikke hva slags kvalitet du er ute etter men..

 

du har jo panasonic sitt gs-70 som bruker den nå annerkjente 3ccd teknologien. dvs at du har en ccd brikke til hver primær farge som igjen gjør at du får bedre fargedybde osv.++

 

så har du også panasonsic nv-mx500 (tror det heter noe sånt), dette kameraet blir levert med feit leica linse og 3ccd teknologi- det som er kjekt med dette kameraet er at det har mulighet for stillbilder i 3megapixler så du slipper å drasse rundt på et ekstra kamera.

Lenke til kommentar

Hvis du vil filme litt i dempet belysning, så ikke kjøp Panasonix MX-500.

Kjøpte dette kameraet i vår, og det er veldig bra kamera på alle måter, men ikke i dempet belysning. Testet det mot et Sony kamera som var halve prisen, og Sony kameraet gp mye bedre fargegjenngivelser i skumring.

Har lest en del og tror nok Canon DM-XM2 er det som passer best til dine ønsker. Bakdelen med dette er størrelsen og prisen.

Ser at Sony skal komme med et 3 brikkers kamera til høsten, og jeg vil vente til dette er tilgjengelig før jeg bestemmer meg for nytt kamera.

 

Royrogers

Lenke til kommentar
Hvis du vil filme litt i dempet belysning, så ikke kjøp Panasonix MX-500.

Kjøpte dette kameraet i vår, og det er veldig bra kamera på alle måter, men ikke i dempet belysning. Testet det mot et Sony kamera som var halve prisen, og Sony kameraet gp mye bedre fargegjenngivelser i skumring.

Har lest en del og tror nok Canon DM-XM2 er det som passer best til dine ønsker. Bakdelen med dette er størrelsen og prisen.

Ser at Sony skal komme med et 3 brikkers kamera til høsten, og jeg vil vente til dette er tilgjengelig før jeg bestemmer meg for nytt kamera.

 

Royrogers

 

Har et NV-MX500 selv, og med ei billig videolampe (fra Sony faktisk)

til 800,- kr blir opptakene skikkelig gode, selv i helt mørke rom.(Festes i cold-shoen)

Noe nattkamera er det ikke, men det er ikke mange andre kameraer som kan måle seg på billedkvaliteten ved filming ute i dagslys. :yes:

Jeg ser at man får kjøpt infrarød lampe (30meter), men vet ikke om det fungerer på mitt kamera.

Lenke til kommentar

Jeg har DCR TRV900e(bildet er ikke "e" utgaven), er meeeget fornøyd! Nå kjøper faren mitt et PD100 kamera også, helt likt det vi har nå, men med balanserte lyd innganger og det kan ta opp DVcam og miniDV. Dessuten er det svart (ooo, niiice :D).

 

Har også prøvd PD150, hadde jeg hatt pengene ville jeg kjøpt dét idag. Er et virkelig herlig kamera ;)

 

Alle kameraene er fra Sony. - Noe jeg også har blitt veldig glad i er det største batteriet (kan filme i 12 timer++(det er på PD100 bildet)) og en vidvinkel.

 

Men ligger kanskje litt høyt i pris? TRV900e koster vel rundt 20 000 nå, PD100 30 000 og PD150 40 000+.

 

EDIT: Faktisk, når jeg tenker etter har jeg hatt problemer med mitt Sony DCR TRV900e kamera, nemlig at lyd/bilde mistet sync! Var noe med video-hodet eller noe, fikk det selvf. gratis fikset. Men var litt skummelt. Ellers så har jeg en feil jeg heller ikke finner utav nå, kameraet gir høy-frekvens lyder på 1-2 frames av og til! Avhenger av tapen faktisk!

 

Rart... Slemt :( - Må få noen til å se på det.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke betale for mye, som heller ikke er så lurt når man skal på ryggsekktur (mer attraktivt å stjele), men jeg skal ikke ha et "familie" videokamera.

 

De som anbefaler 3CCD kameraer skyter nok litt bom med tanke på det siterte kravet. Jeg ville heller anbefale deg det kompakte Sony PC105 som koster litt over 8.000,-kr. Lite og lett kamera (som også er lettere å gjemme bort litt).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sony sitt PC-105 er faktisk et videokamera jeg har undersøkt litt i det siste. Når jeg virkelig tenker meg om trenger jeg ikke alt mulig "fancy dill" som BlueTooth og mulighet til å ta stillbilder i høy kvalitet (jeg har et speilreflekskamera jeg bruker for slikt) og det går med nok penger uansett på en slik tur.

 

Jeg tenker at med den mer hendige utførelsen til "PC" serien til Sony vil jeg ta det oftere med meg og dermed filme mer også! Ingenting er bedre enn det. Har kikket en del på PC-120 også, men syns det blir litt vel dyrt. PC-115 finner jeg ikke til salgs noe sted, så det faller vel ut (samme kamera som PC-120, bare uten Bluetooth såvidt jeg vet).

 

Noen som har brukt PC-105? Fordeler? Ulemper? Hvordan er det med manuelle innstillinger på det? Syns det er fint å kunne stille inn slike ting som fokus og eksponering manuelt av og til, når automatikken blir lurt/svikter.

 

Hallvard

Lenke til kommentar

vel-

 

pc120e blir solgt til 1000 lappen mer enn 105 og jeg syntes faktisk at bedre stillbilde og ikke minst bluetooth er jævlig bra jeg... la oss si at du har en nogenlunde avansert mobil (t68i sony evt. s55 siemens) som har bluetooth så kan du jo sende stillbildene på rappen.... samme med overføring av bluetooth til pc...

 

mange av dagens pc'er kommer med innebygd bluetooth....

 

kjekt å ha.. kjipt å sitte med sjegget i postkassa i ettertid liksom.

 

men jeg syntes fortsatt at 3ccd er bra- ikke minst gs70, det er faktisk ganske lite og hendig.. du må se på det og sammenlign med pc105 først, pc105 er mye høyere da... omtrent like store disse kameraene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...