Gå til innhold

Nextgentels Thomson TG789vn router - rød WAN-port


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Spørsmål fra en donk på området. Har en Thomson TG789vn router fra nextgentel. Har bestilt en NAS som jeg får snart, i dum og god tro trodde jeg at routeren fra nextgentel hadde gigabitporter.(i disse like etter julenissetider) Så hørte jeg/leste jeg noen rykter om at den røde porten som er merket WAN er en gigabitport som er disablet fra nextgentel sin side, men som kan legges til/enables på et vis? har ikke klart å finne ut mer om dette, lurer på om noen her har erfaring på området!

 

Og et tilleggsspørsmål: Hvor komplisert er det å erstatte thomson-routeren med en annen router? hva kreves, og kan noen anbefale router til formålet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ja, den kan skrus på, men det krever litt omstendelig roting med Telnet.

 

Å sette en annen ruter bak går greit. Om det ikke er mye forskjell i firmware på ruterne NGT sender ut kan du med standard bruker sende ekstern IP til en hvilken som helst enhet på ditt eget LAN. Slik: [Home Network] -> [Devices] -> [Assign the public IP address of a connection to a device].

 

Og om valget ikke skulle være der så er det ganske enkelt å lage seg en root-bruker (igjen, om det ikke er mye forskjell i firmware på ruterne NGT sender) slik at man kan justere på hva som helst.

Lenke til kommentar

Det hjelper vel fint lite å enable gigabit WAN. Skal du bruke boksen som modem, så vil du vel få inntil 100Mbit fra LAN uansett. Antar at den beste løsningen er å sette routermodem i bridge og så koble på en god router.

 

Selv har jeg nettopp kjøpt Asus RT-N66U, som er konsumerrouteren med best hardware pr dato. Den får også støtte av tredjeparts firmware om man ønsker mer funksjonalitet.

 

PS: Dersom routermodemet funker greit nok, så kan du koble til en gigabit switch for å få bedre hastighet på LAN.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...