Gå til innhold

problemer med ubuntu


Anbefalte innlegg

hei.

 

eg hadde nå nylig noen problemer med og instalere wine til ubuntu.

fordi vell så simpelt att ubuntu software center hadde bugga seg på install knappen og fikk ikke til terminal, ikkje spørr...

men leite eg litt på nettet og fekk beskjed om og skrive dette i terminal "sudo apt-get --purge autoremove; sudo apt-get upgrade"

og dette tok da sin tid og ja dette fikset mitt problem "yey" men skal vist ikke ta seieren på forhånd i linux...

eg restarta pcen for og fullføre nokre updates som antageligvis kom med dette eg skreiv i terminal. og det var da munnen min sa nokre usedvanelig stygge ord. for nå når eg skal inn på ubuntu så velger den og stanse på en side som er grå og svart og når eg leer den rundt hender det den blir delvis lilla. altså eg kjem ikke inn på ubuntu, når eg velger det i menyen.

 

merker eg trenger skikkelig hjelp. er ganske newbi på linux så helst snakk "norsk"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

En ting jeg lærte meg da jeg begynte med Linux var at det var veldig greit å ha installasjonsplaten(e) til nåværende distribusjon hendig for når man skyter seg i foten i Linux så kan det være frustrerende å få ting opp å gå igjen.

 

Det høres ut som at du har en ødelagt X-installasjon så det jeg anbefaler er å trykke CTRL+ALT+F1 for å åpne en tekstkonsoll.

 

Der logger du inn med brukernavnet og passordet ditt.

 

Når du har gjort det så skriver du `sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.old` og skriver inn passordet ditt en gang til. Dette døper om konfigurasjonsfilen til Xorg.

 

For å restarte X så skriver du `sudo /etc/init.d/gdm restart`

 

Forhåpentligvis så kan du nå logge inn. Vær oppmerksom på at helt generiske innstillinger blir brukt og 3D-drivere ikke blir lastet inn, men du skal etter all sannsynlighet få et X-miljø som er brukbart. Når du har logget inn så åpner du /etc/X11/xorg.old i en tekstredigerer og kopierer den til pastebin.com så vi kan få ta en titt på den.

Lenke til kommentar

Hmm... Det vil si at du starter opp Xorg med alle standardinnstillingene...

 

Det kan være bootsplash som kødder. Har dett det et par ganger.

 

Når du er inne i boot-menyen hvor du velger operativsystem så går du til Ubuntu-valget og trykker E

 

Du vil nå kunne redigere oppstartsparametre.

 

En av de nederste linjene skal se ca slik ut:

 

linux /vmlinuz-3.0.0-15-generic root=UUID=7f0dcafd-1bed-4701-8753-fe8a6f0995f6 ro splash quiet

 

Den ønsker du å redigere stil den ser slik ut:

 

linux /vmlinuz-3.0.0-15-generic root=UUID=7f0dcafd-1bed-4701-8753-fe8a6f0995f6 ro nosplash nomodeset

 

Legg merke til at du kun skal endre ting som står etter ro

 

Det du gjør her er å skru av bootsplash og instruerer initrd at den ikke skal skifte displaymode.

 

Så gjør om splash til nosplash, fjern quiet og legg til nomodeset

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...