Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

samsung R780 bomstopp innimellom


Anbefalte innlegg

Kjempe emnetittel :thumbup:

Vel problemet er:

samsung R780. Den har i det siste begynt å slå seg av (stoppe?)? plutselig. Hvis jeg kjører virusscan så slår den seg av etter en stund. Ser jeg en film så slår den seg av etter en stund osv osv.

Det som skjer er at skjermen blir svart mens resten av maskinen ser ut som den henger. Av og til får jeg høyfrekvent lyd i høytalerne når dette skjer. det eneste som jeg kan gjøre er å starte på nytt.

 

Kjører win7, MSE og har slått av alt unødvendig programvare.

Mistenker at noe går varmt inni den, men skulle gjerne hatt litt hjelp til hva jeg skal gjøre.

 

Akkurat nå har jeg tatt ut minnebrikker og HD og satt de inn igjen bare for at? Har ikke trykkluft tilgjengelig her nå så jeg bøåser det jeg klarer i vifteåpningen :blush:

 

Noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I5 M450 2.4 GHz

4 GB DDR3 RAM

Win 7 64bit

Nvidia GT330M

 

Som sagt MSE oppdatert.

MBAM har jeg kjørt men får problemer med at PC'en låser seg da også.

 

Oppdaterer driver med jevne mellomrom.

Skal prøve å starte i sikekrmodus og kjøre en scan, men mistenker egentlig at det er noe hardware-feil

 

I hendelsesloggen finner jeg:

Kritisk: ID41 - KernelPower

Feil: ID2 - Kernel-Eventtracing (sånn ca 100 de siste 7 dager)

ID3 - Kernel-Eventtracing (21 stk siste 7 dager)

ID5 - Kernel-general (2 stk siste 7 dager)

ID72 - Sidebyside (6 stk)

 

Og masse mer. Vet ikke hva noe av dette betyr. Kernelpower sier meg lite etter et kjapt googlebesøk.

Lenke til kommentar

Hammer?

Driver å scanner nå med mbam. Tar sin tid. I mellomtiden tar jeg gjerne mot tips. Begynner å bli lei av å se på skjermen.

scanning scanning scanning. Ja jeg er utålmodig. Men må få orden på boksen så fruen får se cæsar på sumo uten å bli avbrutt. Blir jo dårlig med helgekos hvis hun ikke får sett ferdig :new_woot:

Lenke til kommentar

56 min og 27 sek. Da låste pc'en seg igjen under scanning. Men denne gangen forsvant ikke bildet.

Begynner å lure på om disken har tenkt å ta kvelden snart?

 

Kan slå av og på touchpad men det er ikke reaksjon på musen, tastatur eller noe annet. Disk-lyset står fast på og bildet har fryst fast.

Lenke til kommentar

Venter på et forever alone-bilde her nå...

jaja. memtest gikk igjennom uten feil.

Tilbake til start.

 

Clean install? Hadde ikke så veldig lyst til det men kanskje det er siste håp?

Er det ikke noen måte og luke ut evt programmer som skaper konflikt?

Noen plasser man kan finne noen info om hva det er som egentlig skjer når maskinen låser seg?

(begynner å høre ut som en blogg det her)

Lenke til kommentar

Tre ganger nå. Hvis jeg klikker på et bilde på facebook (typisk vanlig familiebilde) slik at det forstørres, så går det 2 sekund og så blir skjermen svart og pc'en henger.

(edit typo)

 

Nå fjerner jeg displaydrivere. Starter i sikkermodus. Sletter alle spor av driveren.

Og så en ny install av siste driver til GPU.

Så får vis se hva som skjer nå da.

Endret av bizarro_per
Lenke til kommentar

Da har man prøvd det og. Fungerte ikke i det hele tatt. Nok at jeg prøver å velge grafikkinstillinger så går skjermen i svart. Men det skjer når jeg går inn på et valg hvor det kommer frem et "preview"bilde. Må jo være noe med grafikken som lager krøll, men skjønner ikke helt hva?

 

Nå begynner jeg å laste ned det jeg trenger av programmer for å komme igang igjen etter en clean install. Må bare rydde vekk litt forskjellig og notere meg hva jeg kjører som jeg må ha klart.

 

Ingen andre gode forslag? (utfra responsen har jeg ikke store forhåpninger om det... :) )

Lenke til kommentar

Liten oppdatering (til de som giddder og strekke seg over tastaturet for å se om de kan være til noen hjelp)

Satt og så på listen over oppstartsprogrammer i msconfig. Jeg har slått av en del som jeg ikke trengte i daglig bruk.

Tok og slo på en del tjenester igjen her om dagen som:

daemon tools lite

epson status monitor

Java se auto updater

Itunes

apple push

 

Husker ikke om det var flere nå i farten. men siden da har jeg ikke hatt noen crash. Kan jo være tilfeldigheter, men vet ikke helt.

Skal nå fortsette og teste og se om det skjer noe fremover.

Vurderer og skifte navn på denne tråden til "den store nullsvarstråden".

Men siden jeg svarer selv og finner løsninger selv så blir jo ikke det helt rett. Får takke meg selv for hjelpen så langt. jo bare hyggelig. Si fra hvis du trenger mer hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye hjelp dette faktisk gir deg, men siden du virker ganske alene her så kan jeg ihvertfall prøve. De fleste av disse feilmeldingene har desverre anbefalt løsning "If you get this error, but something isnt broken, ignore them".

 

Kritisk: ID41 - KernelPower: Denne feilmeldingen skal genereres hvis du ikke skrur av windows på riktig måte (Ikke mye hjelp der)

 

Feil: ID2 - Kernel-Eventtracing: Denne feilmeldingen skal genereres hvis det er et program som ikke klarer å starte riktig. Hvis du får feilmelding om at noe ikke klarte å starte når du skrur på maskinen kan det være en ide å prøve å fikse dette programmet. Kan tyde på at du var inne på noe når du fjernet noen programmer fra oppstart.

 

ID3 - Kernel-Eventtracing: Ca tusen forskjellige ting koblet til div programmer som har problemer med å kjøre ordentlig.

 

ID72 - Sidebyside: Problemer med Microsoft Essentials/div sikkerhetspakker. Avinnstallering av Microsoft Essentials fikser ofte problemet.

 

Du kan prøve å gå gjennom alt å se om det fikser det, men jeg har en liten magefølelse om at du trenger en formatering. Disse feilmeldingene spores ofte tilbake til korrupt data.

Lenke til kommentar

For å utelukke at harddisken streiker eller at det er temperaturer som står bak kan du prøve å laste ned Hard Disk Sentinel og hwinfo64. Førstnevnte kan sjekke harddisken din for feil, sistnevnte holder styr på temperaturer.

 

De få gangene jeg har hatt laptops som bare skrur seg av på den måten du forklarer at dette skjer har det vært på grunn av overoppheting. Det kan jo tenkes at det er noe galt med kjøleløsningen i PC'en din. Jeg har samme prosessor som deg, men et ganske mye kraftigere skjermkort i min laptop. Under hard belastning over lengre tid når CPU nesten 80 grader. Jeg har aldri opplevd at den skrur seg av på grunn av dette, så 80 grader burde være greit.

Lenke til kommentar

Juhu. I'm not alone :new_woot:

Men tilbake til den seriøse siden. Så den sidebyside. Fant noen feilmeldinger som gikk på et par filer som "kunne" være fra superantispyware (SAS). Mener jeg har hatt det inst en gang. Er ikke helt sikker. Men søkte etter disse og fant de ingensteds.

beklager at jeg ikke har noen bedre info for det var bare noe jeg snublet over mens jeg drev å så igjennom noen tusen feilmeldinger.

 

Skal ta en ny sjekk av Harddisk. Tror jeg kan utelukke temp da feilen kunne oppstå rett etter man har slått på PC. Det var ikke noe annet system i det enn at enkelte ganger når man åpnet bilder eller så på nrk, så gikk den i svart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...