Gå til innhold

Dårlig bilde på tv med HDMI


krisbrox

Anbefalte innlegg

Jeg har en asus zenbook og har nylig kjøpt meg en adapter mellom micro- og vanlig HDMI for å få et penere bilde på TV'en. Problemet som dukker opp er at jeg enten ikke får med meg hele bildet på tv'en, eller at bildet blir lite og sentrert på TV-skjermen. Det har hittil ikke fungert å bytte oppløsning på pc'en (1600*900 er maks). Jeg har forsåvidt en gammel sony bravia med 720p (kdl-32s2530).

 

Jeg har også prøvd å koble til en annen PC med kun vanlig HDMI med samme problem. Noen som har en løsning (helst ikke å kjøpe ny tv). Det er irriterende at VGA skal gi bedre bilde enn hdmi :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må huske å kjøre riktig oppløsning til TV'n.

Hvis TV har primæroppløsning 1366x768, må signalene fra PC sendes i det formatet. Hvis du ikke gjør det blir bildet grusomt.

 

Et annet problem du muligens har, er at tv'n din ikke støtter 1:1 Pixel Mapping.

Du kan jo sjekke ut denne nettsiden, da finner du raskt ut om det kan være "problemet".

LINK

Lenke til kommentar

Hei! Regner med at TV'en din er 16:9, og 720p som du skrev. Det vil si at oppløsning blir 1280x720, som er maks. Prøv denne innstillingen og se hva som skjer. Det kan også fungere å ta en update på skjermkortdrivere osv...

Men av og til så vil ikke pc og tv fungere sammen, spesielt hvis de er av helt forskjellige generasjoner.

 

Lykke til!

 

-B

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

TV'en er fra rundt 2007, så den begynner nok å bli litt utdatert, dessverre. Jeg fikk til å dekke hele skjermen med en oppløsning på 1366x768 og med en "zoom"-funksjon på TV'en. Da ble bildet rimelig greit. Med 1280x720 ble veldig mye av bildet borte. Tror nok den eneste løsningen for å få et sylskarpt bilde er å kjøpe ny tv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...