Gå til innhold

Studere i Amsterdam


kjakso

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å studere film i Amsterdam. Lurte derfor på om noen som vet mer en meg om dette kunne fortelle meg litt hvordan:

 

  • Lett å få tak i hybel/leilighet?
  • Hvordan få tak i hybel/leilighet?
  • Priser på hybel/leilighet?
  • Nødvendig å ha bil? Eller går det fint med sykkel?
  • Hvor godt vil jeg klare meg med basic nederlandsk, men hovedsakelig bruke engelsk?
  • Lett å få tak i deltidsjobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

•Lett å få tak i hybel/leilighet?

Nei, jeg har bodd 1 maaned i Amsterdam, jeg syns det var veldig vanskelig aa finne meg hybel, dog soekte jeg som privatperson og ikke som student.

 

•Hvordan få tak i hybel/leilighet?

Vanligvis staar det paa hjemmesiden til det universitetet du vil studere paa hvordan du kan faa tak i leilighet. Sjekk under housing. Noen ganger fikser ogsaa universitetet hybel for deg, men jeg vil absolutt ikke regne med det. Fant en link som muligens kan vaere nyttig. http://www.expatica.com/nl/student-portal/student-housing/How-to-find-a-room-in-Amsterdam_15074.html

 

•Priser på hybel/leilighet?

 

I Amsterdam er det relativt dyrt i forhold til resten av Nederland, men i forhold til Norske priser er de helt greie tror jeg. I det private markeded kan du regne med aa maatte betale 400-500 EUR, i et studentkompleks er det nok billigere.

 

•Nødvendig å ha bil? Eller går det fint med sykkel?

Sykkel er alt du trenger. Totalt unoedvendig med bil.

 

•Hvor godt vil jeg klare meg med basic nederlandsk, men hovedsakelig bruke engelsk?

Du vil komme utrolig langt med Engelsk. Det er godt mulig dog at undervisningen din gaar paa Nederlandsk. Slik det er paa mitt universitet, saa er de 2 foerste aarene paa Nederlandsk, resten av studiene er paa Engelsk. Foroevrig saa er ikke Nederlandsk verdens vanskeligste spraak. Uttalelsen av diverse lyder kan vaere litt vanskelig, men gramatikken er relativt lett. Hvis du kan tysk saa er det en stor fordel.

 

•Lett å få tak i deltidsjobb?

Har ikke peiling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...