Gå til innhold

Interrail-planlegging


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg og noen venner har smått begynt å planlegge en interrail-tur som skal strekke seg over 1 mnd. Vi skal holde oss innenfor Europa, og har lyst på en skikkelig opplevelse, hvor vi vil se og oppleve mange steder.

 

 

Ingen av oss har tidligere erfaringer med interrail, og lurer derfor på om noen har noen tips!

 

-Hvor mange personer er det lurt å være på en sånn tur?

 

-Hva kan vi regne med at kommer til å bli summen per hode?

 

-Noen som har noen tidliger erfaringer og tips om steder som er fine å besøke på en slik reise?

 

Som sagt skal det være en tur hvor vi er ute etter å oppleve noe helt nytt, og virkelig sitte igjen med en følelse av mest mulig gode minner på 4 uker.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var en mnd på interrail, vi var 4 stk å det føltes som et veldig godt antall.

Vi splittet oss i noen dager når 2 ville dit og 2 ville dit.

 

Det som sitter best igjen nå i ettertid som beste opplevelser er:

 

Kroatia, Split (rolig og koselig by) Hvar (diggeste øya med masse STORE yachter, fantastisk fint vann, bra uteliv og generelt super sted. Hvis dere drar dit så gå litt i bakgater å spørr etter steder å leie, vi fikk en leilighet med kjøkken 2 store soverom + balkong med havutsikt på Hvar for noen få hundrelapper natten.

 

Østerrike, Zell am Ze (som er der Captain winter is band of brothers bader i serien)

var et utrolig fint sted vi tok noen rolige dager på et hostel som kostet veldig lite som lå helt nedtil vannet. Vi gikk opp på et høyt fjell som var en flott tur med en veldig fint kafe på toppen.

 

Barcelona var utrolig kult sted men spesielt kult pga VM finalen og at det ble riots etter kampen som vi havnet mitt i.

 

Roma var en nedtur.

 

Berlin var en kul by.

 

 

Praha var utrolig kult pga sykt billig øl og mat.

 

Noen steder jeg kunne ønske vi dro: Monte Cassino sør for roma, Mljet en øy i Kroatia.

 

Hvis jeg skulle tatt en tur til ville jeg flydd til Istandbull og toget nordover.

 

Alt i alt den beste ferien i mitt liv.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle tatt en tur til ville jeg flydd til Istandbull og toget nordover.

Ikke en dum plan, dette. Har toget mye rundt på Balkan, spørsmålet er egentlig bare hvor mye vestover man sikter seg (dvs Serbia vs Romania).

 

Ellers er det verdt å droppe interrailbillett og bare kjøpe etter hvert om man ikke skal flytte på seg alt for ofte og/eller er langt øst. Legger man derimot opp til å være i vest med frekvente forflytninger på raske tog er interrail en kjempedeal.

Lenke til kommentar

Under min mnd i europa (var aldri lenger øst enn Tsjekkia/Kroatia) hvor vi aldri planla noe ble vi bare stuck ufrivillig en gang i en liten by i sør-frankrike. Det var en liten koselig middelalder by med gamle murer rundt som tilfeldigvis hadde en festival hvor man hang opp plakater overalt. Husker ikke hva den heter, men det var ikke så koselig å henge der hele natten uten noe sted å være. Men gikk bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Har kikke litt rundt på emner om interrail og har noen spørsmål:

 

 

1. Vi skal reise rundt i vest-europa - hvor mye koster dette ca. per person i en måned? Hvor mye penger brukte dere på interrailen?

 

2. Må man ikke bestille togene på forhånd? Må man ikke fylle ut en reiserute og få billetten tilsendt? Eller er det bare å hoppe på?

 

 

Hvis andre skal i vest-europeisk storbyer kunne det være fett å treffes en kveld eller noe!

 

 

Foreløpig reiserute er: Fly til Venezia, tog til Züich, tog til Paris, tog til Brüssel, tog til Amsterdam, tog til Berlin og så tog til Kjøben. Der busser vi til Norge igjen, så kan vi henge litt igjen der. Vi er litt gira på å presse praha inn og, men stresser litt med toget fra Praha til Paris... Tips?

 

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar

Vi hadde forskjellige budsjetter og noen fulgte sine mens andre ikke gjorde det.

Noen brukte endel mer penger enn andre mens en kar måtte dra hjem noen dager tidligere enn resten pga han ble blakk. Jeg tipper jeg brukte rundt 25 000 alt i alt og tenkte aldri på penger.

 

Nei, har ikke noen pakke tips :p la ikke noe vekt på det. Bare pass på generelle sikkerhetshensyn som å ha litt res penger og ikke ha alle kort på et sted etc. Ta gjerne med mastercard å ha et lurt sted.

 

Viktigste du kan ta med er kortstokk, gjerne en quiz bok også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...