Gå til innhold

Hjelp til valg av programfag VG2


Xabi.A

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er en VG1-elev som går studiespesialisering. Nå er det ikke lenge igjen til jeg må ta det endelige valget og bestemme meg for hvilke programfag jeg skal ta til neste år (VG2). Jeg er veldig usikker på hva jeg skal bli, men begynner å lure på om jeg skal utdanne meg som siviløkonom.

 

Jeg mener å ha lest et sted at det kreves enten R1/S1+S2- matte de fleste studiesteder. Hvordan er forskjellen på R1 og S1+S2 matte? Det første halvåret fikk jeg 4 i matte, men skal klare 5 til sommeren. Er dette godt nok for R1?

 

I tillegg lurer jeg på hvilke programfag jeg bør velge som kreves/er en fordel med tanke på å utdanne seg som siviløkonom? Er f.eks økonomistyring lurt å ta? Og er det noen programfag som ikke bare åpner døren til økonomistudiene, men også til andre studier (med tanke på at det kan hende at jeg i fremtiden ønsker å utdanne meg innenfor en annen retning)

 

Sorry hvis det er noen skrivefeil :)

Spør hvis noe er uklart.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg går på VG2 studiespesialisering. Jeg har matte R1, Kjemi1, Fysikk 1 og Teknologi og forskningslære.

 

Når det gjelder matte, er det matte T du fikk 5 i??

R1 er en del vanskeligere enn S1. Vi var mange i R1-klassen i starten, men det var mange som skiftet til S1. Det som er bedre med R1 fra T, er at det er mindre stoff, så man får lengre tid på det.

 

Når det gjelder å ta fag som gjør at du kan ha mange studiemuligheter, er det nødvendig med Fysikk og kjemi.

 

MVH Christopher

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg går på VG2 studiespesialisering. Jeg har matte R1, Kjemi1, Fysikk 1 og Teknologi og forskningslære.

 

Når det gjelder matte, er det matte T du fikk 5 i??

R1 er en del vanskeligere enn S1. Vi var mange i R1-klassen i starten, men det var mange som skiftet til S1. Det som er bedre med R1 fra T, er at det er mindre stoff, så man får lengre tid på det.

 

Når det gjelder å ta fag som gjør at du kan ha mange studiemuligheter, er det nødvendig med Fysikk og kjemi.

 

MVH Christopher

Takk for svar :)

 

Jeg fikk 4 i T matte 1. termin, men skal klare en 5'er til sommeren!

 

Så det er mulig å bytte fra R1 til S1 hvis R1 blir for vanskelig?

Lenke til kommentar

Ta R1+R2 og Fysikk 1, så matcher du alle opptakskravene som kan bli nådd ved fagvalg.

 

Utover det, bør du velge fag som du tror du mestrer. Er du god i samfunnsfag, så bør du ta sosiologi, økonomistyring, rettslære osv.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg går nå tredjeåret på økonomi og administrasjon med spesialisering i finansiell styring.

 

Min erfaring er at de som tok "tunge" realfag på VGS generelt har et fortrinn når de kommer på økonomistudiet. Det er ikke fordi det kreves spesielt mye fysikk eller matte på studiet, men fordi arbeidsmåten er ganske lik. I fag som bedriftsøkonomi, mikroøkonomi, makroøkonomi, og finansiering/investering kreves det at man løser oppgaver på egenhånd, og at man forstår hvordan man skal trikse med formler.

 

Selv hadde jeg R2, FY2, BI2, og KJ1 på VGS, og føler jeg sitter igjen med mye mer enn de som tok rettslære, og økonomifag.

 

Mitt tips til deg er å prøve deg på R-matte og fysikk, og velge engelsk og et økonomifag ved siden av. Dersom du får 5 i T-matte skal du klare R-matte ganske greit. Selv hadde jeg 4 i T, men fikk 5 og 6 i R2 og FY2.

 

Har du noen andre spørsmål så er det bare å fyre løs!

Lenke til kommentar

Akkurat hva du velger har ikke så mye å si, bortsett fra at du oppfyller kravene for opptak. På NHH vil det si R1 eller S1+S2. Ellers bør du velge det du tror du kan få gode karakterer i, ettersom dette er det eneste som teller for opptak. Slik sett er det også lurt å velge realfag, da du får ekstra skolepoeng for disse. Ved å velge matte og realfag utelukker du ingenting, og har alle muligheter åpne, så fremt du får gode karakterer. Husk imidlertid at det hjelper lite å ta mange realfag med dårlige karakterer, når du kunne tatt samfunnsfag (der gode karakterer er lettere å oppnå).

 

 

Det du burde gjøre er å sette opp en plan med fagene du kunne tenke deg å ta, og hva slags karakterer du tror du kan oppnå, og slik regne ut hva slags karaktersnitt du vil få. Ved NHH var kravet i 2011 53,0 poeng.

Endret av Ostekake2000
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg går nå tredjeåret på økonomi og administrasjon med spesialisering i finansiell styring.

 

Min erfaring er at de som tok "tunge" realfag på VGS generelt har et fortrinn når de kommer på økonomistudiet. Det er ikke fordi det kreves spesielt mye fysikk eller matte på studiet, men fordi arbeidsmåten er ganske lik. I fag som bedriftsøkonomi, mikroøkonomi, makroøkonomi, og finansiering/investering kreves det at man løser oppgaver på egenhånd, og at man forstår hvordan man skal trikse med formler.

 

Selv hadde jeg R2, FY2, BI2, og KJ1 på VGS, og føler jeg sitter igjen med mye mer enn de som tok rettslære, og økonomifag.

 

Mitt tips til deg er å prøve deg på R-matte og fysikk, og velge engelsk og et økonomifag ved siden av. Dersom du får 5 i T-matte skal du klare R-matte ganske greit. Selv hadde jeg 4 i T, men fikk 5 og 6 i R2 og FY2.

 

Har du noen andre spørsmål så er det bare å fyre løs!

Takk for svar folkens!

 

Leser at du hadde R2, FY2, BI2, og KJ1 på VGS, og sier at du sitter igjen med mer enn de andre. Hva er da grunnen til at du anbefaler meg å velge engelsk og et økonomifag ved siden av? Er det på grunn av at BI og KJ ikke er så viktige i forhold til økonomistudiene :)?

Lenke til kommentar

Hei hei!

 

Grunnen til at jeg føler at jeg sitter igjen med mer etter å ha gått realfag, er at jeg har et mye bedre grunnlag for å takle de matematiske fagene, og arbeidsmetoden. Dette er ting som kommer mest fram i fag som matematikk og fysikk. I kjemi og biologi jobber du på en litt annen måte, selv om kjemi også i stor grad baserer seg på løsning av oppgaver.

 

Likevel er jeg av den oppfatning av at engelsk er et svært viktig fag nå til dags, og at man ikke kan tape på å ta litt ekstra engelsk på videregående. Jeg ser for meg at dette kan være nyttig når man skal skrive akademisk engelsk, ettersom dette er vanskeligere å lære seg på egenhånd. Å ta et økonomifag ved siden av kan være nyttig pga. motivasjon, kan jeg se for meg. Dersom man tar noe økonomisk kommer man også litt inni tenkemåten man må bruke på økonomistudiet. Særlig i fag som makroøkonomi kan det være kjekt å sitte inne med et slikt overblikk som man kan få av å ta det faget på videregående.

 

Når det gjelder pensum i økonomifagene på videregående er det av min erfaring ganske labert, og man kjører raskt gjennom dette på de første ukene på høgskolen. Derfor er det ikke selve pensumet som kan gi deg en fordel, men øvelse i å se økonomiske sammenhenger.

 

Dersom du har stor interesse, eller har lett for realfag, så vil det kanskje være like greit å kjøre opp med full kvote fra disse. Sliter du derimot litt med realfagene, så er det ikke nødvendig å pådra seg mer ekstrarbeid enn nødvendig. Da kan det heller være kjekt å ta noen "enklere" fag ved siden av.

 

Husk likevel at du får ekstrapoeng for å ta realfag, men at det er R2 og FY2 som virkelig adder noe til vitnemålet, der får du, som jeg kan huske, 1 poeng for hvert av fagene. Det er likevel ikke verdt det om du får 3-4 i fagene.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Takk for svar, beklager for at jeg ikke har svart før.

 

Jeg har tenkt litt, og lurer på om det er R1, Fysikk 1, Kjemi 1 og Økonomistyring jeg kommer til å velge. Men for å være helt ærlig så er jeg ikke helt sikker på hva mer fysikk og kjemi går ut på enn det vi har i naturfagen (jeg har en viss aning, som f.eks. reaksjoner osv i kjemi)?

Hvor vanskelige er disse fagene?

 

Jeg ligger på 5/6 i naturfag, men hvor mye mer kompliserte er disse fagene i forhold til det vi lærer i natufagen (Stråling, redoksreaksjoner osv)? Kreves det mye mer i VG2 enn VG1? Jeg er en "hardworker", men lærer ting fort.

 

Jeg har alltid synes at naturfag har vært interessant, men for å være helt ærlig synes jeg samfunnsfag er mer spennende (kanskje skyldes dette at det er et fag som er lettere å lære).

Ut i fra det jeg har forstått er realfagene "bedre" å ha på vitnemålet, i tillegg til å gi ekstrapoeng.

Hvor viktige er disse ekstrapoengene?

 

Og hva kan jeg gjøre hvis jeg f.eks. ikke klarer bedre enn 4 i realfagene?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Har du vurdert å ta samfunnsøkonomi i stedet for f.eks. kjemi? Det er et fag som gir et greit (men muligens noe overfladisk) overblikk over makroøkonomi. Jeg innbiller meg at det kan være nyttig kunnskap å bringe med seg videre. I tillegg kan det nok hjelpe deg til å avgjøre om økonomi virkelig er det du har lyst til å drive med videre. Det er også et betydelig lettere fag enn kjemi og siden ingen utdanninger krever kjemi vil det heller ikke hindre deg på noen måte om du bestemmer deg for noe annet.

 

Edit: Det er faktisk utdanninger som krever kjemi, nemlig farmasi, medisin og odontologi.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Har du vurdert å ta samfunnsøkonomi i stedet for f.eks. kjemi? Det er et fag som gir et greit (men muligens noe overfladisk) overblikk over makroøkonomi. Jeg innbiller meg at det kan være nyttig kunnskap å bringe med seg videre. I tillegg kan det nok hjelpe deg til å avgjøre om økonomi virkelig er det du har lyst til å drive med videre. Det er også et betydelig lettere fag enn kjemi og siden ingen utdanninger krever kjemi vil det heller ikke hindre deg på noen måte om du bestemmer deg for noe annet.

Bli med ned i kantinen og kjøp pommes frites da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...