Gå til innhold

Lærlingjobb på båt


Rgr00n

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var litt usikker på om jeg skulle sette denne under "Andre jobber", men tenkte at lærlinger fortsatt er under utdanning, så ble det her.

 

Har en ambisjon om å komme meg ut på sjøen for å jobbe som elektriker. Dette er motivert av den faglige variasjonen en får som elektriker på båt; her er en innom det meste på læreplanen. Siden tiden for å søke er så og si kommet, så har jeg begynt å se på jobber som ligger offshore. Turnusen (22 dager på, samme av) stiller jeg meg helt nøytral til, tenker mest på opplevelse og faglig utbytte.

 

Greia her er at når man skal søke på stilling innen et teknisk fag på hurtigruten, så blir en henvist til www.omf-nord.no

Når en legger inn søknad her, så er det kun de nordlige fylkene som er "svar-alternativ". Litt problematisk med tanke på at jeg bur nesten så langt vest en kommer.

 

Hvor søker en vestlending, eller en østlending for den saks skyld, for lærlingplass på hurtigruten?

 

 

Og hvis noen har lyst å komme med erfaringer vedrørende jobb ombord i Hurtigruten, eller offshore generelt, så er det bare bra :) .

 

På forhånd takk!

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Florøværing eller?

 

det er ingen rett utdanning for å komme på skip som elektriker. men det fins mange måter å komme seg dit. du kan ta sjø/maritimt fag så du er garantert lærlingplass i rederier, arbeide som elektriker på land en del år og jobbet med skips elektriske systemer b.a. man kan ta en eksamen for maritimt elektrisk anlegg. husker ikke helt hva den het. det er et av kravene for å jobbe på skip i tillegg til IMO60 sikkerhetskurs. du trenger også en helsesjekk fra en sjømannslege. bare man jobber med noe som gjør at du får foten innenfor feltet så øker muligheten for å få jobb. gå til bedrifter som jobber for statoil. jobb på skipsverft. bli venn med folk innenfor rederiene. i Ålesund har de en maritim vidaregåande skole trur jeg. de har også noe lignende i bergen.

Lenke til kommentar

Det er OMF-Nord som har fått "rettighetene" til læreplassene på Hurtigruten. (Hvertfall for elektrikere)

Derfor vil du ikke finne noen andre opplæringskotorer som tilbyr læreplass i hurtigruten.

Jeg er selv elektrikerlærling ombord på båt dog offshore.

 

Det som er med OMF-Nord er at de læreplassene de har for elektrikere er reservert for de som tar 3 året på skole, altså restteori og en maritim del som du MÅ ha for å jobbe på havet. Altså vil det være umulig for deg å få læreplass i hurtigruten.

 

Det som er lurest for deg vil jeg tro er å kontakte et maritimt opplæringskontor som sørøst norge , sørvest norge

og nordvest norge.

Du må i hvertfall ha 10 månders kurs altså dette 3 året på skole for å få jobbe på båt.

 

Ble litt rotete, men så er det jo også veldig sent da :) Håper du fikk den hjelpen du trenger! :)

Lenke til kommentar

Florøværing eller?

 

det er ingen rett utdanning for å komme på skip som elektriker. men det fins mange måter å komme seg dit. du kan ta sjø/maritimt fag så du er garantert lærlingplass i rederier, arbeide som elektriker på land en del år og jobbet med skips elektriske systemer b.a. man kan ta en eksamen for maritimt elektrisk anlegg. husker ikke helt hva den het. det er et av kravene for å jobbe på skip i tillegg til IMO60 sikkerhetskurs. du trenger også en helsesjekk fra en sjømannslege. bare man jobber med noe som gjør at du får foten innenfor feltet så øker muligheten for å få jobb. gå til bedrifter som jobber for statoil. jobb på skipsverft. bli venn med folk innenfor rederiene. i Ålesund har de en maritim vidaregåande skole trur jeg. de har også noe lignende i bergen.

Floreværing, yes!

 

Nå har jo jeg ikke noe maritim utdanning, men trodde at kravet om en maritim modul var frafalt, og at det kun var IMO60 som gjensto som kravet, med noen andre kurs om passasjersikkerhet og diverse. Dette er jo noe som noen rederi gir deg før du begynner. Det burde jo tilsi at å søke burde jo være mulig.

 

Det er OMF-Nord som har fått "rettighetene" til læreplassene på Hurtigruten. (Hvertfall for elektrikere)

Derfor vil du ikke finne noen andre opplæringskotorer som tilbyr læreplass i hurtigruten.

Jeg er selv elektrikerlærling ombord på båt dog offshore.

 

Det som er med OMF-Nord er at de læreplassene de har for elektrikere er reservert for de som tar 3 året på skole, altså restteori og en maritim del som du MÅ ha for å jobbe på havet. Altså vil det være umulig for deg å få læreplass i hurtigruten.

 

Det som er lurest for deg vil jeg tro er å kontakte et maritimt opplæringskontor som sørøst norge , sørvest norge

og nordvest norge.

Du må i hvertfall ha 10 månders kurs altså dette 3 året på skole for å få jobbe på båt.

 

Ble litt rotete, men så er det jo også veldig sent da :) Håper du fikk den hjelpen du trenger! :)

Er jo ingenting som heter skipselektriker lenger, det er elektriker på båt. Og ifølge diverse informasjon fra nettet og lærerene mine, så er maritim modul frafalt, og sikkerhetskurset IMO60 er der fortsatt. Det er litt rotete opplegg, men trodde virkelig at det burde være mulig å iallefall søke. At lærlingplasser innenfor de tekniske fagene er kun for nordlendinger... Det virker jo litt utrolig, eller har jeg misforstått?

 

Kilde: http://www.maropp.no/skipselektriker

 

Hvilke krav stilles for å få læreplass?

Fullført Vg1 elektro

Fullført Vg2 Elenergi (snitt over 3,5)

Godkjent helseattest fra autorisert sjømannslege

God vandel

 

Vg1 Elektro = Check

Vg2 Elenergi = Check (etter jeg er ferdig med året)

Helseattest = Ingen reell hindring, er jo bare å ta et besøk hos sjømannslegen?

God vandel = Plettfri

Lenke til kommentar

Det heter elektriker med maritim modul, skipselektriker ble kanskje litt feil.

Uansett så må du ha disse 10 månedene med kurs før du får begynne ombord i skip som lærling. (kurstiden teller som læretid) Altså om du blir tatt inn som lærling av maropp f.eks så vil de 10 første månedene som lærling være et kurs på LAND der sikkerhetskurs og høyspentkurs er innbakt samt at det er en god del restteori fra vg2 som skal gjennomgås + teori om maritime systemer og slikt.

 

 

Opplæringskontorene har avtale med sine rederier, omf-nord har fått tildelt Hurtigruten, forsvaret og et par offshore rederier tror jeg. De andre opplæringskontorene har andre rederier de forholder seg til. F.eks. opplæringskontorene på vestlandet har garantert en stor andel læreplasser i offshore rederier.

Endret av DeDDi
Lenke til kommentar

det står: "STCW vil komme med sertifiseringskrav til skipselektrikere i 2 nivåer fra 01.01.2012. Hva som vil ligge i kravet til sertifiseringen er ennå uklart. Dette arbeider Sjøfartsdirektoratet med. Dagens ordning vil bli opprettholdt frem til de nye kravene er avklart."

 

det pågår forhandlinger med UDIR om hvilken utdanning for skipselektriker skal vere. UDIR vil egentlig bare ha det som vanlig elektriker. det blir feil, syns jeg. den andre parten vil ha utdanningen på nivå med folkehøgskole/fagskole. som jeg forstår så ble det eit nei. det står mer om dette på nettet. de fleste rederier krever bestått eksamen i "Elektriske Maritime anlegg - EL6039". de vil sikre seg at personen er skikket for jobben. jeg hadde aldri ansatt en elektriker fra land som ikke hadde peiling på skip. selv syns jeg at man bør få mye høgere lønn enn hva tariff for vanlig elektriker får (LOK). skipelektriker har også høgere utdanning. eneste tingen som en skipselektriker kan unngå hvis han vil er arbeid med selve ROV utstyret. ROV piloter skal kunne alt om ROV også vedlikehold og feilsøking. en elektriker på land kan bli kommandert til å skifte en liten stikk hos gamle fru hansen eller koble til en ny motor på fabrikklinje. det meste av elektriker kunnskapen får man på skolen. når man jobber som elektriker så har du egentlig ikke bruk for denne kompetansen da det er egne folk for prosjektering. bare en telefon unna kunnskapen. det er også elektrikere som inger prosjektledere og saksbehandlere under fagprøva. jeg har jobbet med flere huselektrikere som ikke klarer en enkel jobb. eks å trekke og stripse kabler. bare å branntette kabler er en stor frykt og vanskelig jobb for disse. noen blå nekter å gjøre sånn jobb. de kan bare med branntetting støyp som er noe dritt. man vet aldri om avstanden rundt kablene er nok da det har strenge krav til varighet under en brann. samme som med en branndør/vegg. det beste branntetting produktet er roxtec, og brattberg kan man bare brenne opp. roxtec er den enkleste og mest sikker form for branntetting selv om det er bare gummiklosser med sauefett mellom.

 

har du sett Redd menig Osen 3:6 på NRK? den kan ses i NRK web tv på nett. hele denne klassen med forsvar skip skal snart gjennom en 5 års klassing. F310: KNM «Fridtjof Nansen» holder på nå. i programmet ser du hvordan den er innvendig. jeg har sett mye dritt og jeg har kolleger som snakker om alt denne dritten de har der. tettingen de bruker der brattberg med EMC krav. det var et helvete sa de. jeg håper jeg slipper å jobbe på den klassen. installasjonen minner meg om siste vedlikehold oppdraget jeg var på, men også katastroferiggen Scarabeo 8. produktene var spansk/italiensk. norge er en av de mest strenge på elektro sikkerhet. b. a. derfor var det også en streik over hele landet sammen med El og it forbundet og LO. litt avsporing her, men det kreves av en skipselektriker må virkelig vite hva han gjør da hele mannskapets sikkerhet kan havne på dine skuldre. total blackout under storm er farlig nok. bare en av orsakene til Bourbon Dolphin ulykka. skipet ble dratt rundt under ankerhandtering og fikk totalt blackout under slepet.

 

det vil alltid hete skipselektriker og ikke elektriker på skip.

Lenke til kommentar

du må nesten ringe rundt å forhøre deg for å være sikker. sånn at du ikke står der på bar bakke. da jeg begynte så var det at elektriker linja gjalt for alle stillinger innenfor faget. altså de hadde fjernet den tre delte elektriker fagbrevet. nå var en elektriker bare elektriker. det lærlingen jobbet mest med skulle han ha fagprøve i. jeg hadde da bare skip. jeg fikk husinstallasjon og ikke skip. nå skal det vist stå på fagbrevet hva oppgave du fikk og hva installasjonen består av.

 

uansett så bør man ha eksamen. da står du trykt, men den er vanskelig.

 

så hvordan går det med Kurt på elektrofag da? er Morten der fremdeles?

Lenke til kommentar

du må nesten ringe rundt å forhøre deg for å være sikker. sånn at du ikke står der på bar bakke. da jeg begynte så var det at elektriker linja gjalt for alle stillinger innenfor faget. altså de hadde fjernet den tre delte elektriker fagbrevet. nå var en elektriker bare elektriker. det lærlingen jobbet mest med skulle han ha fagprøve i. jeg hadde da bare skip. jeg fikk husinstallasjon og ikke skip. nå skal det vist stå på fagbrevet hva oppgave du fikk og hva installasjonen består av.

 

uansett så bør man ha eksamen. da står du trykt, men den er vanskelig.

 

så hvordan går det med Kurt på elektrofag da? er Morten der fremdeles?

Ja, vi fikk informasjon på skolen om at elektrikerfaget før var delt inn i hus, maritim og industri.

Men hva slags rederi er det som har de beste ordningene, og som kan være aktuelle å søke?

 

Kurt og Morten are still going strong ;)

 

les litt i maritimt magasin du. nå skal det stå litt om maritim utdanning.

 

http://maritimt.com/nyheter/saker/nytt-nummer-i-salg-nr-1-2012.html

Kan se om jeg kan få satt opp et abonnement.

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

kurt flyter ennå og morten synker sier no jeg.

 

hvilket rederi som er best varierer. man må nesten spør seg rundt. men selv ville jeg ha sett på arbeidsordning, goder, lønn, hvor nytt skipet er, "fri bar". skip bygd i spania, russland og italia er mye problemer med. jeg ville ikke ha vært på et skip der det er mye problemer. da får man et feil syn på jobben. det blir ofte jukse arbeid og drittarbeid du må utføre. anbefaler deg en ting. ikke arbeid på riggen Scarabeo 8. katastroferiggen kaller jeg den. bare problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...