Gå til innhold

Forkurs iingeniør(har studiekompetanse)


Skroll

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i dag studiekompetanse(2 år yrkesfag + allmenn påbygg). Jeg lurer på om jeg skal prøve meg på et forkurs for ingeniør, som forhåpentligvis blir starten på en god utdannelse. Da jeg allerde har studiekompetanse trenger jeg bare matte og fysikk, og dette kan jeg ta på et kurs som går over et halvt år fra Januar? Som er foreseint å melde seg på nå.

Da blir vel alternativet at jeg venter et år, eller melder meg på det års kurset som starter etter sommeren, og får fritak fra de andre timene utenom matte og fysikk.

 

Noen som har erfaringer fra dette kurset? Jeg har hørt der er ganske tøft, men det hørte jeg om allmenn påbygg og, men det gikk helt greit.

 

Fikk 4 i matte på påbygg, men føler jeg må starte på "nytt" med matten, da det ikke har vært hverdagskost å regne matte siden det. Jeg søkte forresten opp et sannsynlighetsstykke fra 3MX og det så helt umulig ut...

 

En siste ting: Er det mye som går på engelsk under forkurset? Innleveringer osv? Tenker da på fysikk, og videre på en ingeniør utdannelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg går nå forkurs og har helt lik bakgrunn som deg, hadde forøvrig 6 i den enkle 2P matten jeg tok på VG3. Allmenn påbygg syntes jeg i ettertid ikke var spesielt vanskelig, og i forhold til forkurs kan det nesten ikke sammenliknes engang. I starten var forkurs spesielt tøft fordi jeg måtte inn i helt ny arbeidsrutine for å kunne opprettholde greie karakterer, men nå som jeg har kommet igang går alt fint. Men det krever god motivasjon og forståelse for realfag.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å ta fullt forkurs ettersom dette ikke bare kvalifiserer til egen forkurs kvote, men også gir mer mangfold i undervisningen. Norsk, engelsk og 'teknologi og samfunn' er også meget "lette" fag, så du vil få mer tid til matte og fysikk enn på ett realfags kurs vil jeg tro.

 

Norsk, engelsk og teknologi og samfunn har også gitt meg nyttig kunnskap innen ting som teknisk rapport, faguttrykk, bedriftsøkonomi og kjemi.

 

Matten starter forresten HELT fra starten, men det går fort fordi det er ment som oppsummering, men så lenge du følger med og jobber med stoffet skal det ikke være noe problem å henge med.

 

All undervisning er på norsk (Bortsett fra engelsk timene) og dette vil det være på de fleste ingeniørstudier i Norge også. (Godt mulig det er noen unntak)

Endret av Trifate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du tror ikke karakterene holder for å komme inn på ingeniørstudiet etter forkurset så anbefaler jeg at du tar alle fagene, grunnet forkurskvoten. Hvis ikke så anbefaler jeg på det sterkeste å kun ta de to nødvendige fagene for å kunne oppnå best mulig resultat. Forkurs er bygd mye rundt de to fagene så det er fremdeles mye jobbing som må til for å oppnå gode resultater. Dette er også en mulighet for deg å vise interesse for fagene for å få mer forståelse rundt ingeniør-biten.

 

Da jeg gikk forkurs i fjor hadde vi ingen engelske bøker og lærerne snakket norsk. Det var kun én time vi hadde en vikarlærer fra Nederland som påkrevde at vi snakket engelsk. Videre i ingeniørutdanningen din er det stor sannsynlighet for at pensumet ditt er bygget rundt engelskskrevne bøker.

 

EDIT: Hva har du tenkt videre med tanke på ingeniørutdanningen din? Innen hvilket område? Og hvor i landet?

Endret av Waldemariel
Lenke til kommentar

Til TS.

 

Jeg gikk et slikt kurs, på UiA Grimstad. Pga jeg akkurat som deg hadde studiekompetansen i fra før og manglet kun matte og fysikk.

 

Begynte i januar og hadde matematikk og fysikk fram til juni, var null stress og ikke spesielt vanskelig. Møt på skolen hver dag og jobb en normal arbeidsdag og du burde oppnå gode resultater. Vil dog tro det er for sent å søke nå. Så jobb et år fram til neste kull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...