Gå til innhold

Hjelp med kompatible komponenter


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge en HTPC. Jeg vil også kunne bruke denne til gaming av nyere spill fks. Shogun 2, Star craft II, Battlefield 3 etc. Altså systemkrevende spill i 1920x1080, gjerne på høyeste video settings.

 

Når det er sagt har jeg brukt myyye tid på å finne komponenter som passer sammen. Da dette kommer til å koste meg rundt 10 000 kr så jeg hadde blitt kjempe glad hvis noen kan se om disse komponentene fungerer sammen og generelt hvor gode disse er for formålet.

 

Her er min handleliste: https://prisguiden.no/liste/130375

 

Eneste som mangler i listen er RAMog PSU (denne har jeg fra før i en gammel PC)

 

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle vel funke greit sammen det der,har du planer om å bruke den til TV også?

Jeg spør pga. jeg har blandede erfaringer med å mikse HTPC oppsett sammen med spill.

Erfaringen min tilsier at en HTPC med mulighet for TV mottak trives best uten altfor mye annet "skrot" installert.

Jeg kjører Win 7 Pro 64bit med Mediaportal installert, det er kun installert det som er nødvendig for å få det til å kjøre stabilt, ingenting annet har noe inn på den maskinen å gjøre.

 

Med en pris på opptil 10000,- blanke kroner kan du nesten kjøpe deg to maskiner og få alle ønsker oppfylt

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar!

 

Nei, jeg har ikke tenkt å ha noe tv tuner eller noe. Blir vel i realiteten mer en gaming pc som står under tv-en.

 

Prisen er litt høy hovedsaklig pga prosessoren (bruker dette mye til video redigering/konvertering/rendering etc) og GPU. Er vel ikke så mye å gjøre med det.

Lenke til kommentar

2500k har nesten lik ytelse. Ikke verdt de 1000 kronene ekstra, spør du meg. Ville også ventet med å kjøpe harddisk til krisen er over. 1300 kroner er DYRT. Er du helt sikker på at skjermkortet passer i kabinettet?

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg heller kjøpt en billigere pc, og en PS3 ved siden av. PC-spill har ingenting på en TV-skjerm å gjøre. Du må huske at det er 0.2 sekunder forsinkelse på fra signalet går inn HDMI-inngangen til det plopper opp på skjermen. Det blir veldig irriterende når en spiller PC-spill, da de har mye høyere tempo enn konsollspill(og derfor merkes forsinkelsen godt).

Lenke til kommentar

Flere tips:

Kasse:

Antec Fusion MAX ( ja den er diger men da har du plass til alt du trenger )

fjern viftene i den og bytt ut med scythe slipstream 120mm, 800 rpm. og Evt en 140mm fractal design vifte. Helst 800rpm.

Disse hører du ikke.

Få tak i en Seasonic X series strømforsyning. Selv har jeg en 650watts.

Link til bra info om Seasonic's teknologi som kalles Hybrid silent Fan Control:

Seasonic 560Watt review

Har hatt maskinen i over 2 år nå, og vifta har jeg aldri hørt.

Starcraft II og BF3 gjør at viftene spinner opp skikkelig, men når jeg ser på bluray eller gjør andre ting så hører man ingenting fra PC'en som står i stua.

For CPU'en vet jeg ikke hva som er mest stillegående for tiden.

Ang Fusion MAX: koble fra DISPLAYET foran på den. Det er irriterende lyssterkt. Den er kobla til usb, så lett å fixe.

Fjernkontrollen vil fungere uansett.

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

 

Jeg innser at skjermkortet jeg valgte ikke passer Silverstone kabinettet fordi det er for langt :(

 

Det ebtyr at jeg enten må bytte til EVGA GeForce GTX 570 HD 2560MB som har dårligere ventilering eller bytte kabinett.

 

Siden du har Antec Fusion Max Neonlight kunne du ha sjekket hvor stort skjermkort man har plass til der? Hadde virkelig satt pris på det! Har søkt etter det i lenge uten å finne noe noe info på det. Er det plass til et 30 cm langt skjermkort er jeg helt enig med deg.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

 

Jeg innser at skjermkortet jeg valgte ikke passer Silverstone kabinettet fordi det er for langt :(

 

Det ebtyr at jeg enten må bytte til EVGA GeForce GTX 570 HD 2560MB som har dårligere ventilering eller bytte kabinett.

 

Siden du har Antec Fusion Max Neonlight kunne du ha sjekket hvor stort skjermkort man har plass til der? Hadde virkelig satt pris på det! Har søkt etter det i lenge uten å finne noe noe info på det. Er det plass til et 30 cm langt skjermkort er jeg helt enig med deg.

 

Hei. Det skal være plass til de lengste grafikk kortene. Støøte for normale ATX hovedkort også.

Jeg skal dobbeltsjekke lengden litt senere. Jeg har Nvidia Geforce GTX 460 fra Gigabyte. Det er dønn stille, selv om det har 2 vifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg har sjekka nå. Det monsteret av et grafikk kort du har tenkt å kjøpe, passer. Akkurat.

Se på bildene her:

 

http://www.anandtech.com/show/2637/8

 

Se for deg at GPU kortet ditt sitter i 3 av slotene bak, så tar du bare vekk den veggen lenger foran i kassa som kortet ditt vil støte på. Så får kortet plass. Antec tenkte på det når de lagde beistet.

Jeg åpna kassa selv og ser at det skulle gått greit. Eneste er jo ledningene fra strømforsyninga da, som skal videre forbi GPU'en til andre ting.. Der kan du kanskje få litt trøbbel...

 

Fler tips: Husk å ha lang nok stereobenk bakover. Antec fusion max er litt over 45cm dyp. Så sjekk at du har plass.

Hardisker: Skal du bare kjøre SSD så kan du glemme dette, men har du noen mekaniske, strapp dem opp i noe. Selv bruker jeg sånne: www.silentpcreview.com/files/misc/clothing_elastic2.jpg

 

Jeg har 2 stk 650 gb 7400 RPM samsung 2.5 disker hengt opp i sånne, og de er nå komplett lydløse. Så har jeg en SSD som boot disk.

 

Uansett, mange vil nok si at siden du vil ha det grafikk kortet så kjøp heller en vanlig PC kasse så er du helt safe, men har du bestemt deg, som meg..

Monster inside, silence outside, så går man for antec max :) Jeg angrer ikke et sekund på kjøpet!

 

En siste ting, jeg valge Scythe Shuriken som CPU kjøler fordi den er stor ut til sidene, sånn at den kjøler bl.a Northbridge på hovedkortet samt andre ting enn BARE CPU'en.

I tillegg er det brukt slipstream vifte og de er sinnsykt stillegående.

Endret av Neonlight
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig god info. Takk for at du sjekket.

 

Jeg har veldig gode erfaringer med Antec. Alt fra støynivå (Hvis det er noe nivå) til planløsning, vibrasjonsdemping, design, fleksibilitet er so godt som perfekt hos Antec.

 

Problemet er at Fusion Max er for dyp for TV bordet mitt. Ellers hadde jeg nok gått for det.

 

Skal søke litt rundt å se hva jeg finner.

 

Du har nok rett i at jeg heller burde gå for et tower case, men jeg har liksom ikke lyst til å kompensere. Alt må være 100% :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...