Gå til innhold

Hvor mye kan kroppen brytes ned på en dag?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer bare litt på en ting som jeg har klødd meg i hodet over en stund:

 

Det har seg slik at jeg på hverdager lever som en nonne. Trener hver eneste dag, spiser sunt, røyker ikke, osv osv. Jeg driver med sport, men ikke på konkurransenivå (pause på det) foreløbig. Trener derfor fordi jeg liker det, for å bli i så god form som mulig, og se bra ut.

 

Etter overstått mandag til fredag med mye trening og bra mat og proteiner kommer lørdag. Da blir jeg et svin, og røyker og drikker som om det var min siste dag på jorden. X antall enheter babb eller annen søppelmat fortæres, og skremmende mengder øl/sprit/vin.

 

Dette er en livsstil jeg er meget fornøyd med, men jeg lurer da litt på hvor mye en dag kan ødelegge deg? Har kuttet litt ned på lørdagsrøykingen (fra den faste 20-pakken, og den mer eller mindre faste 20-pakk nr 2 til en tipakk), men søppelmaten og sjømanndrikkingen har bestått.

 

Noen her inne som har tanker om hvor mye en slik bajasdag i uken ødelegger for trening og progresjon?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler det blir veldig vanskelig å gi et tall.

 

Men om du ser på at "alkoholdag" ofte ødelegger den dagen og gjerne neste også (man orker ikke trene/spise sunt, mye enklere med en grandis eller to etc.), så kan det jo ødelegge en del.

 

På den andre siden, så må du egentlig se litt an hvor mange kalorier du skal ha i deg, så se hvor mange du får i deg i løpet av de første 5 dagene, og se om du da står over/under/likt i forhold til det du bør få i deg.

 

Om du er under, så har du jo et slingringsmonn. Om du er over/likt så ødelegger nok lørdagen for deg, da du gjerne drikker hva... minst 12 flaskeøl? (som er ca 1960 kcal) Og oppå det har du sikkert spist mat før på dagen, og så spiser du gjerne junkfood på slutten. Så du får sikkert i deg ca. 4000 kcal på en lørdag uten problemer.

 

Nå vet jeg ikke hva målet ditt er, om det er å bulke så er jo 4000 kcal ikke så galt egentlig, om du er "ca. normalvekta" og vil opprettholde/gå ned i vekt, er du gjerne bortimot 1500-2000 kcal i overskudd på lørdagen. Så lenge du jevner det ut over uka, bør det ikke ha så mye å si.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Egentlig går ikke min bekymring på vektreduksjon/økning, da jeg hverken er på bulk eller deff. Og skulle jeg se at vekten øker eller minker mer enn jeg er komfortabel med justerer jeg det enkelt i løpet av uka med mer trening, eller mer/mindre mat.

 

Jeg lurer heller på hvor mye jeg "fucker opp" kroppen med en ukentlig bajasdag. Da med tanke på fremgang i boksing som jeg driver med, styrke, aerob og anaerob kondisjon. Jeg mangler 4 kg på matchvekta, men de tar jeg heller den dagen jeg skulle være motivert og i form til kampboksing igjen. Min primære bekymring er fysisk form generelt.

 

12 flaskeøl er nok mindre enn det jeg drikker på en slik dag. På lørdag hadde jeg i meg en god del konjakk, en sixpack med halvlitere, og ihvertfall 4 0.4 (godt mulig det var litt mer) på utestedet jeg var på. Så ble det i tillegg noen solide slurker vin på nachspillet. Tror nok jeg er godt over 20 om en regner i flaskeøl.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...