Gå til innhold

Kjøpe seg inn i et AS


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig fått et tilbud fra min arbeidsgiver om å kjøpe 25% av aksjene i firmaet. Kjøpesummen er 200.000 og det er snakk om en restaurant og to barer. Selskapet er gjeldsfritt, og ut i fra mine vurderinger er det et godt tilbud jeg har fått.

 

Det jeg lurer på er om jeg burde etablere et eget AS som holdingselskap for aksjene. Jeg har normal lønn i selskapet, og evt. utbytte vil jeg uansett reinvestere. Tenker derfor at et holdingselskap kan være greit med tanke på skatt. Kan noen opplyse meg om hva jeg burde tenke på i en sånn sammenheng, samt hvilke kostnader jeg vil ha utover etablering?

Jeg må gjøre en rask vurdering her, da tilbudet av diverse årsaker ikke blir stående særlig lenge, samt nærstående 3 måneders ferie for min del.

 

Alle tips og råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har nylig fått et tilbud fra min arbeidsgiver om å kjøpe 25% av aksjene i firmaet. Kjøpesummen er 200.000 og det er snakk om en restaurant og to barer. Selskapet er gjeldsfritt, og ut i fra mine vurderinger er det et godt tilbud jeg har fått.

 

Det jeg lurer på er om jeg burde etablere et eget AS som holdingselskap for aksjene. Jeg har normal lønn i selskapet, og evt. utbytte vil jeg uansett reinvestere. Tenker derfor at et holdingselskap kan være greit med tanke på skatt. Kan noen opplyse meg om hva jeg burde tenke på i en sånn sammenheng, samt hvilke kostnader jeg vil ha utover etablering?

Jeg må gjøre en rask vurdering her, da tilbudet av diverse årsaker ikke blir stående særlig lenge, samt nærstående 3 måneders ferie for min del.

 

Alle tips og råd mottas med takk!

 

Det vanlige når en skal vurdere verdien på selskaper er å bruke kontantstrømsanalyse for å fastsete verdien. Med andre ord ønsker man å finne verdi basert på inntjening og fremtidig inntjening. I din sjefs øyne er da selskapet verdt 800.000 kroner. Hva mener han utgjør verdien i selskapet? Fast eiendom eller alt på leasing og leieavtaler? Husk at i utelivsbransjen kanskje mer enn i andre bransjer kan et "godt navn og rykte" være svært lite verdt om saueflokken plutselig snur ryggen til uteplassen. Det kan være greit å bruke normale metoder for verdivurdering fremfor å stole blindt på det tilbudet du har fått.

 

Når det gjelder hvordan du organiserer din eierandel så er det usikkert om det egentlig spiller særlig stor rolle iallefall i starten - det å få stiftelseskostnader pluss aksjekapital blir jo noen kroner vet du. Nå blir det ettervert mulig å stifte AS med kun 30.000 i aksjekapital og det vil jo være gunstig om du bestemmer deg for det. Det vil også være lemping på kravene til revisor for mindre enn 5 mill i omsetning slik at kostnadene for å drifte et AS går ned i år. Men det vil jo være stiftelsesdokumenter, vedtekter, kvittering på innbetalt aksjekapital fra revisor, EK minst 30K, samt evt. regnskapsfører og eller revisor. For et ordinært AS med 100K i EK er det normalt å si at stiftelseomkostninger er på 120-130K totalt. Pluss revisjon.

 

Om du registrer selskap etter de nye kravene så slipper du litt billigere unna EK og du slipper revisjon men ellers er jo mye likt, dvs det koster deg lapper bare å stifte selskapet.

 

Hvorfor ønsker du å ha aksjene på et selskaps hender fremfor å eie de personlig? Er det kun mtp. skatt av utbytte? Er det stor nok omsetning til at det blir utbytte av betydning er det jo smart men om det er for denne uteplassen slik det er for veldig mange andre i bransjen så er det masse jobb og relativt beskjedent overskudd. Og da blir det fort bare mer administrasjon og økte kostnader for deg med et ekstra selskap.

 

Hvor mye overskudd har selskapet hatt de siste årene? Er det noen endringer enten med driften eller i markedet generelt som tilsier at omsetning endrer seg negativt eller kostnader øker fremover?

 

Vill heller anbefale at du forsøker å finne mest mulig korrekt prising på aksjene fremfor å tenke for mye på smarte skattetriks for en risikerer jo alltid gjennomskjæring om skatteetaten finner det rimelig.

 

Det blir sikkert både spennende og lærerikt så masse lykke til.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...