Gå til innhold

[Løst] Windows tror jeg har to kopier av Windows 7 installert


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Reformaterte PC'en på nytt i går, grunnet virus. Når jeg skrur på Windows, må jeg velge hvilket system jeg skal starte opp. Begge alternativene er Win7 og jeg får startet begge. Dette er veldig irriterende da det tar et halvt minutt før den starter det ene alternativet, hvis jeg ikke trykker på enter før. Veldig flott hvis noen kan en løsning på problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reinstallering er ikke sikkert vil hjelpe. Den skriver til område MBR på disken som ligger utenfor det du ser i Windows. Det er uansett tidkrevende og unødvendig.

 

Trykk på Start-knappen i Windows og skriv msconfig i søkeboksen. Gå til fanen boot (er vel oppstart på norsk) og endre det derfra.

 

http://www.sevenforums.com/tutorials/2288-operating-system-start-delete-os-list-boot.html

Lenke til kommentar

Dette kan enkelt fikses i MSconfig, men noe skummelt da du kan risikere å slette feil oppstartskonfigurasjon - isåtilfelle må du "skrive" en ny MBR med Windows 7 CD-en som gjøres fra recovery options. Utenom dette blir du vel nødt til å formatere harddisken.

 

EDIT:

Du har sikkert også en Windows.old på C:\ disken?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Reinstallering er ikke sikkert vil hjelpe.

 

Selvfølgelig vil en reinnstallering hjelpe ved sletting av partisjon og clean install !! :mad:

Nei. Windows-installasjonen spør ikke om hva du vil gjøre med bootloader i MBR.

 

Dette "problemet" her har jeg ryddet opp i sikkert 40-50 ganger gjennom åra, men aldrig hatt trøbbel med dette du refererer til! Har da sikkert da bare vært heldig da. :hrm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Reinstallering er ikke sikkert vil hjelpe.

 

Selvfølgelig vil en reinnstallering hjelpe ved sletting av partisjon og clean install !! :mad:

Støtter den. Det TS ikke har gjort første gang, er å fjerne partisjonene og opprettet de på nytt.

Reinstalering og gjerne 1000 ganger før det sitter i fingertuppene. Man kan aldri bli for flink til å instalere.

Ellers kan du jo bruke EasyBCD og modifisere MBR i alle retningen som du selv vil.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...