Gå til innhold

Utvide rekkevidde på trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en trådløs router stående i 1 etasje. Denne dekker hele denne etasjen, men i 2 etasje blir signalene heller svake slik at mobile enheter ofte mister kontakten med internett. Jeg har en kabel fra routeren i 1 etasje opp til stasjonær pc i 2 etasje.

Jeg har for øvrig 1 bærbar PC nede (trådløs), 1 stasjonær (kablet) oppe, 1 bærbar pc (trådløs) oppe, 1 pvr hd dekoder oppe (kablet) og 3 android telefoner som brukes en del på det trådløse nettet, hovedsakelig oppe.

 

Hvordan kan jeg på enkleste måte få utvidet rekkevidden på mitt trådløse nettverk slik at det jeg får gode signaler i 2 etasje? Eventuelt hadde det vært fint med konkret eksempel på utstyr som må kjøpes inn som er av god kvalitet.

 

 

Mvh

Richard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har en trådløs router stående i 1 etasje. Denne dekker hele denne etasjen, men i 2 etasje blir signalene heller svake slik at mobile enheter ofte mister kontakten med internett. Jeg har en kabel fra routeren i 1 etasje opp til stasjonær pc i 2 etasje.

Jeg har for øvrig 1 bærbar PC nede (trådløs), 1 stasjonær (kablet) oppe, 1 bærbar pc (trådløs) oppe, 1 pvr hd dekoder oppe (kablet) og 3 android telefoner som brukes en del på det trådløse nettet, hovedsakelig oppe.

 

Hvordan kan jeg på enkleste måte få utvidet rekkevidden på mitt trådløse nettverk slik at det jeg får gode signaler i 2 etasje? Eventuelt hadde det vært fint med konkret eksempel på utstyr som må kjøpes inn som er av god kvalitet.

 

 

Mvh

Richard

 

Når du allerede har en kabel gående fra 1.etg til 2.etg så er halve problemet allerede løst. Da er enkleste løsning å å kjøpe en rimelig ekstra ruter og sette den på kabelen som kommer fra 1.etg. Siden den vil ha en innebygget ruter i seg så kan fremdeles stasjonæren din bruke kabelforbindelse via den om du vil.

 

Gitt at der kabelen kommer opp er noenlunde ok plassert i forhold til trådløse signalet ut til resten av etagen så bør det fikse problemet.

 

En passende ruter trenger ikke koste deg mer enn 150kr eller så om du vil komme billigst mulig unna det. Da tenker jeg konkret på f.eks. en DIR-615 billig fra ebay og installere DD-WRT på det om du føler deg komfortabel med å gjøre en slik relativt enkel operasjon. Selvfølgleig kan du bruke hvilket som helst ruter du vil dog... det var bare et forslag på en billigløsning som likevel er veldig bra etter du har custom firmware på den (bruke samme modell selv).

 

Alternativet er å øke signalet ditt opp i 2.etg fra førsteetg - ved bruk av bedre antenneløsning f.eks. men det bir en klossete løsning når vi kan bruke den eksisterende kabelen for en bedre løsning. Repeater kunne du også brukt - men igjen når du allerede har kabelen så bruk den for den beste løsningen.

 

PS: Sett opp senderene til å bruke ikke-overlappende frekvenskanaler så de ikke genererer støy for hverandre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for masse god info :D

 

Hvis jeg setter opp et nettverk med 2 routere, vil jeg da få 2 trådløse nettverk å forholde meg til når jeg skal koble opp?

 

Du kan sette de opp med samme ID og kryptering, men forskjellig kanal. Da vil PC scanne til den finner nettverket.

Noen PC-oppsett velger sterkest signal, mens andre kobler seg på første de finner.

Lenke til kommentar

Takker for masse god info :D

 

Hvis jeg setter opp et nettverk med 2 routere, vil jeg da få 2 trådløse nettverk å forholde meg til når jeg skal koble opp?

 

Du kan sette de opp med samme ID og kryptering, men forskjellig kanal. Da vil PC scanne til den finner nettverket.

Noen PC-oppsett velger sterkest signal, mens andre kobler seg på første de finner.

 

Det er vel avhengig av connection-manageren som brukes er det ikke? (altså om windows behandler wifi forbindelser dirkte eller nettverkskortet bruker sin egen programvare for det). Windows bytter vel sånn halvintelligent ihvertfall over til sterkeste signalkilde.

Lenke til kommentar

Det er vel avhengig av connection-manageren som brukes er det ikke? (altså om windows behandler wifi forbindelser dirkte eller nettverkskortet bruker sin egen programvare for det). Windows bytter vel sånn halvintelligent ihvertfall over til sterkeste signalkilde.

Jeg er ikke sikker på hvordan dette foregår i alle OS, men det høres logisk ut det du skriver.

Det er jo noe forskjell på hvordan den nyeste versjonene av Windows opererer, vs f.eks XP som man har flere muligheter i.

Lenke til kommentar

Takker for flere innspill her. Fant et mulig alternativ når jeg så etter routere på komplett; Apple Airport Express.

Grunnen til at jeg så på denne som et alternativ er at den er liten av størrelse. Prisen er ikke det viktigste for meg, men bør være under 1000 kr. Signal og stabilitet er derimot super viktig :yes:

 

Vil denne kunne fylle mine behov tror dere?

Endret av Richard`n
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det går vist du ikke har en Apple base station fra før..

Det vil fungere vist du kobler kabel i Airport Expressen men da må pcen oppe ha et wlan kort..

 

Det lureste er nok å kjøpe en extender i samme fabrikat som ruteren din..

Endret av TaZ
Lenke til kommentar

Har god erfaring med denne http://www.jula.no/tradlos-repeater-accesspunkt-924727

Billig er den og..lett å sette opp med cden som følger med....

 

Du setter den i 1. etasje kobler til strømmen,ingen kabling nødvendig..

 

Hm. Jeg sliter med det samme som trådstarter. Lite signal på stuen og det er lite praktisk. Kan en slik "repeater" hjelpe meg? Jeg forstår meg så alt for lite på sånn desverre..

Lenke til kommentar

Homeplug kan fungere veldig bra eller tulle mye,kommer mye ann på det elektriske anlegget i huset,så går du for det så kjøp det en plass du har 30 dagers returrett som feks. lefdal o.l.

 

Har testet homeplug en gang og da fungerte det supert i noen dager så måtte jeg ta den ut og sette den i igjen så den fungerte noen dager til..

 

Repeteren på jula plugger du til strøm og pcen din med netverkskabel,kjører vedlagt cd og følger annvisningene,så kobler du den ifra og setter den der du vil ha bedre dekning og kobler til strøm..thats it..Etter 1 min så vil det være oppe å går..

Endret av TaZ
Lenke til kommentar

 

 

Repeteren på jula plugger til strøm og pcen din med kabel,kjører vedlagt cd og følger annvisningene,så kobler du den ifra og setter den der du vil ha bedre dekning og kobler til strøm..thats it..

 

Så den tar på en måte imot signalene fra allerede eksisterende ruter og "forsterker" de?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...