happyzone Skrevet 6. januar 2012 Skrevet 6. januar 2012 (endret) hei, jeg trenger litt hjelp med pc'n. min orginale pc ladder som er 19v gikk i stykker og jeg trengte en erstatning for den ødelagte, så jeg prøvde en ibm adapter og den passet, men den 16v. så det jeg lurer på er om jeg kan bruke ibm med 16v på en pc som har et 19v batteri?, og om det skader batteriet eller pc'n? Endret 6. januar 2012 av happyzone
Omnithunder Skrevet 6. januar 2012 Skrevet 6. januar 2012 hei, jeg trenger litt hjelp med pc'n. min orginale pc ladder som er 19v gikk i stykker og jeg trengte en erstatning for den ødelagte, så jeg prøvde en ibm adapter og den passet, men den 16v. så det jeg lurer på er om jeg kan bruke ibm med 16v på en pc som har et 19v batteri?, og om det skader batteriet eller pc'n? Det vil ikke skade PC/batteri, men du vil nok ikke få ladet batteriet. Det eneste du må sjekke er at polariteten (+/-) på pluggen er rett. Er du heldig klarer du å drive pc'en med 16v, i alle fall på moderat belastning. Ta ut batteriet. Har du noen andre du kan låne en lader hos, bare for å få ladet opp ditt eget batteri til 40-70% ? Ditt batteri blir ødelagt hvis det ligger lenge utladet. Uansett, oppbevar det kjølig og tørt. Billig lader kan du skaffe på dealextreme.com eller ebay.
happyzone Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Skrevet 6. januar 2012 har vært hos de jeg kjenner i nærheten og ingen hadde den inputt'n som trengtes, men jeg tror jeg får den over helgen
arthon Skrevet 6. januar 2012 Skrevet 6. januar 2012 Å bruke lader med feil volt kan bli veldig dyrt i lengden. Anbefales ikke, selv som kortvarig nødløsning.
Omnithunder Skrevet 7. januar 2012 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Å bruke lader med feil volt kan bli veldig dyrt i lengden. Anbefales ikke, selv som kortvarig nødløsning. Tull og tøys. Kom med dokumentasjon. Blir bilen ødelagt når den har for lav spenning på startbatteriet? Dør digitalkameraet når batteriet har for lav spenning? Endret 7. januar 2012 av Omnithunder
arthon Skrevet 7. januar 2012 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Å bruke lader med feil volt kan bli veldig dyrt i lengden. Anbefales ikke, selv som kortvarig nødløsning. Tull og tøys. Kom med dokumentasjon. Blir bilen ødelagt når den har for lav spenning på startbatteriet? Dør digitalkameraet når batteriet har for lav spenning? Vel, nå er jeg elektriker utdannet. Har også jobbet mye med elektronikk av alle typer. Har jeg erfaring med at feil spenning (også for liten spenning) kan ødelegge elektronikk. Ja! Tar du ansvaret for å anbefale en person å bruke utstyr som ikke er beregnet for elektronikken utstyret er koblet til? Vil du erstatte ødelagt utstyr for andre som er brukt etter din erfaring? Jeg tviler på det!! Derfor foreslår jeg å ikke gi ukvalifisert anbefalinger til folk om bruk av feil utstyr uten å ta ansvar for at anbefalingen kan ha uante konsekvenser. Endret 7. januar 2012 av arthon
Omnithunder Skrevet 7. januar 2012 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Å bruke lader med feil volt kan bli veldig dyrt i lengden. Anbefales ikke, selv som kortvarig nødløsning. Tull og tøys. Kom med dokumentasjon. Blir bilen ødelagt når den har for lav spenning på startbatteriet? Dør digitalkameraet når batteriet har for lav spenning? Vel, nå er jeg elektriker utdannet. Har også jobbet mye med elektronikk av alle typer. Har jeg erfaring med at feil spenning (også for liten spenning) kan ødelegge elektronikk. Ja! Tar du ansvaret for å anbefale en person å bruke utstyr som ikke er beregnet for elektronikken utstyret er koblet til? Vil du erstatte ødelagt utstyr for andre som er brukt etter din erfaring? Jeg tviler på det!! Derfor foreslår jeg å ikke gi ukvalifisert anbefalinger til folk om bruk av feil utstyr uten å ta ansvar for at anbefalingen kan ha uante konsekvenser. Fortsatt ingen dokumentasjon fra din side, bare jalla om din elektriker-utdanning. Du har erfaring for at for liten spenning kan ødelegge elektronikk, sier du. Hvilken elektronikk, og hvordan kan du vite at det beviselig var for lav spenning som var problemet? Jeg gir ikke ukvalifiserte anbefalinger. Min utdanning legger jeg ikke ut her. 25-års erfaring med elektronikk og bærbare PC'er i varierende, tildels ekstreme miljø er faktisk vel så relevant her. Ikke en eneste PC har noen gang blitt skadet ved å få for lav stabil spenning tilført. Konkret i dette tilfellet: Tar du ansvaret for å anbefale en person å bruke utstyr som ikke er beregnet for elektronikken utstyret er koblet til? Ja, jeg tar ansvaret for det konkrete spørsmålet som her er stilt. Det er å bruke en 16v lader fra en IBM PC til en PC der original-laderen leverer 19v. Jeg tar ikke ansvar for at enhver person bruker en hvilken som helst strømforsyning av dårlig kvalitet på ethvert utstyr. Strømforsyningen må være beregnet for formålet, og kunne levere jevn spenning. Vil du erstatte ødelagt utstyr for andre som er brukt etter din erfaring? Ja, dersom de på forhånd har kommet med en konkret fremstilling av problemet, og jeg har gitt anbefaling. Eksempelvis vil jeg aldri gå god for at du kobler din bilbatterilader direkte til din bærbare PC, bare fordi bilbatteriet bare er "12v". Endret 7. januar 2012 av Omnithunder
Stigma Skrevet 7. januar 2012 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Normalt så er for LAV spenning langt i fra så farlig som for HØY spenning. Om den er for lav så fungerer bare ikke elektronikken som den skal - men skader oppstår vanligvis ikke. Det sagt - når det gjelder lader til en bærbar så er det hele litt mer komplisert enn at jeg tør å si at det er safe. Det vil jo være elektronikk som kompenserer for spenningsvariasjoner fra laderen - og det er ikke lett i si hva som skjer når de får såpass stort avvik fra idealstrøm levert. Jeg ville ihvertfall regnet det som en konkret risiko at slike reguleringskretser kunne bli overbelastet og ta skade - eller at batteriet kunne få lading som var lite optimalt for levetid (jeg skal ikke si noe for bastant her da jeg ikke er elektro-utdannet). Den beste løsningen er dog alltid å kjøre elektronikk på riktig spenning, og en ny lader kan få billig på ebay - gjerne med gratis frakt og under 200kr grensen. Du må spesifisere hvilken modell det er (eller hvilken plug ihvertfall) og hvor mange amp originalladeren har dersom vi skal kunne komme med et helt konkret forslag - men her er et eksempel fra ebay for å demonstrere poenget: http://www.ebay.com/itm/LAPTOP-CHARGER-ACER-GATEWAY-19V-3-42A-AC-ADAPTER-/290489586493?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item43a287533d 6 USD inkl. shipping. Jeg hadde valg noe slikt fremfor å risikere skade (eller ihvertfall ustabiliet) på maskinen... 19volt adaptere brukes veldig mye og du finner stort uvalg av dem... -Stigma Endret 7. januar 2012 av Stigma
Omnithunder Skrevet 8. januar 2012 Skrevet 8. januar 2012 (endret) Jeg kan prøve å forklare på en lettfattelig måte hvordan strømmen fordeles i en bærbar PC. Først av alt, det er egentlig feil å snakke om ladere til bærbare PC'er. Det korrekte vil være strømforsyning eller strøm-adapter. Dette fordi "ladekretsen" sitter i PC'en. Alle adaptere leverer en høyere spenning enn det PC'en bruker. Dette for å kunne lade batteriet på en rimelig tid. Når strømmen kommer inn i PC'en fordeles den to veier, til en ladekrets og til spenningsregulatorer. Ladekretsen styrer lading av batteriet, og kutter lading ved fastsatte verdier. Eksempelvis vil mange PC'er ikke lade batteriet før kapasiteten er under 95%. Dette for å forlenge batteriets levetid. Spenningsregulatorene regulerer spenningene ned til det nivået kretsene krever, jfr strømforsyningen i en stasjonær PC som leverer 3.3v, 5v og 12v. I all hovedsak reguleres altså spenningene ned i en PC. Unntak herfra er skjermens bakgrunnsbelysning, der spenningen faktisk blir regulert opp gjennom en inverter (etter at den først har blitt regulert ned). Dette fordi et PC-batteri har langt lavere spenning enn bakgrunnsbelysningen krever. Nå forstår du kanskje hvorfor du får vesentlig lengre batteritid ved å regulere ned bakgrunnsbelysningen. Typisk spesifiseres adapteret til PC'en til 19v, mens batteriet er 10,4v. Sjekker du spenningen fra adapteret med et multimeter vil du ofte finne at det leverer 1-3v mer enn det er spesifisert til. Endret 8. januar 2012 av Omnithunder
Stigma Skrevet 8. januar 2012 Skrevet 8. januar 2012 Men er det så simpelt at det spenningsregulatorene kan spise hva som helst spenning da? Jeg anntar de ikke er så universellt konstruert. Jeg utforder deg ikke her (for jeg vet ikke så veldig mye om slike regulatorkretser selg), men det hadde vært kjekt å lære noe om du faktisk vet hva du snakker om. -Stigma
Omnithunder Skrevet 8. januar 2012 Skrevet 8. januar 2012 (endret) Men er det så simpelt at det spenningsregulatorene kan spise hva som helst spenning da? Jeg anntar de ikke er så universellt konstruert. De kan ikke spise hva som helst. Hvor mye de tåler er avhengig av type og konstruksjon. Men for lav spenning leder kun til at det ikke kan leveres høy nok spenning ut, hvilket betyr at PC'en ikke kan drives og/eller at batteriet ikke lades. Dette grunnet cut-off krets som først og fremst sørger for å drive PC, fremfor å lade PC. Derfor sa jeg i mitt opprinnelige svar at TS skulle ta ut batteriet, da er hele ladekretsen eliminert. Vil ikke PC'en starte, så skjønner vel de fleste at det ikke gikk og tar ut kontakten. Hvis du googler "dc power regulators" kan du finne masse informasjon. Endret 8. januar 2012 av Omnithunder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå