Gå til innhold

BK: En rose er utsprungen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rosa var pen den.

Hvis man har en rose man har gitt kona, så er det et ypperlig motiv å fotografere. I og med rosa er løs kan man selv kontrollere lys og bakgrunn. Jeg har selv lært en del om makrofotografering gjennom å kjøpe blomster til kjæresten min. Lys kan være lys fra vinduet, blits, lamper og når det gjelder bakgrunnen så er det bare fantasien som setter grenser. Jeg har til og med tv og dataskjermer med bilder som bakgrunner. Å tenke over slike ting før man tar bilde er i mine øyne bedre enn å prøve fikse alt i photoshop etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reint fototeknisk, er dette nærmst perfekt! Fint eksponert og skarpt (men ikkje skarpast i "midten"). Motivet er glimrande separert, med ein heilt fantastisk nydeleg bakgrunn. Særs behageleg bakgrunn, det kan eg ikkje seia nok! Fargespelet her er også veldig fint. Den skråstilte stilken er fin. Eg prøver å sjå for meg korleis det ville vore med mindre tomrom til høgre og oppe, men det er sletts ikkje sikkert at det ville vorte betre.

Ramme er også passande. Signaturen er der, men ikkje hemmande, synst eg, slik som alt for mange signaturar er.

Lenke til kommentar

Rosa var pen den.Hvis man har en rose man har gitt kona, så er det et ypperlig motiv å fotografere. I og med rosa er løs kan man selv kontrollere lys og bakgrunn. Jeg har selv lært en del om makrofotografering gjennom å kjøpe blomster til kjæresten min. Lys kan være lys fra vinduet, blits, lamper og når det gjelder bakgrunnen så er det bare fantasien som setter grenser. Jeg har til og med tv og dataskjermer med bilder som bakgrunner. Å tenke over slike ting før man tar bilde er i mine øyne bedre enn å prøve fikse alt i photoshop etterpå.

 

Det fine med foto er at man kan fotografere som man vil selv, og ikke være opptatt av hvordan andre gjør det. Photoshop er jo ett moderne mørkerom og mørkerom har jo i alle år er blitt brukt innen foto.

Lenke til kommentar

Rosa var pen den.Hvis man har en rose man har gitt kona, så er det et ypperlig motiv å fotografere. I og med rosa er løs kan man selv kontrollere lys og bakgrunn. Jeg har selv lært en del om makrofotografering gjennom å kjøpe blomster til kjæresten min. Lys kan være lys fra vinduet, blits, lamper og når det gjelder bakgrunnen så er det bare fantasien som setter grenser. Jeg har til og med tv og dataskjermer med bilder som bakgrunner. Å tenke over slike ting før man tar bilde er i mine øyne bedre enn å prøve fikse alt i photoshop etterpå.

 

Det fine med foto er at man kan fotografere som man vil selv, og ikke være opptatt av hvordan andre gjør det. Photoshop er jo ett moderne mørkerom og mørkerom har jo i alle år er blitt brukt innen foto.

 

 

Det er vi forsåvidt enig i, men det er sjelden noe som slår et godt bilde som har blitt til ved en enkelteksponering. Når det er sagt så har jeg mange ganger vært avhengig av å avfotografere noe for så å legge et annet bilde som bakgrunn osv, men som nevnt over så bør det da gjøres såpass godt at det ikke enkelt lar seg avsløre. Derfor påpeker jeg det også i min kommentar slik at man kan unngå disse "fellene" som ofte avslører motasjen. Når jeg gjør tilsvarende monteringer går jeg nesten alltid over alle kanter i 100% eller 200% visning for å forsikre meg om at det ikke er småting som er avslørende. Med erfaring vil man vite hvilke type områder som ofte er problematiske når man skal fristille en del av et bilde og kan gi disse ekstra oppmerksomhet.

 

 

Så skal jeg komme med et godt tips til bakgrunner ved slike makrofotograferinger av blosmter og planter. Ofte er det problematisk å ta slike bilder ute om det blåser litt. Strå og lange blosmter står gjerne ikke stille i vinden som det ofte er en del av her nord. Å ta med veksten hjem om man har mulighet kan være en tanke, men så gjelder det jo å finne en kurant bakgrunn når man kommer inn - man ønsker jo vise blomsten f.eks som om den stod i sitt naturlige miljør. Til dette kan man ta noen skikkelig uskarpe bilder av forskjellig natur som blomsterbed, lyng, åker osv og bestille utskrifter av disse på matt papir i stor størrelse og vips så har du mange fine bakgrunner til denne typen bilder....

Lenke til kommentar
Rosa var pen den.Hvis man har en rose man har gitt kona, så er det et ypperlig motiv å fotografere. I og med rosa er løs kan man selv kontrollere lys og bakgrunn. Jeg har selv lært en del om makrofotografering gjennom å kjøpe blomster til kjæresten min. Lys kan være lys fra vinduet, blits, lamper og når det gjelder bakgrunnen så er det bare fantasien som setter grenser. Jeg har til og med tv og dataskjermer med bilder som bakgrunner. Å tenke over slike ting før man tar bilde er i mine øyne bedre enn å prøve fikse alt i photoshop etterpå.
Det fine med foto er at man kan fotografere som man vil selv, og ikke være opptatt av hvordan andre gjør det. Photoshop er jo ett moderne mørkerom og mørkerom har jo i alle år er blitt brukt innen foto.
Det er vi forsåvidt enig i, men det er sjelden noe som slår et godt bilde som har blitt til ved en enkelteksponering. Når det er sagt så har jeg mange ganger vært avhengig av å avfotografere noe for så å legge et annet bilde som bakgrunn osv, men som nevnt over så bør det da gjøres såpass godt at det ikke enkelt lar seg avsløre. Derfor påpeker jeg det også i min kommentar slik at man kan unngå disse "fellene" som ofte avslører motasjen. Når jeg gjør tilsvarende monteringer går jeg nesten alltid over alle kanter i 100% eller 200% visning for å forsikre meg om at det ikke er småting som er avslørende. Med erfaring vil man vite hvilke type områder som ofte er problematiske når man skal fristille en del av et bilde og kan gi disse ekstra oppmerksomhet. Så skal jeg komme med et godt tips til bakgrunner ved slike makrofotograferinger av blosmter og planter. Ofte er det problematisk å ta slike bilder ute om det blåser litt. Strå og lange blosmter står gjerne ikke stille i vinden som det ofte er en del av her nord. Å ta med veksten hjem om man har mulighet kan være en tanke, men så gjelder det jo å finne en kurant bakgrunn når man kommer inn - man ønsker jo vise blomsten f.eks som om den stod i sitt naturlige miljør. Til dette kan man ta noen skikkelig uskarpe bilder av forskjellig natur som blomsterbed, lyng, åker osv og bestille utskrifter av disse på matt papir i stor størrelse og vips så har du mange fine bakgrunner til denne typen bilder....

 

Svaret mitt var til Dompap så jeg vet ikke hvorfor andre har fått det. Så til deg Espen. Rosa er fotografert med sort bakgrund , markert ut og flyttet over i ett bilde av berberis som er langt ute av fokus

Lenke til kommentar

Rosa var pen den.Hvis man har en rose man har gitt kona, så er det et ypperlig motiv å fotografere. I og med rosa er løs kan man selv kontrollere lys og bakgrunn. Jeg har selv lært en del om makrofotografering gjennom å kjøpe blomster til kjæresten min. Lys kan være lys fra vinduet, blits, lamper og når det gjelder bakgrunnen så er det bare fantasien som setter grenser. Jeg har til og med tv og dataskjermer med bilder som bakgrunner. Å tenke over slike ting før man tar bilde er i mine øyne bedre enn å prøve fikse alt i photoshop etterpå.

 

Det fine med foto er at man kan fotografere som man vil selv, og ikke være opptatt av hvordan andre gjør det. Photoshop er jo ett moderne mørkerom og mørkerom har jo i alle år er blitt brukt innen foto.

 

Jeg er ny her på forumet så jeg trør kanskje litt i salaten nå, men slik jeg ser det så har du lagt bilde ditt inn med evalueringsnivå Kritikk. ”Jeg ønsker fyldige, begrunnede meninger om bildet velkommen som konstruktiv kritikk. Du må gjerne også kommentere småting (detaljer), sjanger og fotograf også, men begrunn det.”

 

Mitt innlegg var et forsøk på begrunnet konstruktiv kritikk med tips til forbedring. I tilfelle du er uenig med meg så må du gjerne argumentere for dine valg. Hvis du derimot ikke er opptatt av andres mening og hvordan andre løser utfordringer så burde du ikke poste bildet under evalueringsnivå Kritikk.

 

Når det gjelder definisjonen av mørkeromsarbeid i den digitale verden kontra bildemanipulasjon som for øvrig også ofte ble utført i et mørkerom, så er det en helt annen diskusjon som ikke hører hjemme her.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...