Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Clutchproblem


espkul

Anbefalte innlegg

Hei, noe rart har skjedd med clutchen på Primeraen min

 

Måtte rygge opp en laaaang bakke i dag, da det var skøytebane. Slura ikke på kløtsjen, men når jeg kom opp lukta det litt svidd. Tenkte ikke noe over det helt til jeg kom utpå veien.

Ved 3000 omdr bare slura det, og gikk ikke fortere (ingen lukt). Prøvde å la bilen stå i en times tid, og problemet var noe mindre, men fortsatt har jeg alt for høyt turtall

i 3. og 4. enn før. Hva kan dette være? Skulle tru at normal rygging ikke skulle slite den ut eller glasere den? Clutchen har forøvrig kun gått 20 k.

 

I tillegg har jeg en rar skranglelyd fra girkassa eller kløtsjen i fri ved lave turtall. Toucher jeg såvidt på pedalen forsvinner det. Hva kan dette være (utløserlageret er bytta for 20 k siden)?

 

Håper noen kan hjelpe meg her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Har ikke gjort det, er bare av og til den skranglelyden er der.

 

Begriper fortsatt ikke hvorfor kløtsjen skulle ha blitt glasert med rygging... Er nesten ikke merkbart lenger, men er noe lugging ved bremsing på gira, og ved høyt turtall er det fortsatt

Lenke til kommentar

Man får vell strengt tatt ikke på girkassen om clutchen ikke er skikkelig sentrert.

 

Info til deg som sjåfør: Dersom du ruser bilen mye med clutchen inne, går lagerbanen på utløserlageret med det turtallet du har på motoren. Dette vil føre til varmgang, som igjen kan føre til ulyd fra lager.

Virker som enkelte biler har litt "slingringsmonn" på det med sentrering.

Takk for svar.

 

Har ikke gjort det, er bare av og til den skranglelyden er der.

 

Begriper fortsatt ikke hvorfor kløtsjen skulle ha blitt glasert med rygging... Er nesten ikke merkbart lenger, men er noe lugging ved bremsing på gira, og ved høyt turtall er det fortsatt

Clutchen er mest sannsynlig utslitt, men det er jo rart at du skal ha klart å slite den ut i løpet av så kort tid med mindre du ikke kan behandle clutchen pent.

Endret av da90el
Lenke til kommentar

Man får vell strengt tatt ikke på girkassen om clutchen ikke er skikkelig sentrert.

 

Info til deg som sjåfør: Dersom du ruser bilen mye med clutchen inne, går lagerbanen på utløserlageret med det turtallet du har på motoren. Dette vil føre til varmgang, som igjen kan føre til ulyd fra lager.

Virker som enkelte biler har litt "slingringsmonn" på det med sentrering.

Takk for svar.

 

Har ikke gjort det, er bare av og til den skranglelyden er der.

 

Begriper fortsatt ikke hvorfor kløtsjen skulle ha blitt glasert med rygging... Er nesten ikke merkbart lenger, men er noe lugging ved bremsing på gira, og ved høyt turtall er det fortsatt

Clutchen er mest sannsynlig utslitt, men det er jo rart at du skal ha klart å slite den ut i løpet av så kort tid med mindre du ikke kan behandle clutchen pent.

 

Hadde jeg slitt den ut hadde jeg vel merket at den gradvis tar lenger og lenger ute (før jeg bytta tok pedalen heeelt ute, og da hadde den gått 150k), men den er akkurat som før på dette området. Og jeg behandler den pent

Lenke til kommentar

Skal ganske mye til for å "glasere" clutchen vil jeg påstå. Og Primera har ikke hatt noen svakheter med girkasse og clutch som jeg har fått med meg. Når du sier du behandler den pent må det ha vært en defekt clutch som har blitt montert, og det er det eneste som gir mening for meg. Burde nesten fått et verksted eller en erfaren mekaniker til å se på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...