Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne og/eller spore en IPadresse


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Lurte på hvordan man kan finne en IP adresse fra f.eks en kommentar på en blogg. vet dette går ann, hvertfall hvis man har adgang til bloggen.

Og spore IPadressen til hvor personen faktisk sitter. Husker en kompis gjorde det med meg. men har nå glemt hele prosessen.

 

Noen som har vet om det?

 

Jeg har ikke så veldig stor peil på det, men vet at det går. Så ikke si meg i mot på den delen :p

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke personen har røpet hvem han er (og du ser hans IP) så går det ikke.

Det er kun via rettsvesenet og med straffbar handling du kan få ut id.

 

Ellers kan du finne ut omtrent hvor personen poster fra ved å sjekke her: http://www.ipaddresslocation.org/

Men skriver man via en proxy, så finner du ikke engang landet han poster fra...

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Å få IP adressen til folk er forsåvidt trivielt, men det er ingen måte du kan spore opp denne adressen til hvor personen er helt eksakt og identifisere vedkommende foreutenom via vedkommendes ISP. Og som det har blitt sagt trenger du en rettskjennelse for å få utlevert slik informasjon.

Lenke til kommentar

en kompis hadde en blogg. en person kommenterte dritt anonymt. Tror det var ipoden hans som ble brukt. Ip'en ble sporet til adressen hans. de la ut bilde på bloggen og viste at de hadde et kart, merket med ip'en ... og de viste seg å være riktig :p

Tror du kunne tjene utrolig mange millioner på en slik tjeneste, dersom den fantes i den virkelige verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IP-adresser står logisk nok på eieren. Så eier man adressen, vil navnet bli listet opp. Leier man den, så vil fortsatt eieren bli listet opp - men det blir da internettleverandøren. Det er i slike tilfeller kun internettleverandøren som vet hvem som hadde den og den adressen ved et visst tidspunkt, og dette er ikke informasjon hvem som helst har tilgang til.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg tror praksisen til NGT er noe sånt som at én enkelt statisk adresse ikke får kundens navn i RIPE, men om man skal ha et subnett med flere adresser (så man kan bruke flere maskiner uten å kjøre NAT) så blir kunden registrert i RIPE. Du har antageligvis sistnevnte om du finner ditt eget navn ved å kjøre whois. Det er en heller uvanlig løsning for privatpersoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror praksisen til NGT er noe sånt som at én enkelt statisk adresse ikke får kundens navn i RIPE, men om man skal ha et subnett med flere adresser (så man kan bruke flere maskiner uten å kjøre NAT) så blir kunden registrert i RIPE. Du har antageligvis sistnevnte om du finner ditt eget navn ved å kjøre whois. Det er en heller uvanlig løsning for privatpersoner.

 

Trolig inne på noe der - jeg har ikke en statisk men et subnett med en del ip'er. Er fremdeles privatperson med privatabb.

Lenke til kommentar

Vet ripe har et par ting de automatisk godtar tildele ipr for som ssl etc, antar det er samme justification ngt vil ha som de gir til ripe.

ssl er den jeg altid bruker som grunn når jeg vil ha freebie ipr til servere/vps jeg leier.

 

Har sett fast ip i ngt prislisten tidligere men fant ikke det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...