Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Dagmar har drept PCen min


Anbefalte innlegg

Hei forumfolk!

 

Etter mange strømbrudd i løpet av natten ser det nå ut til at PCen min har tatt kvelden. Trenger derfor litt hjelp med å finne ut nøyaktig hva det er som er kaputt.

 

Når jeg trykker på på-knappen skjer det ingen verdens ting. Har så langt observert at det lyser grønt i led-lampa på hovedkortet, og jeg antar derfor at både PSU og MB må være ok?

Regner også med at feilen ikke kan skyldes RAM, GPU eller HDD, for da hadde jeg vel iallefall kommet så langt som til BIOS?

 

Mistenker derfor at det må være enten CPU'en eller BIOS på hovedkortet som har tatt kvelden. Kan dette stemme, eller har jeg oversett noe her?

 

Takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-4vxCixkw

<snip>

Når jeg trykker på på-knappen skjer det ingen verdens ting

</snip>

 

Her vil du nok oppleve at PSU er gåen, de er ofte bygget opp slik at den ikke viderefører spikes inn til selve komponentene og "ofrer" seg selv istedet. Det finnes måter å sjekke om det er PSU som er gåen, med binders f.eks, men den beste (og tryggeste om du er usikker) er å teste på gammelt utstyr..

 

om du føler deg trygg på binders oppstart, så kan du følge beskrivelsen her

 

http://www.hardware.no/diverse/overklokking/stromforsyninger.html

 

tar forbehold om at du gjør dette på eget ansvar :p Jeg har gjort det selv ved flere anledninger, og det gir en pekepinne på om PSU er gått ad dundas eller om den fungerer. Husk at du kobler til strømmen på PSU først ETTER at du er sikker på at du har koblet metallgjenstand/bindersen riktig.

Lenke til kommentar

Ble nesten nødt til å våge meg ut på det binders-forsøket etter å ha tatt en kikk på den linken.

 

Var redd som ei kjerring i det jeg dyttet den inn(og ja, strømmen var av :p), men der var det null respons å få. Regner derfor med at det stemmer at PSU er gåen, og takker for hjelpen med å oppklare mysteriet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...