Gå til innhold

Myers-Briggs Personality type. Science or Bullshit?


Gjest Slettet-lQle7N2M

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg leste litt random rundt på Wikipedia her om dagen og kom tilfeldigvis over denne artikkelen:

 

Myers-Briggs Type Indicator

 

For de som ikke allerede kjenner til dette er dette en personlighets test utviklet i 1962, som baserer seg på Carl Jung psykologiske teorier. Testen klassifiserer deg til en av 16 personlig typer. Hver av disse personlighetstypene er bygget opp av 4 binære variabler.

 

Extraversion (E) - (I) Introversion

Sensing (S) - (N) Intuition

Thinking (T) - (F) Feeling

Judgement (J) - (P) Perception

 

 

Som deg gode skeptiker jeg alltid forsøker å være følte jeg at dette kanskje var litt for nært horoskoper til å være noe i det. Men etter å ha tatt testen selv føler jeg at min personlighetstype (INTJ) beskriver meg veldig godt. Og jeg kjenner meg lite igjen i de fleste av de andre typene. Men dette kan naturligvis bare være "Confirmation Bias" fra min side. Har tenkt til å vente en stund for å ta testen på nytt igjen og se om jeg får det samme.

 

Men jeg er interessert i å høre hva andre her synes, spesielt de som har studert litt psykologi. Også hadde det vært kult om folk leste gjennom de forskjellige typene først, fant den som de følte beskrev dem selv best. Og deretter tok testen for å se om man fikk samme resultatet.

 

Les om personlighetstypene her.

Ta testen her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Myers-Briggs er ok i den forstand at den tester forskjellige egenskaper. Det største problemet er at testresultatene havner innenfor en normalfordeling, mens testen forventer at resultatene samler seg på kantene i en bimodalfordeling i stedet. Det er ganske logisk, for forskjellen mellom I og E kan være 49%/51%, mens du da allikevel faller i akkurat samme bås som den personen som er 0%/100%.

 

Så er det begrepene som taes i bruk da. Introversjon/ekstraversjon er ok, denne er backet svært godt vitenskapelig, intuitiv/sansende og tenkende/følende er vel litt "tja", og dømmende/tolkende er også litt "tja". Det er her snakk om noe vage begreper - som kan gi denne horoskopopplevelsen (Forer-effekten). I tillegg er det mange kule personlighetsbeskrivelser for hver av de 16 typene, så man får en litt sånn stolthetsfølelse over den.

 

Den beste personlighetstesten vil nok være The Big Five, da den har god validitet og reliabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...