Gå til innhold

Gammel Dell PC til HTPC


Anbefalte innlegg

Fattern skal kvitte seg med den gamle Dell Inspiron 5150 pc'n sin. Jeg som lenge har hatt lyst på en HTPC, men ikke giddet å bruke noe særlig med penger på det, tenkte kanskje at jeg kunne oppgradere den litt slik at det gikk an å bruke den som en HTPC.

Oppsette på den nå er noe som dette:

Intel Pentium 4 på 3 Ghz. (Noen som kan bekrefte/avkrefte at dette er en tokjernes prosessor? Har lett en del rundt og har ikke funnet noe som tilsier at den er det, men når jeg ser på prosessorbruken under Windows oppgavebehandling står loggen for to kjerner)

Radeon X600 256 mb (PCI - Express)

512 mb SDRAMM DIMM 168 pin

120 gb SATA HDD

305 W PSU

Her er brukermanualen om noen skulle ønske å ta en nærmere titt. Spesifikasjonene står på side 103.

Tenkte jeg skulle oppgrdere minnet(som jeg ser som det definitivt svakeste ledd), skjermkort og PSU. HDD gidder jeg ikke da alle filmene og seriene ligger på en ekstern HDD.

Her er delene jeg tenkte jeg kanskje skulle kjøpe:

Minne

PSU

Skjermkort

 

Tenkte å kjøre en eller annen Linux distribusjon(Ubuntu, Mint eller noe litt light. Forslag? Har kun litt erfaring med Ubuntu fra tidligere) og XBMC(uten alt for tungt skin). Vil dette klare å spille av 1080p film, relativ smertefritt? Eller er dette et håpløst prosjekt. PC'n vil også bli brukt til spotify og litt nettsurfing.

 

Takk for svar :)

Endret av Gaut1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, tror du vil kunne kjøre en xbmc på linux relativt greit på dette. Det kan du jo uansett sjekke ved å prøve livecden til xbmc(ligger på xbmc.org). Da er du jo oppe og kjøre på fem minutter.

 

Vil uansett anbefale deg å kjøpe et geforce og ikke ATI-skjermkort da støtten er mye bedre på geforcekortene. Det holder med de billigste f.eks ett slikt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650026. Med disse får du hardware-akselerert hd-avspilling og dette er som natt og dag på litt eldre pcer. (En kan få til dette med ATI-kort også, men det er mer omfattende og resultatet er ikke like bra.)

 

Tror ikke du trenger ny psu med mindre den du har ikke fungerer, bråker eller det er andre årsaker du vil bytte den ut. (Så den var på tilbud så det er vel ett godt kjøp uansett)

 

 

mvh

Endret av bjarnessen
Lenke til kommentar

Var ikke klar over dette med hardware akselerasjon på geforce. Takk for tipset.

 

Skal prøve å legge inn linux og xbmc uten å gjøre noe som helst for å se hvordan det går. Nå har pcn windows 7 og sliter mye med for lite minne. Så det blir sikkert innkjøp av minnebrikke og skjermkort. Skal se litt nærmere på det med PSU, men virket som den bråket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...