Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Naturfag


Anbefalte innlegg

Hei, fikk eksamens oppgaven min i dag og oppgaven lyder slik :

 

Tema: Energikilder

 

Du har 48 timer forberedelsestid. Du skal presentere en problemstilling (ca 10-15min) i teamet gitt ovenfor. Problemstillingen skal sammen med noen sentrale stikkord for det du skal presentere leveres elektronisk til eksaminator senest kl 20 i morgen torsdag 15/12

 

Presentasjon del: Du velger selv hva du skal legge vekt på, men du må ha noe om aktuelle læreplan mål som er gitt senere i denne oppgaven.

 

Samtale del: Etter presentasjonen blir den resterende eksamenstiden brukt til en samtale med utgangspunkt i presentasjonen og/eller andre aspekter ved temaet. Alle læreplanens mål kan bli trukket inn i denne samtalen. Både eksaminator og sensor skal delta i samtalen.

 

Vurderingskriterier: Din besvarelse vil bli vurdert i tråd med de vedlagte vurderingskriteriene.

 

Læreplan mål:

Bærekraftig utvikling:

 

Forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette.

Vurdere miljøaspekter ved forbruks valg, avfallshåndtering og energibruk.

Velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdensamfunnet.

Gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringen.

Gi eksempler på naturforvaltning og endring av naturmiljøer som får konsekvenser for urfolk i Norge og i andre land.

 

Ernæring og helse:

Beskrive kjemiske kjenneten og forskjeller på de viktigste næringstoffene.

Gjøre rede for de viktisgste sporstoffene, minetalene og saltene i kroppen.

Gjennomføre enkle kjemiske påvisninger av næringstoffer i matvarer.

Forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsettning av de viktigste næringstoffene.

Gjøre rede for noen hovedbestanddeler i kosmetiske produkter og lage et slikt produkt med egen varedeklarasjon.

drøfte spørsmål knyttet til ernæring, trening, slanking, spiseforstyrrelser, livsstilsykdommer og soling.

 

Energi for Fremtiden:

Gjøre forsøk med solceller og solfangere og gjøre rede for hovedtrekkene i virkemåten.

Gjøre rede for hvordan varmepumper virker, og i hvilke sammenhenger varmepumper brukes.

Gjøre rede for ulik bruk av biomasse som energikilde.

 

Dette skjer 16/12 kl 9.

 

Skal jo lage en powerpoint presentasjon, jeg vet at det skal være stikkord på powerpointen. Men hva skal jeg skrive på powerpointen og hva skal jeg si?

gruer meg!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...