Gå til innhold

Beste bok om Julius Caesar?


Anbefalte innlegg

Tenkt å bestille en bok om Julius Caesar ikveld, vil helst at den skal inneholde fra start til slutt, og ha mer generelt rundt han og mordet, kampen hans om å nå toppen og krigene. Hvilken bok dekker det meste av dette? Kommer på samme om det er på Norsk eller Engelsk. Så langt ser denne grei ut, tar den for seg alt jeg ba om? Vet det er enkelte bøker som bare fokuserer på drapet og sviket, så vil være sikker før jeg bestiller. Takk på forhånd:)

 

http://cdon.no/b%C3%B8ker/froude%2c_james_anthony/julius_caesar...-17269607 (Julius Caesar av

James Anthony Froude)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tenkt å bestille en bok om Julius Caesar ikveld, vil helst at den skal inneholde fra start til slutt, og ha mer generelt rundt han og mordet, kampen hans om å nå toppen og krigene. Hvilken bok dekker det meste av dette? Kommer på samme om det er på Norsk eller Engelsk. Så langt ser denne grei ut, tar den for seg alt jeg ba om? Vet det er enkelte bøker som bare fokuserer på drapet og sviket, så vil være sikker før jeg bestiller. Takk på forhånd:)

 

http://cdon.no/b%C3%B8ker/froude%2c_james_anthony/julius_caesar...-17269607 (Julius Caesar av

James Anthony Froude)

 

Serien til Conn Iggulden er meget god, og er fullspekket med historisk informasjon selv om det er romaner og ikke biografier.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Emperor_%28novel_series%29

 

Anbefales!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Anbefaler Goldsworthy, ja. Han er kanskje moderne autoritet nummer én på alt som har med romersk militærhistorie å gjøre.

 

Ellers er "Rubicon" av Tom Holland bedre for nybegynnere, da han skriver mer engasjerende og tar høyde for at leseren har få forkunnskaper utenom Asterix. Boka tar for seg hele den senrepublikanske perioden fra militærreformene til Gaius Marius frem til republikkens fall, men Caesar blir naturligvis hovedpersonen i en slik bok og da får man konteksten i tillegg. Jeg synes det var veldig nyttig å se Caesar i forhold til nært foregående romerske statsmenn som befant seg i mer eller mindre samme posisjon, og å få historien til Caesars rivaler som Pompeius og Crassus, samt en generell innføring i tidens politiske klima.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Han skrev også Borgerkrigen.

 

Når man studerer historie lærer man at som en hovedregel er det best å lese seg opp på sekundærlitteraturen før man går løs på primærkildene, og det støtter jeg opp om. Jeg ville ikke anbefale å lese verken Gallerkrigen eller Borgerkrigen før jeg hadde lest et par bøker om Caesar/senrepublikken skrevet av anerkjente forfattere på feltet. Jeg tenker at Tom Hollands populærhistoriske Rubicon er et godt utgangspunkt for de som er helt grønne, deretter kan man lese noe av en spesialist som Adrian Goldsworthy, og så gå løs på primærkildene når man er litt stødig på feltet.

Lenke til kommentar

Kan også anbefale bøkene om Julius av Conn igulden, meget bra!

Jeg liker også veldig godt starten på Under ørnens tegn av Simon Scarrow. Starten er det mye om dagliglivet til en legionær som jeg syntes er veldig fascinerende.

 

Er det noen andre bøker som har stort fokus på romernes kolonisering, dagliglivet til en legionær eller noe sånt? Er ikke så avhengig av et stort komplott osv.

 

Kanskje en slags dagbok til en legionær som er i en legion som er utplassert i gallia eller britannia feks.

Endret av Bobbylove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...