Gå til innhold

Andriod apps privat info


JohnF

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et spørsmål ang. en del Andriod apps.

Når jeg skal laste ned f.eks. spill på telefonen min, kommer det litt info om "TILLATELSER"

der et spill f.eks. vil ha tillatelse til å lese SMS eller MMS, motta, redigere og sende. tilgang til telefonsamtaler og slikt.

Her er ett eksempel, når jeg skal laste ned "GTRacing"

 

"Tillat dette programmet å:

- Dine meldinger

les SMS eller MMS, motta SMS, redigere SMS eller MMS

- Nettverkskommunikasjon

full Internett-tilgang

- Lagring

Endre eller slett SD-kortinnhold

- Telefonsamtaler

Les telefonstatus og ID

- Tjenester som koster penger

send tekstmeldinger

- Systemverktøy

endre nenttverkstilkobling, endre Wi-Fi tilstand, hindre telefon i å deaktiveres" osv..

Mitt spørsmål, hva skal denne appen med all denne private infoen min? og er det noe jeg burde bekymre meg over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip*

 

Det er desverre et problem på market at mange utviklere ser sin adgang til å hente ut så mye informasjon om brukeren som overhode mulig. Slike apps er ikke nødvendigvis skadelig, men selv gjør jeg mitt beste for å styre unna apps som ber om tillatelser de helt klart ikke trenger for å gjøre det de skal - Jeg er ærlig talt ikke interessert i at alle og enhver skal få tilgang til mitt privatliv. Oppfordrer alle til å gi dårlig rating til disse appseme, om mange nok gjør det så skjønner kanskje utviklerne at dette ikke er OK!

 

I mellomtiden kan apps som PDroid være en løsning dersom din telefon er støttet (krever ROOT - om du ikke alt er rootet, bør ting som dette var gunn nok).

 

Selv bruker jeg den innebygde brannmuren i MIUI til å blokkere nettilgangen til apps hvor det lar seg gjøre (typisk apps som krever flere tillatelser enn hva som godt er, men som ikke trenger nett for å fungere), slik at disse ikke får sendt informasjon tilbake til utviklerne.

Lenke til kommentar

Noen av disse, uten å huske linken til der jeg fikk det fra, er for å pause spillet når du får sms/blir ringt. nettverkskommunikasjon er sikkert for å laste ned ads, bekrefte at du har kjøpt spillet, Hindre at mobilen sover. Men ellers er det mye rart som trenger tillatelse.

 

DNB appen virker f.eks ikke på mobilen uten autofokus, hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Her er det noen som helst ikke bør være nødvendige å benytte i spill ja, men jeg ser også at utviklere kan ha valgt løsninger som trenger tilgang til disse funksjonene. Når man ser en applikasjon som ser ut som krever mer tilgang enn man kunne forvente bør utvikler kunne redegjøre for hvorfor disse rettighetene kreves.

 

- Dine meldinger

les SMS eller MMS, motta SMS, redigere SMS eller MMS

Denne er merkelig å ha med, men som nevnt, hvis spillet har funksjon for å pause ved innkommende SMS kreves denne tilgangen.

 

- Nettverkskommunikasjon

full Internett-tilgang

Veldig ofte brukt sammen med reklame. Denne tilgangen kreves for å bruke internett på telefonen.

 

- Lagring

Endre eller slett SD-kortinnhold

Veldig ofte brukt for å lagre data (savegames, instillinger etc) på minnekortet.

 

- Telefonsamtaler

Les telefonstatus og ID

Veldig ofte brukt for å pause spill ved innkommende anrop,

 

- Tjenester som koster penger

send tekstmeldinger

Denne er OBSOBS! Noen applikasjoner bruker SMS for å verifisere brukerens telefonnummer (bl.a. norsk tipping), men i et spill ser jeg ingen god grunn til denne funksjonen, med mindre lisensen til spillet er knyttet opp mot ditt telefonnummer.

 

- Systemverktøy

endre nenttverkstilkobling, endre Wi-Fi tilstand, hindre telefon i å deaktiveres" osv..

Denne er helt normal, trengs for å hindre at skjermen slår seg av ved inaktivitet. Brukes veldig ofte i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...