Gå til innhold

Kjøpe bærbar uten medfølgende programvare


Tandamram

Anbefalte innlegg

Snuser såvidt på en Dell Inspiron 14z, og det irriterer meg med all programvaren som er "inkludert i prisen". Man burde strengt tatt kunne velge bort dette og få fratrekk, enten det gjelder OS, anti-virus eller annet skrot som følger med.

 

Ser at 14z har Ubuntu-sertifisering. Noen som har erfaring med å velge bort programvare fra Dell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snuser såvidt på en Dell Inspiron 14z, og det irriterer meg med all programvaren som er "inkludert i prisen". Man burde strengt tatt kunne velge bort dette og få fratrekk, enten det gjelder OS, anti-virus eller annet skrot som følger med.

 

Ser at 14z har Ubuntu-sertifisering. Noen som har erfaring med å velge bort programvare fra Dell?

 

mener du at du skal velge det bort for å få fra trekk i prisen, eller vil du bare ha windows "vannilla" eller ubuntu på den?

 

tviler på at du kan velge bort programvare for å få en mindre pris, ettersom at Dell (og de fleste andre) har avtaler med de som lager programmene om at de programmene skal være på PCen

 

hvis du bare ikke vil ha det der, så kan du laste ned en kopi av windows fra TPB (pirate bay) eller noe, men bruke produktnøkkelen som står på en klistrelapp under PCen, deretter formatere harddisken med windows CDen og installere på nytt...

 

eller bare bruke ubuntu...

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at man kan få refundert prisen for Windows-lisensen, hvis man ikke bruker den. Gjelder dette også i Norge?

 

Det er vel helst en prinsippiell sak. Forbanna anti-virus, back-up og annet dritt som de hiver inn.

 

har ikke hørt noe om at man kan gjøre det i norge, det er jo eventuelt multicom som du kan velge bort windows på, den det er kun de dyrere maskinene, og man sparer bare 500kr på det.

 

kan jo være en trøst at Dell ikke er de verst, HP for eksempel er mye verre, i tillegg til dritt fra andre, så legger de til sitt eget bloatware...

 

du kan jo som phlake sier, bare slette det...

 

men selv tar jeg alltid å re installerer windows på mine nye maskiner

Lenke til kommentar

Kjør programmet Decrapifier og gjerne før du går på nettet. Legg den på en minnepenn, og rensk opp alt. No problemas.

 

Takk heller alle bloat- og crapware produsentene for at de har gjort din maskin billigere.

 

Om du kunne ha kjøpt en Dell uten OS, så tror jeg faktisk den maskinen ville blitt betydelig dyrere enn med OS. Det er ikke rare prisen Dell betaler pr. lisens, og om det ikke er OS i maskinen, så kan heller ikke bloat- og crapware produsentene sponse maskinen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...