Gå til innhold

Ny stille og liten (13-14") bærbar pc opp til ca 8-9000


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg en ny stille bærbar pc, som skal brukes til Internett, Office, film (HD) o.l. Enkle oppgaver, ikke spill. Den skal være liten (13-14") og lett. Helst skal den også ha SSD, siden den da blir kjøligere, stillere (ingen bevegelige deler, samt mindre varme) og raskere. Jeg vil ha en rask pc. Jeg vil også ha en pc av god kvalitet, og ikke en som knirker og med dårlig tastatur. At den ser bra ut er heller ingen minus :)

 

Jeg har sett litt på to pcer:

 

ASUS ZENBOOK UX31E 13,3"

 

Denne har mye av det jeg er ute etter. Liten, SSD, bra skjerm, ser veldig bra ut, virker å være rask(?). Eneste minus jeg ser er at den ikke har DVD/BR spiller. Men dette er noe jeg kan klare meg uten også.

 

Samsung Series 7 700Z

Denne har mye av det samme som jeg ser i Asusen, men den har også DVDbrenner. Men denne er ikke i salg enda, og blir vel ikke det før etter nyttår.

 

Hva tror dere om alternativene jeg har nevnt? Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1367202&st=0 når det gjelder Asus UX31

 

Takk for svaret. Ser det er litt diskusjon rundt SSD, touchpad og nettverkskortet. Atheros har ofte problemer med nettverkskortene sine når de skal koble seg på trådløse routere, spesielt Netgear. Det har jeg selv opplevd. Men dette kan være forskjellig fra pc til pc, så det tenker jeg ikke på. Dette med treg SSD (og spes hvis den blir varm), samt dårlig touchpad, bekymrer meg mer. Men det virker som at dette er problem for nen maksiner, og ikke et problem for andre maskiner. Synes det er rart at Asus har brukt forskjellige merker på SSD og touchpad...

 

Nå er SIBA utsolgt for Zenbooken, så jeg må uansett vente med å bestille den (om det er den jeg kommer til å velge).

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter noe lignende og har sett litt på de nye "ultrabooks". Jeg selv prioriterer

godt tastatur, god touchpad, lite støy og varme, design, ytelse. Dessverre har jeg ikke funnet en

ultrabook som tilfredsstiller mine krav, men jeg synes Toshiba Protege Z830 er nært. Den har bare såvidt

kommet ut på markedet, men i denne testen sier de at den bråker for mye. Testen var av en prototype

så jeg venter med å konkludere på støynivået. Ellers er Asus UX31 Zenbook ett alternativ men der har det visst

vært dårlig SSD, ustabilt trådløst nettverkskort, mini-utgang HDMI osv. Les denne tråden.

 

Her er en fin oversikt over ultrabooks som er på markedet eller er på vei til markedet.

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å gå litt høyere kan denne være fin, og Macbook er jo alltid et alternativ ;)

 

Blir ikke Mac denne gangen... :)

 

Hvorfor vil du anbefale Samsungs 9serie oven for eks UX31? De ser ut til å ha ganske like specs, bortsett fra at Samsungen er

 

- litt tyngre og litt større (men tynnere)

- svakere processor

- Mindre oppløysning (ikke nødvendigvis dårligere skjerm?)

 

Men Samsungen er jo bare helt utrolig lekker! Men også dyrere...

Lenke til kommentar

Har sett på den også... Hvordan er det med varme og støy på den?

 

Den er stille og rolig, og jeg tviler på at du vil høre noe til den. Til din bruk tror jeg likevel at UX31 er det beste valget, den er rålekker både inni og utenpå.

 

Ja, UX31 er lekker. Og det kommer nok 5-serien til samsung også å bli tror jeg (er vel en ultrabook?). Har selv tenkt på hvor mye ytelse jeg egentlig trenger... Jeg skal jo ikke spille eller gjøre noen krevende jobb. Derfor synes jeg ultrabook ser veldig intressant ut. Kan vel egentlig konkludere med at jeg vil ha en PC som utfører oppgavene (internett, office, film etc) jeg er ute etter, raskest mulig, uten å bli tungpustet. Jeg liker ikke å sitte å vente på en bærbar pc som jobber og strever med å åpne opera med mange internettsider o.l. Men jeg trenger ikke en laptop med ytelse til å kjøre Crysis på full guffe.

 

Men grunnen til at jeg har sett på 14" i Samsung's 7-serie er dvd-rom'en. For min del er det utrolig kjekt med dvd-rom, ettersom jeg da kan rippe BR og DVD mens jeg er borte. Men det er vel det eneste. På den andre siden vil jeg foretrekke en tynn og rålekker pc som gjør oppgavene jeg vil den skal gjøre uten problemer. Kanskje en ekstern DVD- eller BRrom kan være noe? Den blir jo ikke brukst så veldig mye...

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter noe lignende og har sett litt på de nye "ultrabooks". Jeg selv prioriterer

godt tastatur, god touchpad, lite støy og varme, design, ytelse. Dessverre har jeg ikke funnet en

ultrabook som tilfredsstiller mine krav, men jeg synes Toshiba Protege Z830 er nært. Den har bare såvidt

kommet ut på markedet, men i denne testen sier de at den bråker for mye. Testen var av en prototype

så jeg venter med å konkludere på støynivået. Ellers er Asus UX31 Zenbook ett alternativ men der har det visst

vært dårlig SSD, ustabilt trådløst nettverkskort, mini-utgang HDMI osv. Les denne tråden.

 

Her er en fin oversikt over ultrabooks som er på markedet eller er på vei til markedet.

Vi har allerede solgt et par av disse toshibaene der jeg jobber, og begge to har jeg selv installert for kundene. Kan ikke si at jeg hørte antydning til viftestøy på noen av de på noe tidspunkt under installasjonsprosessen. Meget lekker PC å se på, var utrolig snappy å jobbe på under hele prosessen, motstandsdyktig mot fingeravtrykk var den også. Museplata rørte jeg bare såvidt da jeg liker å jobbe med en trådløs mus, så den har jeg ingen synspunkter på.

 

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATZ83010W/satellite-13-3-barbar-pc-z830-10w

 

Trykk på "lagerstatus i varehus" midt på siden, se om din lokale elkjøp har den inne, så får du ihvertfall sett og kjent litt på den i første omgang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samsung 700Z3A virker svært, svært lovende, finner ingen negative anmeldelser egentlig. Aberet er jo som du sier at den ikke mulig å få tak i enda :( 700Z3A har også et relativt kraftig skjermkort, men siden du ikke skal spille blir dette bortkastet hardware. For bruken du beskriver virker SSD viktigere enn skjermkort, og da blir Zenbook som det riktigste alternativet for bruket du beskriver. For meg har kvalitetsfølelsen til en PC blitt svært viktig, og Zenbook virker svært svært solid

Lenke til kommentar

Samsung 700Z3A virker svært, svært lovende, finner ingen negative anmeldelser egentlig. Aberet er jo som du sier at den ikke mulig å få tak i enda :( 700Z3A har også et relativt kraftig skjermkort, men siden du ikke skal spille blir dette bortkastet hardware. For bruken du beskriver virker SSD viktigere enn skjermkort, og da blir Zenbook som det riktigste alternativet for bruket du beskriver. For meg har kvalitetsfølelsen til en PC blitt svært viktig, og Zenbook virker svært svært solid

 

Nå er 700Z3A tilgjengelig i nettbutikker.

 

Jeg har tenkt mye av det samme, og helt mest mot zenbooken i begynnelsen. Men jeg leste i forumet til zenbooken at de levers med forskjellige harddisker, en god og en dårlig. Den dårlige har ikke like god lese- og skrivevastigget. Det er en rask SSD som er vesentlig for denne pcen tenker jeg, som gjør den rask. Og det er ikke godt å si hvilken SSD som kommer med pcen som kjøpes.

 

Det andre som jeg har tenkt på, men som ikke er et must, er DVD-rom. Samsungen på den andre siden har ikke SSD, men dette kan jo settes inn i etterkant. Men jeg lurer på om det er forskjell på kvaliteten på skjermene mellom de forskjellige pcene i 7-serien? For 7-serien ser også ut til å være av en god kvalitet. Kvalitetsfølelse har også blitt veldig viktig for min del.

Endret av vetting
Lenke til kommentar

Kan ikke gi noe vettugt svar, fant følgende

Getting to the Samsung Series 7 700Z's 15.6in screen' date=' it doesn't quite manage to emulate the superb viewing angles or ridiculously high brightness of the Series 9 13.3in effort, but in every other regard it's top of the TN class. To begin with, there's its 1,600 x 900 resolution, which is higher than most rivals' 1,366 x 768 (though some high-end 15in laptops tend to cram in Full HD panels). In our brief hands-on time we didn't spot any backlighting issues or artefacts, and we found it to be reasonably responsive.

 

 

 

Best of all as far as panel quality goes, black levels were excellent, with deep blacks along relatively pure whites and good dark detailing. The icing on the cake is that Samsung has a new policy of making all its laptop screens matt, a decision we can't help but applaud heartily. Likewise on the incredibly narrow bezel (by laptop standards), which lends the Series 7 a more compact profile compared to rivals with similar screen sizes.[/quote']

The Asus UX31 uses a 13.3-inch glossy display with a high native resolution of 1600x900 pixels. This resolution is higher than many other similarly sized notebooks where the smaller 1366x768 resolution is more common. This includes the Acer Aspire S3 and Samsung Series 9' date=' the latter of which is at least a few hundred dollars more expensive than the Asus UX31. The resolution of this Asus is even denser than the 1440x900 monitor of the 13.3-inch MacBook Air. As a result, text and images appear very sharp and the screen itself is especially bright as well.

 

With the Gossen Mavo-Monitor, a high maximum brightness of 470 nits was recorded on the center of the screen. When unplugged, this fell to about 383 nits, which is still very reasonably lit and even brighter than the 13.3-inch MacBook Air. The brightness distribution is also very good and is in line with the smaller UX21.

 

The color space achievable with the UX31 is average overall, but could have been better. The Aspire S3, for example, actually covers a wider gamut of colors in terms of total volume. If compared to the MacBook Air and the UX21, the 13.3-inch Asus is about on par. Still, the UX31 only occupies about 60 percent of sRGB, so the screen may not be ideal for professional graphic artists where strict color representation is required. But, for everyday word processing and office users, the screen can definitely do its job.

 

For outdoor use, the heavy glare from the glossy screen can translate into difficulty for viewing texts and images. Fortunately, the high maximum brightness can somewhat alleviate the problem. Battery life will of course take an impact, but the notebook itself becomes very usable if under shade and as long as distracting reflections can be avoided.

 

Asus Zenbook UX31E screen

 

Viewing angle stability is notebook typical. As is normal for TN screens, colors are very sensitive to user position, especially if viewing from angles below the normal. Of course, as long as the main user is viewing the monitor head-on, this will not be an issue. Horizontal viewing angles are good, but colors begin to invert at about 15 degrees vertically.[/quote']

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...