Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden kjøpte jeg en bok om c#. Den het Sams teach yourself c# in 21 days, og skulle visstnok være bra.

Jeg leste den en stund men la den fra meg, nå har jeg startet på den igjen.

 

Det som er problemet er at jeg lærer kun om sånn komandolinjebaserte applikasjoner.

Det er vel og bra, men jeg har lyst til å gå videre med litt gui og spillprogramering (er ikke helt sikker på forskjellen :oops: ).

Da blir spørsmålet: finnes det noen gode bøker for gui og spillprogramering i c#?

 

ps: når jeg mener spillprogramering mener jeg ikke bare 2D men også 3D!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei norsk bok er programmering i C# av Tom Archer, den krever noe bakgrunn innen programmering. Ellers har O'reilly forlag mange gode bøker for alle nivåer.

 

GUI: Windows programmering

Spill: enten lages knapper vhja grafikk, eller du integrer winwdos teknikker og grafikk.

 

Begge kan kalles for GUI(graphical user interface)

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg har forklart meg litt dårlig her. :D

 

Det jeg er ute etter er ikke en begynner bok i c#.

Jeg har basiskunskapene i språket, men det er vanskelig å finne bøker som går videre med gui/spill programmering (ikke internett og sånn).

Jeg har funnet en eller to med gui, men jeg aner ikke om de er brae nok eller har noe som helst med spill å gjøre.

 

Beklager den der :oops:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Begynn med å lage enkle spill, for det som er vanskelig med programmering er å få det inn i fingra, og det tar tid, lang tid.

 

En viktig del av spillprogrammering er å dele alt inn i så små delere som mulig, for da sliper du å skrive noe flere ganger, koden blir mer oversiktelig, og lettere å arbeide med.

 

Noen bøker om dette vet jeg ikke om, men det er veldig intuitivt, så fort du kommer igang, begynn bare å lage rammeverket for motoren; pass på å ikke gjøre det mer fleksibelt en nødvendig, for ellers kan du sitte i all evighet uten å bli ferdig (det skjedde med meg)

 

Skal du bruke 3D grafikk, kan dette være litt avansert, når det kommer til matriser og spesielt belysning. 2D grafikk er derimot veldig enkelt.

Jeg ville absolutt anbefale å begynne med DirectDraw7 eller 9.

I C# måtte du brukt DD9.

 

Direct3D9 kan du alltids bruke, men jeg synes ikke noe særlig om det (veldig krunglete) men for å få til OpenGL må du enten ha CSGL(Som også er veldig krunglete), lage et rammeverk selv i C++, eller bruke mitt(som jeg tenkte å legge ut i nærmeste fremtid, hvis noen har interesse av det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...