Gå til innhold

Tror du på massemedienes fremstilling av nyheter?


Gjest medlem-82119

  

62 stemmer

  1. 1. Tror du på massemedienes nyhetsfremstillinger?

    • Ja, alltid
      0
    • Ja, stort sett
      27
    • Nei, sjeldent
      30
    • Nei, aldri
      5


Anbefalte innlegg

En sak om voldtekt kan nok vinkles annerledes om den skrives av en mann elelr om den skrives av en kvinne. Tipper menn generelt legger mer skyld på kvinnen (hvordan hun er kledt, hvor hun gikk, hvor full hun var osv) mens kvinner lettere kan vinkle mot svina som hindrer kvinenr i å gjøre hva de vil hvor de vil. Barnefordeling kan også bli vinklet ulikt.

Selv om dette kan være mulig vil skje i ny og ne er dette absurd.

 

Voldtektssaker vil bli formulert forskjellig mellom menn og kvinner, men eksemplene dine er såpass virkelighetsfjerne at journalister eller mennesker som skriver slikt oftest får egen nyhetsartikkel, utpekt som den stygge andungen.

 

Men hvordan menn og kvinner ville formulert seg forskjellig er ikkje godt å fortelle. Dette vil oftest være såpass nær hverandre.

 

Men... eg må si det rett ut. Etter tre år på medier og kommunikasjon har eg ikkje klart å lesa nyhetsavisene noe mer seriøst enn eg leser tegneserier. Det er egentlig ofte samme plottet også... -_-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er mange eksempler man kan dra frem, men la oss si at man skal skrive noe om alkoholavgiftene i norge. En kristen avis vil sannsynligvis velge andre vinklinger enn en mer løssluppen avis. Man får to ytterpunkter, hvor sannheten er i midten fjernt fra begge.

 

http://www.dagen.no/Nyheter/Samfunn/tabid/248/articleView/true/ModuleId/47377/Default.aspx

Nyheten underbygges med intervjuer av iogt.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/15/535296.html

 

I prinsippet samme sak, men en drar frem fordelene med å øke mens den andre drar frem ulempene med å øke avgiftene.

 

I en ideell verden vill man kanskje hatt en nøytral vinkling på at, ja, dette er fordelene og dette er ulempene.

Lenke til kommentar

Men det hadde jo vært kjedelig! Er det dei vil argumentere som oftest.

 

Egentlig stemmer jo forsåvidt det, men eg har nå egentlig lyst å høra nyheter fordi eg er interessert i kva som skjer konkret. I det minste er det det eg innbiller meg, men samtidig forstår eg at kanskje det hadde blitt for kjedelig også. :p

 

Nei, problemet mitt med nyheter er ikkje vinkling, men ekstrem vinkling. For eksempel med bomben i Sverige. Når eg må bruka 15 minutter på å grave gjennom noko som skrik "stakkars terroristen! Klarte jo ikkje ta noen! :(" for å finna ut noko meir konkret...

 

Når slikt slår til på overskriftene blir eg rett ut irritert og sint på nyhetsmedia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...