Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Depresjoner


blablah

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 23 år som sliter litt for tiden. Jeg har alltid vært misfornøyd med meg selv. Jeg er litt overvektig og det sliter noe helt enormt på selvbildet. Enkelte dager er jeg veldig deprimert pga dette - som i dag. Jeg var på vei til jobb for litt siden, men måtte snu og gå hjem igjen da jeg følte meg helt jævlig. Følelsen er helt ubeskrivelig. Jeg føler ikke at jeg hører hjemme i min egen kropp.

 

Ja, har prøvd å gå ned i vekt, men det er ikke så lett når jeg har slike negative tanker om meg selv. Jeg tror ikke jeg kan klare det + at yes, jeg er lat som faen. Selvsagt er det min feil at jeg er i denne situasjonen, men jeg trenger hjelp!

 

Jeg har vært hos fastlegen tidligere, hun henviste meg til psykolog, men nå har det gått over et år uten at jeg har fått time. Har purret på legekontoret flere ganger. Spørsmålet mitt er vel hvordan jeg kan få hjelp til problemene mine? Jeg har ikke råd til privat psykolog.. Tips eller råd? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å gå inn i hva jeg jobber med, kan jeg si at jeg har endel kompetanse i forhold til depresjoner og andre psykiske lidelser. Forstår godt hvordan du har det, og håper dette enkle svaret mitt kan være til hjelp :)

 

Den beste måten å komme seg ut av en depresjon på er fysisk aktivitet sammen med samtaler hos en eller annen type behandler. Du sier selv at du har vært i kontakt med lege for å få psykolog, men at dette drar ut i tid. Dette er kjipt, men ikke så mye å gjøre med. Du gjør ditt - du har purret - fortsett med det! Se deg gjerne om etter andre behandlere også. Du må ikke til psykolog for å komme deg ut av depresjon, men det kan være viktig å snakke med noen om problemene du erfarer.

 

Det positive i forhold til ditt problem er at fysisk aktivitet "raskt" gir gode resultater i seg selv. Du sier du er lat; det må du gjøre noe med. Det er vanskelig, men NØDVENDIG, for at du skal føle deg bedre. Sett av tre dager i uken hvor du er i skikkelig fysisk aktivitet i en time av gangen. Her er det viktig at du får opp pulsen! Gå en rask tur, løp lett, gå på et treningsstudio, svøm, dans - uansett hva du gjør vil det på sikt bedre både selvbilde og forme kroppen. I tillegg til dette er det VIKTIG å få opp pulsen minst en halvtime hver dag 7 dager i uken.

 

Fysisk aktivitet må (desverre) til, uansett hvor lat du er :tease:

 

Det er ingen raske måter å komme seg ut av dette på.

 

Håper du klarer deg!! Send gjerne en PM om du trenger litt mer hjelp eller støtte :)

Lenke til kommentar

Det vanskligeste med å komme seg ut av "latskapen" er innstillingsforandringen. Å forandre instilling, til at mosjon og aktivitet skal bli noe som inngår i hverdagen er vanskelig hvis man har kommet ned den veien til at man ikke har tiltaksløst, sover dårlig, spiser dårlig osv. Men ved konstat å minne hjernen din på at "dette går", eller "one life, live it" kan man komme seg over kneika til å komme seg ut "og opp i trærne". Stå på, fyll hodet ditt med "propaganda", så kanskje det snur. Lykke til :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært hos fastlegen tidligere, hun henviste meg til psykolog, men nå har det gått over et år uten at jeg har fått time. Har purret på legekontoret flere ganger.

Helseapparatet har en ganske kritisk mangel på ressurser i forhold til psykologisk hjelp. Hvis du virkelig føler at du ikke greier å komme deg videre i livet på egen hånd, uten profesjonell hjelp utenfra, er du nødt til å presse på. For å få hjelp må man faktisk være desperate. Hvis du derimot ser en mulighet, om så bare en bitteliten mulighet for at du kan klare noe av dette på egenhånd, får du sette ned foten og si til deg selv at du SKAL gjøre det som kreves for å hjelpe deg selv. I motsetning til mye annet, er latskap noe det er relativt enkelt å snu ved hjelp av tankekraft. Det handler om å bestemme seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...