Gå til innhold

G3 virkelig bedre enn G5??


Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det er enkelte som rett å slett har begynt å si at G3 har bedre bildekvalitet enn G5. Er det gjort noen helt konkrete tester som viser dette, hvor man ha tatt bilder med G3 og G5 side om side, samme motiver, samme tidspunkt, samme innstillinger, for så og sammenligne (oppløsning tatt i betraktning, da synlig støymengde i et bilde faktisk minker når man reduserer oppløsninga/resizer etter at bildet er tatt.)

 

Bruker forresten G3 og G5 samme optikk?

 

Har hatt G5 i snart et par måneder, og det er min erfaring at linsa er bedre på tele enn på vidvinkel, og at vidvinkelen har en del kromatisk abberasjon. Men har også oppdaget at kromatisk abberasjon (rød/grønn fargeforskyvning) ikke kan være det samme som det blå-lilla lysskjæret som ofte dukker opp i situasjoner med stor kontrast (er visst noen som kaller dette også for kromatisk abberasjon?), da dette forsvinner hvis man reduserer blenderåpningen noen hakk, mens rød/grønn forskyvningen fort kan være synlig med f8.0, på full vidvinkel, selv med relativt lave kontrastforhold. :-? (høres værre ut enn det er, tok lang tid før jeg fikk øye på dette selv, og det er bare på noen få bilder jeg har sett dette) 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk tilfelle at G5 har mer lilla fargebrytning i situasjoner

med skarpt sollys enn G3 har. Mange mener også at det bare er tull

å kjøpe G5 siden det er samme brikke som er brukt, bare med flere

punkter. Optikken skal være helt den samme som på G3.

Jeg vil anbefale deg å ta en tur innom http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010 hvor det er folk fra hele verden som diskuterer Canons kameraer.

Lenke til kommentar

Har hatt G5 i snart et par måneder, og det er min erfaring at linsa er bedre på tele enn på vidvinkel, og at vidvinkelen har en del kromatisk abberasjon. Men har også oppdaget at kromatisk abberasjon (rød/grønn fargeforskyvning) ikke kan være det samme som det blå-lilla lysskjæret som ofte dukker opp i situasjoner med stor kontrast (er visst noen som kaller dette også for kromatisk abberasjon?), da dette forsvinner hvis man reduserer blenderåpningen noen hakk, mens rød/grønn forskyvningen fort kan være synlig med f8.0, på full vidvinkel, selv med relativt lave kontrastforhold. :-? (høres værre ut enn det er, tok lang tid før jeg fikk øye på dette selv, og det er bare på noen få bilder jeg har sett dette) 8)

 

Kromatisk abberasjon forsvinner med økende blender.

Men den er tosidig, slik at lilla på en side vil være grønn e.l på andre siden.

 

Den effekten du ser ved blender 8 kan godt være en

effekt av at linsa ikke er god nok for bildebrikken.

 

Det trenger ikke å bety at optikken er dårlig. Det kan godt være

at optikken er nær 100% av hva som er mulig å lage i alle

tilfelle. Det kommer av en interresant effekt som heter diffraksjon.

 

Se min forrige artikkel: http://forum.akam.no/viewtopic.php?topic=138565

 

Så ja, kanskje straffes du for å ha trodd at megapixler er det viktigste ytelsesmålet for et digitalkamera..

 

Flere megapixler inn på en allerede liten bildebrikke har jeg ikke sansen for, nei... Du får garantert en straff i form av enten støy, dynamikk, abberasjon, diffraksjon, kryss-snakk eller en kombinasjon av disse.

 

Si meg forreten. Hvorfor har bildebrikken 2 grønne pixler pr rødt eller blått. Hvorfor har vi ikke en 'hudfarget' pixel i stedet for. Eller en hvit pixel? Mye spennende kan prøves i tillegg til flere megapixler.

 

Men fordi alle er så opptatt av 'hestekrefter' så får vi det vi ber om...

Lenke til kommentar

Si meg forreten. Hvorfor har bildebrikken 2 grønne pixler pr rødt eller blått. Hvorfor har vi ikke en 'hudfarget' pixel i stedet for. Eller en hvit pixel? Mye spennende kan prøves i tillegg til flere megapixler.

 

Grunnen er at øyet har bredere oppfattelse av grønn-toner enn røde/blå. Men man driver jo å prøver for å finne ut hvilke farger som gir best resultat. Leste nylig at det skulle komme en ny brikke hvor man i stedet for to helt like grønne pixler skulle ha en av pixlene i en litt annen grønntone, for å forbedre fargegjengivelsen.

 

 

 

Etter å ha lest litt, så tror jeg nå at G3 ganske sikkert er det beste kjøpet.

 

Men når det er sagt, så tror jeg fremdeles at det er en del sitauasjoner hvor G5 kan vise (minimalt ;) )bedre bildekvalitet. Spesielt hvis man bruker stativ mye, og har Photoshop og NeatImage liggende. Hvis man fotograferer med stativ, kan man ta to (eller flere) identiske bilder (med fjernkontroll), og mixe dem 50-50 for å forbedre/fjerne støyen. Samtidig tror jeg at tele-instillingen tegner skarpt nok (med liten blender) til å utnytte bildebrikken ganske bra. Hvis man kombinerer stativ, skarp tele, og litt stitche-software, så tror jeg man kan få til noen ganske imponerende bilder. (både med G5 og G3)

 

Hvis man derimot tar bilder av ting som beveger seg, så er vel G3 både raskere, og har mindre støy/abberasjoner. Sannsynligvis er ikke G5 verdt den ekstra tusenlappen, men men... kjøpt er kjøpt, så man må vel bare forsøke å gjøre det beste utav det. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...