Gå til innhold

Modem problem - XBOX 360 LIVE


onanihardt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har problemer med å spille Xbox 360 LIVE, jeg får nemlig ikke snakket og spilt med vennene mine pga NAT. Pappa vil ikke deaktivere brannmuren så jeg kan spille som jeg vil med vennene mine, så jeg har et spørsmål til dere, kan jeg kjøpe hvilke som helt modem (?) ruter (?) som ikke har noe med fibernett å gjøre og sette den ved siden av min xbox 360 og koble med LIVE kabel og spille uten problemer? Pappa sier at det ikke går fordi modemet eller ruteren må få signal fra noe (vet ikke helt hva).

Altså, hvis jeg stikker til Expert ellerno og kjøper meg "spillegnet" modem/ruter og kobler den i stikkontakt ved siden av min XBOX 360, kan jeg spille uten problemer? For pappa sier at den må få signal av et eller annet.

Og hva er modem, og hva er ruter? Hva er forskjellen mellom de to? For og spille Online, må man ha ruter og modem? Eller hva...? Hjelp meg!

Vi har Fiber-nett!

Min NAT type er Moderate, og jeg vil ha den til open, uten å deaktivere brannmuren!

 

Bare å flytte tråden hvis dette er feil sted

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk med far om det er mulighet for å sette en ipadresse i DMZ på routeren deres. Hvis det er tilfelle så kan du sette ipadressen til Xbox'en i DMZ og det betyr at den ligger åpent ute på internett noe som vil løse problemet ditt.

 

Altså deaktivering av brannmur? Pappa har fibernett modem eller no sånt som det står "altibox" på, har den noe DMZ ?

Lenke til kommentar

Regner med at Altibox har muligheter for DMZ. Bare husk å lage en fast ip-adresse til xboxen i altiboxen. Denne ip-adresssen må du legge inn i nettverkkonfigurasjonen på xboxen også.

 

Forresten. Ville det ikke funke å bare port forwarde portene til xboxlive?

 

Han sier at han har åpnet portene til Xbox greier, men NAT'en min står forsatt på "Moderate" noe som fører til at jeg ikke får prate med venner og må ha en "mellommann" til å invitere hverandre til party og game.

Lenke til kommentar

Sjekk med far om det er mulighet for å sette en ipadresse i DMZ på routeren deres. Hvis det er tilfelle så kan du sette ipadressen til Xbox'en i DMZ og det betyr at den ligger åpent ute på internett noe som vil løse problemet ditt.

 

Altså deaktivering av brannmur? Pappa har fibernett modem eller no sånt som det står "altibox" på, har den noe DMZ ?

DMZ er ikke deaktivering av brannmuren som sådan. DMZ(Demilitarized Zone) er en måte og henge en maskin utenfor router og brannmur, opprinnelig ment som en funksjon for å teste ut ting, men kan altså brukes til å hekte 1 maskin rett ut på internett, dvs at den får en offisell ipadresse som hele internett kan nå.

 

EDIT: Du slipper dermed NAT(Network Adress Translation)

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Sjekk med far om det er mulighet for å sette en ipadresse i DMZ på routeren deres. Hvis det er tilfelle så kan du sette ipadressen til Xbox'en i DMZ og det betyr at den ligger åpent ute på internett noe som vil løse problemet ditt.

 

Altså deaktivering av brannmur? Pappa har fibernett modem eller no sånt som det står "altibox" på, har den noe DMZ ?

DMZ er ikke deaktivering av brannmuren som sådan. DMZ(Demilitarized Zone) er en måte og henge en maskin utenfor router og brannmur, opprinnelig ment som en funksjon for å teste ut ting, men kan altså brukes til å hekte 1 maskin rett ut på internett, dvs at den får en offisell ipadresse som hele internett kan nå.

 

EDIT: Du slipper dermed NAT(Network Adress Translation)

 

Er det noe 5 minutters greie eller 30-60 min sak? Går min NAT type til fra Moderate til Open da?

Lenke til kommentar

DMZ gjelder kun for 1 adresse eller maskin eller XBOX eller hva du nå henger der.

Denne maskinen kan nås av meg og alle andre på internett.

 

Hvis du setter XBOXEN i DMZ så faller NAT bort. Glem Nat open eller strict, det gjelder ikke sålenge maskinen henger rett på internett.

 

Nei, ingen kan komme inn på deres nett selv om du henger XBOXEN i DMZ.

Lenke til kommentar

Ok. Da hadde jeg kjørt på med DMZ :). Du finner info om hvordan du setter det opp i brukerveiledningen på altibox sine hjemmesider.

 

http://www.altibox.no/privat/kundeservice/brukerveiledninger

(Velg internett PC brukerveiledning under aktuelt produkt).

 

 

Var det vanskelig og slå på DMZ? Og kan folk fra nabolaget logge inn på modemet/ruteren din uten å skrive inn passord?

Lenke til kommentar

Nei, nei nei nei! DMZ er fy. Kva tid skal folk læra seg det?

 

Du sett opp firewall reglar mot IP adressa som XBOXen din har fått. Du treng korkje deaktivere brannmuren, eller setje XBOX i DMZ.

 

Du må gjerne kontakte Altibox leverandøren din, dei er ofte behjelpelige med å opne portane som trengs.

 

Det du må gjere er å finne IP adressa til XBOXen din. La oss sei den er 192.168.10.150

 

Då ringer du til altibox leverandøren din, og ber dei setje opp "port forwarding" på følgande portar, mot IPen til XBOXen din:

 

Hvis du har en brannmur eller nettverksmaskinvare, for eksempel en ruter, må du kanskje endre konfigurasjonen for at Xbox 360-konsollen skal kunne kommunisere med Xbox LIVE. Denne konfigurasjonsendringen kalles gjerne "åpning av porter" eller "viderekobling av port."

Xbox LIVE krever at følgende porter er åpne:

- Port 88 (UDP)
- Port 3074 (UDP og TCP)
- Port 53 (UDP og TCP)

 

Har ingen kjennskap til Altibox utenom hvor man finner brukerveilednigene dems. Dette er helt standard greier, så tviler på at det blir håpløst ;). Sikkerheten i nettverket blir ivaretatt på de andre komponentene som ikke er definert i DMZ

Og dersom han ikkje har statiske IP adresser i heimen, og DHCP lease på XBOX360 går ut?

 

Plutseleg sitt gamlefar i huset med laptopen sin i DMZ. Lurt! :-)

 

Ok. Da hadde jeg kjørt på med DMZ :). Du finner info om hvordan du setter det opp i brukerveiledningen på altibox sine hjemmesider.

 

http://www.altibox.no/privat/kundeservice/brukerveiledninger

(Velg internett PC brukerveiledning under aktuelt produkt).

 

 

Var det vanskelig og slå på DMZ? Og kan folk fra nabolaget logge inn på modemet/ruteren din uten å skrive inn passord?

Nei, det kan dei ikkje. Men berre legg frå deg DMZ ideèn med ein gong. Det er òg forblir ein elendig idè. Eg jobbar med mellom anna sikkerhet hjå ein Altibox leverandør. Endret av Optimus Trasti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...