Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Privatisteksamen] Nynorsk 30.11.11


Anbefalte innlegg

Yes. Da var det nynorskeksamen på onsdag. Er dere klare? Skal være ærlig å innrømme at jeg ikke aner hva jeg skal øve på fram mot eksamen. Fikk 4 i standpunkt, men drittskolen min klarte å tukle det til slik at jeg fikk "Ikke møtt opp" på vitnemålet mitt.

 

Såeh, sleng ut idéer til hva man kan øve på. Notater. Whatsoever. La oss naile dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgavene er jo forholdsvis lik som på vanlig Norsk eksamen. Altså analysering av forskjellige tekster, skrive essay, kåseri eller novella ut fra gitt tema. Men regner jo med nivået for god karakter er litt lavere iom. at man skriver på et uvant skriftspråk. Det legges nok endel vekt på korrekt nynorskbruk, både grammatisk og idiomatisk. Å gå uten å korrekturleseoppgaven både 3 og 4 ganger er dumt.

 

Man kan jo friske opp litt nynorsk grammatikk, spesielt på verb er det mange feller å gå i(sterke verb:slite-slit-sleit-slite. svake verb:kjøre-kjører-kjørte-kjørt). Substantivene er jo forholdsvis greit å holde styr på med bøying i entall og flertall på hankjønn hunkjønn og intetkjønn(hann: ein peis - peisen - peisar - peisane, hunn: ei kiste - kista - kister - kistene, intet: eit fjernsyn - fjernsynet - fjernsyn - fjernsyna). Gradbøying av adjektiv kan jo være greit å oppdatere seg på også(dårleg-dårlegare-dårlegast, raud-raudare-raudast). Pronomen på nynorsk er også verdt å holde styr på(Eg, ho, oss, hennar, dykk, de, dei, deira, dykkar m.fl.) I tillegg er det greit å kjenne til de ord som er forskjellige fra bokmål til nynorsk( følelse-kjensel, ansatt-tilsett, begrunne-grunngje, antageligvis-venteleg). Ord som slutter på -het blir oftest til -heit(unntak finnes- kjærlighet-kjærleik), og -else ord er ganske forskjellige(bevegelse-rørsle).

 

Bortsett fra å skrive i riktig sjanger oppgaven ber om er det viktig å holde styr på ihvertfall dette formverket. Å skrive idiomatisk kan jo være en utfordring, men om man skriver som man snakker på dialekt pleier det å gå seg til. Mitt inntrykk er at i nynorsk går man ofte over bekken etter vann. Altså litt enklere, og ofte lengre, setninger for å komme til poenget. Eiendomspronomene settes også før substantivet på nynorsk( vår tid - tida vår).

 

Egentlig er det mye å holde styr på for oss som til vanlig skriver på bokmål!

Med mindre du har god kontroll på sjangertrekk fra bokmål eksamen ville jeg fått oversikt over disse også. Det står jo greit i lærebøkene med fint å slippe å bla gjennom 1500 sider på eksamensdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ha denne eksamenen, men finner ikke noen forberedelsesdel på udir.no.

Skal vi ikke få ut forberedelse til denne eksamenen?

Noen som vet?

 

Småstressa!

 

Nei, det er ingen forberedelsesdel til denne eksamen. I engelsk var det, men jeg mener det er tull-for ofte er oppgavene svært lite tilknyttet tema i forberedelsedel.

 

Tidligere gitt eksamener i sidemål finner du her:

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksamen-Kunnskapsloftet/Fellesfag-videregaende/Norsk-sidemal-/

 

Husk hjelpemidler på eksamen, ordbok/ordliste og lærebøkene er viktig å ta med.

Lenke til kommentar

 

Nei, det er ingen forberedelsesdel til denne eksamen. I engelsk var det, men jeg mener det er tull-for ofte er oppgavene svært lite tilknyttet tema i forberedelsedel.

 

Tidligere gitt eksamener i sidemål finner du her:

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksamen-Kunnskapsloftet/Fellesfag-videregaende/Norsk-sidemal-/

 

Husk hjelpemidler på eksamen, ordbok/ordliste og lærebøkene er viktig å ta med.

 

Takk for svar!

Må vi altså sitte på eksamen og lese tekstvedlegg?

Da bruker vi jo opp masse tid på å lese. Så kommer faktoren at vi må levere for hånd, og ikke kan ta utskrift. Blir lite tid til å se over/rette skrivefeil da. Hvertfall hvis man skal skrive en halvgod tekst i tillegg.. Shit

Lenke til kommentar

Ja, med mindre du har valgt å skrive samt innlevere på pc må du skrive for hånd!

Tekstvedleggene er korte.

Tipper vi får en kortsvaroppgave hvor vi skal peke på virkemidler, eller tolke. Enten fra et dikt, en sammensatt tekst eller annen kort tekst. Langsvaroppgaven tenker jeg tar utgangspunkt i en lengre tekst(artikkel, novelle, romanutdrag, essay) på 1 til 2 sider hvor det skal skrives en oppgave ut fra den. Enten analysere teksten eller skrive essay/novelle/kåseri utifra temaet i teksten. Velger du sistnevnte behøver du egentlig ikke lese teksten mer enn 1 gang.

Lenke til kommentar

Ja, med mindre du har valgt å skrive samt innlevere på pc må du skrive for hånd!

Tekstvedleggene er korte.

Tipper vi får en kortsvaroppgave hvor vi skal peke på virkemidler, eller tolke. Enten fra et dikt, en sammensatt tekst eller annen kort tekst. Langsvaroppgaven tenker jeg tar utgangspunkt i en lengre tekst(artikkel, novelle, romanutdrag, essay) på 1 til 2 sider hvor det skal skrives en oppgave ut fra den. Enten analysere teksten eller skrive essay/novelle/kåseri utifra temaet i teksten. Velger du sistnevnte behøver du egentlig ikke lese teksten mer enn 1 gang.

 

I Oslo må alle levere for hånd. Vi får såvidt jeg vet lov til å kladde på PC, og bruke PC som oppslagsverk, men det er ikke tilgang til å levere på PC med mindre man skal ha tilrettelagt. Det korter ned tiden litt.

 

Blir spennende å se hvilke oppgaver vi får

Lenke til kommentar

Noen tips til hva som kan leses eller burde gjøres? Eller noen nyttige lenker? Jeg kan jo skrive sidemål, men vet ikke hva av fagstoff som burde leses på i forkant.

 

Mvh. Kristiansander som stod på eksamen i Sidemål, men har en lærer som fant ut ho ville gi IV på standpunkt slik at jeg må ha ENDA en eksamen for å få studiekompetanse :)

Lenke til kommentar

Sjangerlære er viktig. Når oppgaven sier artikkel må du skrive en artikkel og ikke et essay. Derfor må du vite hvordan man skriver i de forskjellige sjangrene. Det kommer gjerne en oppgave om å analysere eller peke på virkemidler, og da er det viktig å vite om de forskjellige språklige virkemidlene. Det virker som at det i kunnskapsløftet er lagt mye vekt på retorikk , det er kanskje verdt å få med seg.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt litt hjelp til å lage en liste over ord det er lett å glemme seg på. Det jeg mener er ikke ord som "ikkje" og "skule", men de som kanskje ikke kommer opp med rød strek i word sitt retteprogram.

 

Husker jeg hadde en slik liste på vgs der jeg klikket ctrl+v og pastet alle de ordene inn for å se om jeg hadde glemt meg. Tror det hjalp meg en god del, og det kan hjelpe oss alle mye på eksamen i morgen.

Lenke til kommentar

Leste fort igjennom den og andre halvdel var bra. Der du reflekterer over form og innhold. Men første del hvor du gir sammendrag var rotete lagt opp og hadde litt dårlig sammenheng. Overskrift på avsnitt hjelper!

 

Bortsett fra det, har du ganske mange skrivefeil og endel rare setninger.

innleie=innlede, mente du innleiing? ( den setningen gir uansett ingen mening - spiste hun middag eller var på byen?)

sannheie = ikke et ord, sanninga kanskje?

å vokse = å vokse bilen, mente du å vekse

 

Feilene består mest i at du har bøyd verb feil.

 

å ete - åt

å sjå - ser

lest=bokmål, på grautamål er det lesi eller lese i presens perfektum

 

substantiv og adjektiv ser det ut som at du har grei kontroll på, men noen feil er det.

strofa = bunden ental, du mente kanskje strofer?

 

Tror uansett du har rett i karakteren din, siste del trekker opp rent norskfaglig mens mange skrivefeil og rotete innledning trekker ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...