Gå til innhold

Mulig å ta påbygg etter lærling?


Mr Wonderful

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om det er mulig å ta påbygg til generell studiekompetanse etter 2 år med lærling?

Viss jeg går på IKT VG2 også tar jeg 2 år lærling i en bedrift,må jeg da bestå noe fagbrec etc?

Eller kan jeg ta påbygg også søke innpå noe helt annet enn IKT? :)

 

Du kan enten ta påbygging til generell studiekompetanse rett etter VG2, eller ta det etter lærlinga. Det som er fordelen med fagbrev er at du slipper kroppsøving og programfag.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Selvfølgelig kan du ta allmenn påbygg etter læretiden dersom det er plass på linja. Men problemet er at du har mistet ungdomsretten din, derfor burde du ha tatt allmenn påbygg før du gikk ut i lære for da hadde du ikke fått noe problem med å få innpass.

 

Jeg gjorde det ihvertfall slik.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du ta allmenn påbygg etter læretiden dersom det er plass på linja. Men problemet er at du har mistet ungdomsretten din, derfor burde du ha tatt allmenn påbygg før du gikk ut i lære for da hadde du ikke fått noe problem med å få innpass.

 

Jeg gjorde det ihvertfall slik.

Jeg går på VG1 nå,så alt er fortsatt mulig for meg.

Men skjønte jeg det riktig,at jeg kan ta påbygg etter vg2 IKT OGSÅ etter det bli lærling?

Lenke til kommentar

VG1 Elektrofag -> VG2 IKT Servicefag -> VG3 Påbygg til generell studiekompetanse -> Lære.

Må jeg ta/få noe fagbrev etter lærlingtiden eller kan jeg søke meg innpå en høgskole/universitet som ikke har noe med IKT å gjøre?

La oss si jeg skal utdanne meg som lærer, kan jeg da følge denne veien:

VG1 Elektro -> IKT -> Påbygg -> Lærling 2 år -> høgskole/universitet for lærerutdanning?:)

 

og da kan du bli mindre "attraktiv" hvis du skjønner.

Skjønte ikke helt? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har lest om dette selv. Går du inn i lære etter VG2, får bedriften du er i 100% støtte (eller noe slikt). Går du derimot inn i lære etter 3 år på VGS, får bedriften bare 50% støtte. Det betyr at staten(?) bare gir bedriften støtte for at du er hos dem det ene året. (Du skal jo være der i to år).

Det andre og siste året må derfor bedriften betale alt selv. (Vet egentlig ikke hva det innebærer. Materiale og kurs kanskje?)

Lenke til kommentar

Har lest om dette selv. Går du inn i lære etter VG2, får bedriften du er i 100% støtte (eller noe slikt). Går du derimot inn i lære etter 3 år på VGS, får bedriften bare 50% støtte. Det betyr at staten(?) bare gir bedriften støtte for at du er hos dem det ene året. (Du skal jo være der i to år).

Det andre og siste året må derfor bedriften betale alt selv. (Vet egentlig ikke hva det innebærer. Materiale og kurs kanskje?)

Er det noe som går ut over meg,evt mindre lønn eller? :/

Lenke til kommentar

Går ikke utover lønn, da det er bestemt av tariff og andre ting. Men det kan være at arbeidsgiveren velger en elev som går ut av VG2 istedet for deg, for det blir billigere for bedriften.

 

Men tror ikke du trenger å bekymre deg så mye om det, spesielt om du har en stor bedrift på plassen din. De fleste tar som oftest inn nye lærlinger hvert år uansett.

 

Mitt tips er å ordne praksisplass hos en eller annen bedrift og gi et godt inntrykk til dem, slik at de vet hvem du er. Vis iniativ, vær interessert i arbeidet, lever søknaden personlig til bedriften istedet for å sende på mail osv.

Lenke til kommentar

Hvis du vil så kan du ta fagene du trenger for generell studiekompetanse som privatisk mens du er lærling. Hvis du først fullfører som lærling så trenger du bare ta allmenne fag. Det vil si Norsk (hovedmål og sidemål), Samfunnsfag, Engelsk, Historie, Naturfag og Matematikk. Det står mye relevant informasjon på udir.no, og jeg vil anbefale deg å sjekke der for alle utdanningsrelaterte spørsmål du måtte ha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...