Gå til innhold

sapphire radeon 9100 bråker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sliter med at jeg irriterer meg over lyden på skjermkortviften min. pcen ellers er temmelig stillegående, så lurer egentlig på om noen har et forslag til en lydløs kjøleløsning som passer til dette kortet?

 

har fått forslag om en zalman sak - men den tror jeg ikke passer.. måtte være fire hull gjennom kortet og greier.

 

irritert nå..

 

.sk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei ribbe designet for R9100 vil vel passe, men kortet har ikke hull så disse ribbene må limes på.

 

Om gamle ribber: Få tak i ei fra en Pentium maskin eller noe og skjær den til med stikksag/vinkelsliper. Flott gratis ribbe. På mitt R9100 kort så er chippen 40x40mm og har kun god plass mot enden og utover kortet. Har ei ganske svær ribbe på og har behagelig temp uten vifter.

Lenke til kommentar

vet lite om radeon 9100, men jeg har hatt samme problem med mitt geforce4 ti4200.

 

men IDAG installerte jeg en Zalman kjøleleribbe (ZM80A-HP), og jeg er så innmari fornøyd at jeg holder på å sprekke.

 

Endelig kan jeg laste ned ting om natta, uten å måtte sove på sofaen :woot:

 

For å kjøle ned ekstra kjøpte jeg en 120mmx120 mm Smartcooler vifte, 103m³/time,12-27dB(A) begge på microplex..

 

det ble litt penger men det er så stille at det er en fryd!

Lenke til kommentar

thelea: kjøleløsningen på sapphire radeon virker å være en ribbe påmontert en vifte som sikkert skal skyve lufta vekk. mener du at man må skjære av den ribba som er på? dvs. mellom denne og gpu'en som jeg antar ligger under? skumle greier.

 

Det greieste hadde vel antakelig vært å erstatte vifta med en lydløs sak - men vifta virker ikke å være en standard-sak - ikke at jeg har peiling :)

 

Ser ikke ut som om den zalman saken passer på radeon 9100. synd- den så fin ut :) i alle fall seriøs..

 

 

hoah!

.sk

Lenke til kommentar

Ribba på R9100 må ikke skjæres av.. Det jeg gjør for å få av slike ribber er å kjøre 3dmark eller tilsvarede en god del minutter med vifta på ribba av. (For å gjøre limen tøyelig) Når ribba har blitt skikkelig varm, skrus pc av og kortet tas ut. Bruker et flatt skrujern som presses mot ribba i et hjørne og mot kortet (med en stiv plastbit mellom skrujern og kortet for å ikke ripe opp kretser ol. Bruk litt kraft og ribba går av tilslutt.

 

Jeg tror ikke det ville vært en god ide å sette på annen vifte på den pinglete ribba på R9100. Det ville fort blitt for varmt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...