Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

løsemidler


Demon_Cleaner

Anbefalte innlegg

lurer litt på hvor forsiktig man må være med slike stoffer, og hva som skal til for å få noen skade av dem? f.eks, om man oppholder seg i et rom hvor det er sølt terpentin eller lignende, hvor farlig er det da å oppholde seg der...? har opplevd på bli litt små-svimmel etter lignende situasjoner, og lurer på om det i det hele tatt er mulig å ta skade av dette? snakker kun om minutter, til man kjenner svimmelhet, eller lignende...

mulig av jeg er litt "paranoid" når det gjelder dette, men synes det er skikkelig skumle greier, egentlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi tåler forskjellig og det er ingen ide å utsette seg for løsemiddel selv om andre gjør det.

Hvis du har allergier fra før og føler ubehag ved omgang med løsemiddel bør du etter min oppfatning være mer forsiktig.

Jeg er ikke lege og snakker ut fra egen erfaring.

Lenke til kommentar

Løsemidlenes flyktighet og deres generelt fettløselige egenskaper kan medføre alvorlige helseskader da de absorberes og gjør skade blant annet i sentralnervesystemet. Molekylene fra løsemidlene tas opp gjennom lungene og huden. Dette kan føre til forgiftninger og allergiske reaksjoner. Løsemidlene løser opp stoffene i cellene våre, for eksempel fett, og cellene blir ødelagt. Organiske løsemidler kan gi skader på hjernen og nervesystemet, blodsystemet, hjertet, leveren, hud, øyne, slimhinner og nyrer. Noen løsemidler regnes også for å være kreftfremkallende.

 

Den viktigste grunnen til at man kan få varige løsemiddelskader er at løsemidlene løser opp fettvev i nervesystemet. Gjennom nervetrådene i hjernen , og resten av nervesystemet går det hele tiden elektriske signaler. De enkelte nervetrådene er isolert fra hverandre med et tynt fettlag. Blir man da utsatt for løsemidler over lang tid, og dette fettlaget brytes ned og forsvinner, blir signalene fra hjernen forstyrret.

 

Faren for løsemiddelskader blir større etter hvert som konsentrasjonen av stoffene i kroppen øker. Mennesker som jobber med slike stoffer daglig er derfor mest utsatt. Dette gjelder for eksempel folk som jobber i malingsindustrien, på lakkeringsverksteder, i renholdsbransjen, i visse typer plastproduksjon og på laboratorier. Hukommelsessvikt og nedsatt konsentrasjonsevne er typiske tegn på skader.

 

En utredning ved mistanke om løsemiddelskade omfatter grundig yrkeshygienisk kartlegging, eksponeringshistorie, nevrologisk undersøkelse i tillegg til andre medisinske undersøkelser. Som oftest utføres også en nevropsykologisk undersøkelse. Dette er en omfattende undersøkelsesprosedyre der en psykolog i løpet av fire til fem timer tester hjernens funksjon med et større antall psykologiske enkelttester.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8semiddel

Lenke til kommentar

så selv om jeg føler meg litt svimmel etter å ha vert i kontakt med løsemidler ved et engangstilfelle, så er det altså ingen grunn til å bekymre meg for om jeg kan ha pådratt meg noen form for varig skade?.... eller kan det skje i enkelt-tilfeller også? (snakker ikke om sniffing her altså, bare puste inn luft forurenset at slike stoffer i kun minutters varighet...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

så selv om jeg føler meg litt svimmel etter å ha vert i kontakt med løsemidler ved et engangstilfelle, så er det altså ingen grunn til å bekymre meg for om jeg kan ha pådratt meg noen form for varig skade?.... eller kan det skje i enkelt-tilfeller også? (snakker ikke om sniffing her altså, bare puste inn luft forurenset at slike stoffer i kun minutters varighet...)

 

 

ut fra det du sier har du nå kreft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...