Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"ny" bruktbil. V70 vs XC-70


TigerBlack

Anbefalte innlegg

Jeg har i lys av at den andre bilen vi har er "død" sett oss nødt til å vurdere nytt kjøretøy.

 

jeg har lenge vært svak for V70/XC70 og har plukket ut disse to. Jeg har pratet med selgere og fått statusraporter på begge bilene. Slik jeg vurderer det er forsjellen i pris og kilometer gått minimal. XC70'en har 4WD og ett par andre finesser jeg liker ,men dette regner jeg med går på bekostning av noe, denne har også ferdig montert motorvarmer/warm up, mens V70'en ikke har dette, iallefall ikke den jeg har sett på.

 

Jeg ønsker svar fra dere med erfaring fra disse to biltypene. "syntes at" og "jeg har hørt" fra folk uten erfaring med disse spesifike modellene er jeg ikke så veldig intresert i. Jeg er ute etter kalde fakta. Både fordeler og ulemper med begge bilene.

 

 

Alternativet jeg har sett på er Toyota Avensis, denne kommer prismessig ut temlig det samme som disse jeg har sett på, så kalde fakta erfaringer fra eiere/tidligere eiere av Avensis stasjonsvogn er også ønsket.

 

 

Pungter jeg er ute etter blant annet er

 

*Vedlikeholds kostnader

*drivstoff forbruk

*politlighet

*vinteregenskaper (om de starter greit i kulde)

*komfort

 

og kjøreegenskaper.

 

Dette er de to Volvoene jeg har sett på og sjekket rundt

 

XC-70

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31544677

 

V-70

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31858000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lavt forbruk og en 2,4 liters motor med automat henger ikke sammen. XC/V70 av (den tidlige) generasjonen du ser på er heller ikke akkurat feilfrie biler.

 

Hvorfor kjøpe en gammel bil, når du kan kjøpe en "ny"? I den (pris)klassen, og hvis man ikke må ha firehjulsdrift, ville jeg nok uten tvil valgt en slik:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31833071

 

Topp sikkerhet, pålitelighet, god komfort og lavt forbruk.

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/renault/laguna-iii-2007/?

 

Som du kan se her er det mye å passe på når det gjelder Volvoene.

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/volvo/v70xc70-2000/?section=bad

Lenke til kommentar

Men Renault til side, har ikke Jonas et fair poeng når han hevder tidlig generasjon V70/XC70 er belemret med en nokså høy feilrate?

 

Har selv alt for liten erfaring med de til å mene noe, men hvis jeg ikke blander eller husker feil har jeg fått dette inntrykket av ulike tester og lister (som man selvsagt uansett må ta med en klype salt). Sant eller usant?

Lenke til kommentar

Mye å passe på med Volvo!? Så nevner du Renault!? Kan du noe annet om bil enn det du leser på nettet jonas!? Kjøp aldri franske biler!! Gå for v-70!! En utrolig god bil!! xc har en del mer slitedeler i opphenget som nå byttes etterhvert..

Nei, å kjøpe franske biler er jo dumt. Det må jo være vanvittige mange idioter i verden, som kjøper bil fra verdens tredje største bilkonsern, og spesielt mange idioter i Europa der Renault er det merket som selger nest flest personerbiler og flest varebiler.

 

Du gadd tydeligvis ikke å lese det som stod i det jeg linket til, så jeg kan lime det inn her for å gjøre det litt letter for deg:

 

What's Bad

 

See S80, but depreciation will always be lower for an estate car.

 

Rear legroom is very small compared to an estate Mondeo 2007 for example.

 

Poor steering lock can make it difficult to swing into a parallel parking space (the bigger the wheels the worse it becomes).

 

Police drivers preferred the handling of the previous V70.

 

Pale dashtops reflect badly in windscreens.

 

Bright, quartz iodine daytime running lights can dazzle and infuriate other drivers, especially when rising and dipping over speed cushions. If you switch to sidelights to avoid this you get no 'lights on' warning when you leave the car. Catch 22: if you leave the daytime running lights on they eat bulbs.

 

Serious reliability problems reported by ADAC (the German breakdown organisation) in its 2001 report. Poor for problems and faults in 2003 Which survey.

 

Replaced by new V70 based on wider, longer new S80 platform from August 2007.

What to Watch Out For

 

D5 timing belts, tensioners, pulleys and waterpumps all best changed at 60,000 miles or 4 years whichever comes first. Tensioners prone to failure and may not last the scheduled 96,000 miles or 8 years. Pulleys also likely to fail and throw the belt off rather than belts themselves are to fail. 2.4D and D5 Inlet manifold swirl flaps prone to breaking off at any time from 3 years old.

 

Reputation for flattening batteries due to some kind of immobiliser fault which Volvo dealers seemed unable to trace (see April 2001 recall which could be the culprit). Also a locking problem, which particularly affects the rear hatchback lock. Batteries tend to only last around 3 years from new, check if buying second hand. The battery has special venting pipes so normal batteries are not suitable.

 

Resonating exhaust manifold/cat converter heat shields seems to be a problem on some models.

 

Reports of out of warranty failures of front suspension arms and bushes requiring work costing as much as £1,000. Strut top mountings can wear and start to rattle.

 

On D5s poor starting can signify injector problem. Bosch EDC15 and EDC16 injector failure on pre-2003 D5s is becoming quite common. Cost £1,200 - £1,500 to replace. Otherwise often need new fuel injectors when they reached mileage of around 100,000.

 

On V70s from 1999-2002 the manufacturer has predicted that 94% of the ETMs (Electronic Throttle Modules) will carb up within 100,000 miles, with many failing as early as 50,000 miles. This limits the throttle movement both closed and fully opened. The ECU then detects this as a fault and causes the engine management to drop back to limp home mode. Sometimes cleaning the ETM will work. Sometimes de-sensitising the software does the job. If not, this is a £700 repair job, and the replacement part is apparently of the same design as the original. see www.fazmiclaw.com/Volvo.html,

www.detnews.com/2005/autosinsider/0505/06/1auto-170127.htm, www.arb.ca.gov/newsrel/nr112205.htm,

www.vexedvolvo.org and www.contracostatimes.com/mld/cctimes/news/state/13175012.htm

(May be the same ETN contamination problem as occurred with Volvos and Ford Focus problems in the USA, in which case it may be alleviated by using high Ron, high detergent 'super' petrol.)

 

Make sure all the door locks work properly, especially the rear hatchback lock (see recalls). Door locks are £130 each lock.

 

Booming noise at 2700 - 3000 revs in four wheel drive XC70 can be caused by out of balance propshaft.

 

Difficult engagement of 1st and reverse in cold conditions can be due to clutch drag. Requires removal of the transmission, cleaning the dried grease from the transmission input shaft spines and adding a thin coating of a new low temperature grease.

 

Tramlining on 18" wheels with low profile tyres can be partially reduced by fitting solid police spec bushes to the front suspension arms. However this will increase noise, vibration and harshness from the suspension.

 

Sudden cutting out/total lack of response on 2005 build cars seems to be the result of a wiring fault.

 

A low revs misfire graduating to misfire at higher revs may be caused by a slightly perished distributor end camsaft end seal sending a very fine spray of oil into the distributor, making it pre-ignite and causing the misfire. Timing belt tensioners of D5s have been failing, so advisable to change belts and tensioners at 4 years or 60k miles whichever comes first.

 

Clutch slave cylinders prone to failure. (Look for fluid weep.) If this fails it will soak the clutch with fluid necessitating a new clutch.

 

HU 803 model Dolby system radio/CD player highly prone to failure and an upgraded system costs £500 from Volvo. Aftermarket systems cannot be economically fitted due to the special Dolby system wiring.

 

On early D5s (up to 2004) a rubber core plug can pop out into the bellhousing, depositing the engine oil on the clutch of manuals (a £750 repair job). Obviously thousands more if the engine seizes as a result. On manuals generally, the clutch slave cylinder is inside the bellhousing, so if it fails it coats the clutch in hydraulic fluid and you will need a very expensive new dual mass flywheel and clutch. Reader reported in October 2008: "My Volvo V70 D5, '02 plate, 66k miles, FVSH, has just cost me £823 because it became impossible to select 1st or reverse from cold. Apparently, due to wrong type of grease being used on g/box input shaft in manufacture, which goes v.sticky with age. Engine out job just for a spray of WD40 and a dollop of grease on the input shaft. Replaced clutch while it was out."

 

Auto transmission oil cooler pipe can be damaged when removing or replacing the sump undertray. If damaged, the transmission can lose its fluid and fail, so look for signs of a leak after a service.

 

Geartronic autobox failures increasingly common, particularly on cars that have been towing. The transmission oil cooler on these cars is modular and can be increased in capacity by adding modules. This is ESSENTIAL for towing (though often overlooked) and may also be necessary for other types of use. The other common Geartronic problem is sticking servo valves in the valve box that controls the shifts. Blame has been laid on insufficient grease during manufacture.

 

ZF power steering pumps prone to failure at 60,000 - 75,000 miles.

 

Check suspension units for leaks from year 3 onwards, any leaks are an MOT fail and these are special self-levelling devices costing around £470 each (excluding fitting).

 

Rear brake discs corrode very fast. It normally needs many miles of driving to keep them in good condition but it’s common to have to replace them at least every two years. The braking system favours the front discs unless severe braking is being used and one dealer advised ‘driving like a lunatic’ to help alleviate the problem.

 

Lack of reliability and long down times led some police forces to stop ordering V70 T5s, whatever kind of deal Volvo offered.

 

Starting problems can often be cured by a new 'antenna ring', costing £27, on the receiver for the signals from the remote key.

 

Beware of ex-police V70s being sold as having 300bhp R engines. No evidence of any police force ever specifying this, and if a 140,000 mile ex-police V70 is chipped to 300bhp, don't expect it to last for long.

 

Report of heated seat elements setting fir to the seats on an 8 year old V70. Drivers advised not to use heated seats on 8 year olds and preferably to disconnect the circuits.

 

Another typical experience, received December 2010, of a 2004 V70 diesel purchased in summer 2005. Car now has done 80,000 miles. "In the last four years, I have had to replace, not for the first time, an entire disc set of brakes and pads, replacements, allegedly caused by the banning of asbestos from pads; refitted numerous (dipped) headlight bulbs until in despair I had the daylight facility cancelled; failure, three years ago, of the high pressure fuel pump resulting in a tow-in, and an a claim for £1,350 for a new one (later reduced to £650 because of intervention of my Volvo garage); more recently a new rear screen wiper motor (how is the £200 for the motor itself justified?); a few days ago a bill for £433 for another fuel problem, the replacement of the Mass Air Flow Sensor."

 

On turbodiesels the angle of the turbo resonator pipe can lead to it fracturing with potentially dire results for the turbo.

 

2010 TSB related to rising sump oil levels in D5 Diesel engines with a DPF which is caused by excess fuel entering the engine sump via cylinders during DPF regeneration cycles. The solution is to reprogram the engine management software to reduce the volume of fuel used during the regeneration cycle and drain the excess oil back to midway between the min/max levels on the dip stick, then keep an eye on it. Really, any engine that has had its lube oil contaminated by diesel needs a lube oil change.

 

25-10-2011: Timing belt tensioner of 2.5 litre Volvo engine can fail in as little as 50,000 miles, flinging off the belt and wrecking the engine, then landing the owner with a £6,000 bill.

 

 

Recalls

 

August 2000: V70 models recalled because front suspension ball joint can work loose or fail. 2-4-2001: Possible faults in rear door wiring harnesses may prevent child safety locks working. Check for effective operation and replace wiring harness if necessary. 2-4-2001: left and right rear outer seatbelt bottom fixing bolts and rhs child restraint anchor bracket may be loose or may have been incorretly torqued. Re-torque as necessary. TSB issued early 2002 to fix intermittent fault with remote central locking. 10-1-2003: Under certain conditions the detachable towbar may work loose resulting in the bar becoming detached from the car. Replace the tow ball and housing with a calibrated unit. 8-10-2003: On 1087 cars VINs 388138 to 393194 possibility of a restriction in a T-piece in the fuel return line which could lead to a pressure build up which could blow the pipe off. T-piece to be replaced. February 2004: Recall of S60, V70s and S80s build during 2003 to check/replace balljoints in the steering. Not dangerous. Owners informed by letter. September 2004: Worldwide recall of 500,000 S60s, V70s, XC70s and S80s built 1999-2001 because radiator fan could overheat and start and engine compartment fire. Early 2006 technical bulletin P24036 tells dealers to replace faulty D5 injectors one at a time on cars up to 2002/52 reg, but car has to be under 4 years old and been serviced by a main dealer.

 

Rattle from rear suspension can be caused as follows: There is a concealed anti-roll/anti tramp bar in the rear subframe. The nearside end is attached by two 13mm bolts through a spring steel plate welded at right angles to the bar. The plate shears through the hole and the bar clangs on the inside of the subframe.

 

November 2007: Spokeswoman Maria Bohlin told the Associated Press (AP) that 38,000 diesel S60, V70 XC70 and XC90 models built in 2006 were being recalled in Europe due to a fault that could cause the engine to catch fire. Bohlin told AP a problem with the fuel injection system may cause diesel to leak onto the engine. Dealer would replace parts free-of-charge in about two hours, she said. The second recall, involving 18,000 V70 and XC70 models, is for an airbag problem. With the air bags "there's a risk they don't [inflate] fast enough," Bohlin was quoted as saying. The affected cars were sold mainly in Sweden, Britain and the US.

 

 

Søker man litt på nett finner man enda mer også, spesielt om de første årgangene, og kombinasjonen automat og diesel. Er man fast bestemt på V/XC70 ville jeg nok valgt en 2004 modell eller nyere, med bensinmotor og manuell.

 

Siden du mener Laguna III tydligvis er en dårlig bil, utfordrer jeg deg til å finne artikler/undersøkelser som omhandler kvalitetsproblemer med Laguna III. Her er noen som nevner det motsatte:

http://www.die-auto-experten.de/blog/2009/04/16/die-adac-pannenstatistik/

"Ingen ägare rapporterar några problem, vilket leder till Lexus-nivå på problemfriheten: 99 procent! 100 procent skulle göra om sitt köp. Det är en Laguna III man ska ha ..."

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092605.pdf

 

Og hvis du tar jobben med å søke litt rundt, ser du kanskje at det ikke bare er Laguna som er blant klassens beste hva angår driftssikkerhet, det gjelder de fleste modellene til Renault av siste generasjon. ;)

 

Jeg hadde nok også lett valgt V70 over en Renault. Videre er ikke forbruket på en 2,4D noe å snakke om, det er på godt under literen ved normal kjøring.

Kjører du diesel inn i de motorene som de bilene det er linket til har, blir nok forbruket temmelig lavt ja. ;)

Lenke til kommentar
Nei, å kjøpe franske biler er jo dumt. Det må jo være vanvittige mange idioter i verden, som kjøper bil fra verdens tredje største bilkonsern, og spesielt mange idioter i Europa der Renault er det merket som selger nest flest personerbiler og flest varebiler.

 

Verden ER full av idioter Jonas, så det beviset utgår! :D

 

Neida, jeg skjønner at man bruker dette som argument, men personlig vil jeg ikke vektlegge europeernes valg alt for høyt, eller for den saks skyld noen andres heller, som vitne for høy kvalitet. Fiat Uno ble feks i sin lovprist og var kjempe-populær i Europa, men særlig imponerende kvalitet var det ærlig talt ikke. I mer hjemlige trakter var feks biler som Passat eller A4 veldig populære på slutten av 90 tallet, kvaliteten er så som så på den generasjonen.

 

Jeg aksepterer at Laguna 3, nyere enn 2007 (som er bilen du anbefaler) godt kan være en meget god bil, og et bra kjøp hvis hoveddelen av verditap er tatt.

Altså det eneste grunnlaget jeg har for å tro noe annet er tidligere generasjoners svakheter, og dette skal man være veldig forsiktig med å bruke som grunnlag, så derfor gjør jeg ikke det. De fleste merker har jo også mer eller mindre velykkede modeller. Jeg prøver å se det så objektivt som mulig, og har heller ikke denne utbredte "anti-fransk av prinsipp"- mentaliteten. (Jeg har faktisk eid diverse Citroen da de var på sitt aller særeste og mest forhatte). Dog forsøkte jeg dengang aldri å prakke det på andre, men syns selv det var kule biler med alle sine særegenheter.

 

Uansett, det jeg egentlig ville frem til ifht dette med at det er så populært i Europa, (så da må det vel være bra), er at jeg mener Renault har solgt som hakka møkk også før 2007. Modeller før 2007 har jeg litt erfaring med selv (Espace), og ikke heller er det vanskelig å finne kilder som hevder kvaliteten var lite imponerende. Feks sier din Honest John følgende i sin oppsummering av Laguna frem til 2007;

Plagued by wide-ranging problems with the electrics, mechanicals and build quality (Som forøvrig ikke er så langt unna hvordan jeg selv ville oppsummert to år med Espace, 2006)

.

 

Til slutt vet jeg ikke hvor mye det har å si, men i Norge utsetter vi vel generelt bilene våre for grovere overgrep og mer utspekulert tortur enn den gjennomsnittlige bil i Europa blir utsatt for. Vi har et tøft og varierende klima, vi har elendige veier, vi har mye kyst, fjell, og fjord, vi elsker salt, og vi har bilene våre lenger enn samtlige land minus ett, eller noe sånt. Så det er vel ikke helt sikkert at den beste farkosten nødvendigvis er den samme der som her?. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at Renault må være bra siden det selger som hakka møkk i resten av Europa, men hadde det vært så dårlig som mange forumdebatanter her inne skal ha det til burde de vært konkurs for lengst. Den ene undersøkelsen jeg linker til er jo fra Sverige (hvor Renault selger mye bedre enn her til lands), et land med et klima ikke så ulikt det var i har i Norge, men de har jo gjerne litt bedre veier. Litt moro at du nevner salt også, for mtp rust er Renault et av de merkene som klarer seg best. Ser man på Autoindex så går det jo bare en vei nå også, og det temmelig fort, så noe positivt må jo ha skjedd.

 

Nå er det jo ikke bare Renault og franske biler som har slitt med sine feil. De aller fleste merker har hatt sine (alvorlige) feil, og ser man f.eks. på diverse VAG-produkter fra siste halvdel av 90-tallet og inn i starten av 2000-tallet, så er vel ikke akkurat dette feilfrie biler heller. Allikevel selger det som hakk møkk her. Og ei gåen forstilling, ødelagt motor, girkasse og styringsenheter på en gammel A6 er jo ikke akkurat mye billigere å bytte/reparere enn noen coiler, en vindusheis, ei dårlig kontakt og en viskermotor på en Laguna II. :)

 

Nå var ikke dette ment som å prakke på noen Renault, men som et tips til en litt glemt og undervurdert bil, som er mer moderne, sikrere og mer driftsøkonomisk med lavere kjørelengde og (antakelig) forsikringspremie enn en gammel Volvo som kan bli en dyr affære. I tillegg har man fremdeles reklamasjonsretten en liten stund til. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...