Gå til innhold

førstegangstjeneste på ubåt


Shushi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst å tjenestegjøre ombord en ubåt i førstegangstjenesten neste år. Jeg får spesiell studiekopetanse med realfag så jeg er kvalifisert til tjeneste der.

 

 

I forsvaret så har jeg lyst til å trene meg opp fysisk og leke i skauen, men samtidig så er ubåter sykt fascinerende.. Så får man trent seg opp også hvis man tjenestegjør i sjøforsvaret?

 

Hva er sjansene for at jeg kommer inn på ubåt, forresten? jeg har null interesse i å tjenestegjøre på en fregatt eller minesveiper, noe som jeg blir nødt til hvis jeg søker sjøforsvaret og ikke kommer inn på ubåt

 

- eller hvis jeg ikke kommer inn i ubåttjenesten, kan jeg søke meg inn i hæren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, du blir ikke nødt til å tjenestegjøre på fregatt eller minesveiper :p

 

Jeg søkte ubåttjeneste, men pga jeg kun har matematikk R1 som realfag, så var de lite interessert i meg. Men om du har fagbrev som elektrikker eller kokk, så er du garantert ubåttjeneste om du søker omtrent. Har en rekruttskolekompis som er på ubåt nå og han hadde fysikk og R2 som realfag.

 

Sjansen for å komme på ubåt er ikke så veldig stor, i og med at de trenger så få vernepliktige. Tror det var 4 stykker som kom på ubåt fra 1107-kontigenten jeg var på. Men ubåttjeneste er en søknad du setter opp ved siden av de andre søknadene, så du må på intervju for å komme med her.

Lenke til kommentar

Norge har i dag 6 ubåter, hver med et mannskap på 21 mann. Hvor mange av disse som er vernepliktige vet jeg ikke, men anta at det er rundt halvparten av dem, men si minst en tredjedel. Dette blir da ca 40-60 vernepliktige. Siden Sjøforsvaret har innrykk flere ganger i året, er sjansen for å havne på ubåt relativt liten, med mindre du har spesiell fagkompetanse som kan benyttes. Mekanikere og ingeniører f.eks. er ettertraktiet til alle fartøyer i den Kongelige Norske Marine. Du får ha lykke til, kjekt å havne der en ønsker!

 

Angående trening, så vil man i Sjøforsvaret mest sannsynlig havne på Haakonsvern Orlogsstasjon (HOS), sør for Bergen, da dette er KNM sin hovedbase. HOS har nettopp fått et nytt treningssenter, det ble ferdigstilt i sommer og skulle åpne for ca en måned siden, men åpner først i desember (forsinket pga. byråkratisk krangling). Uansett, dette treningssenteret er i toppklasse, som du kan se i Forsvarsbygg og BT sine artikler. Jeg er selv på Haakonsvern ukentlig og har kikket såvidt på dette anlegget, og det ser utrolig bra ut!

 

Jeg tror ikke trening blir noe problem i Sjøforsvaret :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...