Gå til innhold

10% hastighet med jensen 6954, full hastighet kablet fra modem


Anbefalte innlegg

Svigers har et problem med veldig svakt internettsignal fra routern (Jensen WBR 6954) på under 10% av hva som egentlig er der. Har testet fra ulike lokaliteter på pc, laptop og mobil, alle med samme resultat på test fra speedtest.net. Når jeg kabler fra modemet får jeg 105% av det som er lovet fra leverandør, så signalet er det ingenting galt med. Jeg har oppdatert firmware på routeren uten at det hjalp. Kan routeren være "slitt"? Er det noen instillinger som kan gjøres på routeren for å bedre situasjonen? Har bare kjørt standard settings når jeg satt opp nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det trådløst du ikke får god hastighet da rett og slett?

 

Står det noen andre enheter som sender/mottar trådløst i nærheten av routern? slik som f.eks. trådløs hjemmetelefon?

 

er det mange enheter som er tilkoblet?

 

hva slags wlan signal er det du kjører på? n, b, eller g?

 

hv aer hastigheten din inn?

Lenke til kommentar

Det trådløse signalet er kjemesterkt, det er internettsignalet gjennom routeren som blir dårlig. Er ingen andre ting som er koblet til nettverket, heller ingen forstyrrende enheter. Sitter nå på kabel til routeren, da får jeg ca 40% internetthastighet. har canal digital 12/2 mbit. Vet ikke hva n/b/g er. Hvor finner jeg det?

 

EDIT: står B+G på i routerkonfig

Endret av Kjellis85
Lenke til kommentar

Det trådløse signalet er kjemesterkt, det er internettsignalet gjennom routeren som blir dårlig. Er ingen andre ting som er koblet til nettverket, heller ingen forstyrrende enheter. Sitter nå på kabel til routeren, da får jeg ca 40% internetthastighet. har canal digital 12/2 mbit. Vet ikke hva n/b/g er. Hvor finner jeg det?

 

n/b/g er standarden for trådløs som brukes. Det avgjør i praksis mye av rekkevidden og maks hastighet til nettverket.

 

b brukes så og si ikke lengre, så ved mindre ruteren er 10 år gammel eller spesialutstyr er det neppe det.

 

g har vært standard i mange år og er det mest vanlige fremdeles (at folk har i hus - ikke som blir solt i butikken nå)

 

n/draft-n er den nye standarden som er betydeig raskere og har bedre rekkevidde. de aller fleste nye rutere har dette - og det har vært i salg i noen år nå. Hvis ruteren er relativt ny kan du ha støtte for dette.

 

De aller aller fleste rutere er bakoverkompatibel, så rutere som støtter 802.11n støtter også 802.11g (og b også som regel).

 

I uansett tilfelle trenger du støtte i både ruteren og mottakeren i PCen for å kunne bruke standarden, så begge to må være nogenlunde up-to-date for å bruke 802.11n

 

Det er noen ting du kan sjekke i forhold til signalstyrke - som er det mest typiske feilproblemet med treg trådløs. Merk at signalindikatoren i windows (og de fleste andre signalindikatorer også) ikke er særlig pålitelige egentlig. De viser bare signal-styrken, men ikke den faktiske kvaliteten på signalet. Ergo kan du ha godt signal men likevel dårlig ytelse.

 

last ned gratis programmet "inSSIDer" og sjekk hvordan det ser ut med andre nettverk i området. Sett din ruter til en kanalfrekvens som ikke okkuperes av andre nære nettverk (prøv å få så mye fri plass i grafen for deg selv som du kan). Merk at signalet påvirkes av 2 kanaler over og under den du velger også - så jo lengre borte fra andre okkuperte frekvenser du kan få den jo bedre. Når du ser grafen så er det relativt intuitivt å forstå.

 

For testingen skyld kan du også prøve å sette maskinen så nært som mulig senderen. Avstanden er jo nemmelig også en hovedfaktor for hastighet. Hvis hastigheten da går mye bedre så er det bare dårlig siktlinje og for tette materialer mellom sender og mottaker (typisk enten mye metall eller stein/murvegger. Reposisjonering av sender/mottaker for bedre siktlinje eller en bedre antenne eller retningspesifikk antenne (om senderen har mulighet for å bytte antenne) kan da løse problemet.

 

Om derimot hastihgeten er like rævva når maskinen står nær sender + at du har optimalisert kanalfrekvensen i forhold til hva dine naboer bruker - så kan ruteren rett og slett være ødelagt/defekt. Den trådløse senderen "slites" ikke sånn sett - men om den blir defekt så kan den fremdeles fungere men med veldig dårlig signal ja. Dette har jeg vært borti et par ganger før - ofte i forbindelse med at folk har brukt feile strømadaptere til ruteren og dermed gitt overspenning (som naturligvis ikke er heldig for slitasje/skader på diverse komponenter inkl. radiosenderen). I så tilfelle er nok en ny ruter verdt å investere i.

 

Hvis du er en avansert bruker og ender opp med å kjøpe ny så annbefales det å se etter en ruter som kan takle DD-WRT, Tomato eller lignende åpen firmware - da disse gir utrolige muligheter for alt mulig samt ofte er langt mer stabile og brukervennlige enn standard firmware som kommer med mange rutere. Det kan virkelig gjøre visse billige 150kr rutere til maskiner som nesten er på høyde med proffutstyr. Jeg bruker selv en "kjipa" DIR-615 som du får på ebay for spottpris. Fin hardware men utrolig dårlig stock firmware. Med DD-WRT er den toppers så lenge du ikke har ekstra høye krav til QoS eller andre intensive oppgaver.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempesvar Stigma, skal gjøre ett siste forsøk neste gang jeg er hos svigers, dersom dem ikke har kjøpt en ny allerede. De er ikke akkurat avanserte brukere, så jeg tror ikke det er noe vits i noe fiksfakseri der i gården. Men takk for tipset :)

 

Jeg tenkte ikke på at frekvensen kunne ha noe å si, men det er ikke veldig mange andre trådløse nett der, så det burde vel ikke ha så mye å si? Det virket ikke som avstanden mellom sender og maskin hadde noe særlig å si; på 1 meter var det bare en økning på ca 5-10% i forhold til 10 meter unna. Prøvde også å endre på en innstilling som bestemte overføringsbegrensning, fra auto til 54mbit, men da sluttet den trådløse delen av routeren å virke og jeg måtte kable meg til ruteren samtidig som den var på nettet for å få endret det tilbake. Vet ikke om det hadde hatt noe særlig effekt, men ettersom alt bare gikk i dass når jeg prøvde det lot jeg det like gjerne være.

 

Jeg er forøvrig ikke noe særlig inne på nettverk for øvrig, så det er begrenset hva jeg kan fra før, men jeg lærer raskt og skjønner fort hvordan ting henger sammen bare jeg får fiklet litt med ting :)

Lenke til kommentar

Jo færre andre nettverk i området jo mindre sjanse er det for betydeige forstyrrelser ja. Det skader aldri å se på grafen og optimalisere uansett - men det er vanligivs langt mindre viktig når det ikke er snakk om et tettsted med mange nettverk.

 

At det ikke hjalp å flytte seg nærmere ruteren er ikke et godt tegn. Det kan høres ut som det er noe direkte galt med ruteren. Det er vanskelig for meg å konkludere med noe slikt med sikkerhet uten mye mer testing selvfølgelig - men det ville ikke overrasket meg så veldig mye basert på hva det er du forteller. Den ultimate testen hadde naturligivs vært å sjekke med en annen ruter (din egen fra hjeme f.eks.) om forholdene umiddelbart da blir bedre eller ikke i forhold til den gamle ruteren. Svigersene har ikke tilfeldigvis koblet på med feil adapter? ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Svigersene har ikke tilfeldigvis koblet på med feil adapter? ;)

 

Nei, det tror jeg ikke. Når jeg spurte om han hadde noe informasjon fra canal digital eller lignende om oppsettet så han rart på meg og sa at alt var gjort av montør og at ingenting hadde blitt gjort av han. De er som sagt ikke veldig teknisk kyndige i det huset :!:

Lenke til kommentar

Svigersene har ikke tilfeldigvis koblet på med feil adapter? ;)

 

Nei, det tror jeg ikke. Når jeg spurte om han hadde noe informasjon fra canal digital eller lignende om oppsettet så han rart på meg og sa at alt var gjort av montør og at ingenting hadde blitt gjort av han. De er som sagt ikke veldig teknisk kyndige i det huset :!:

 

ok, jeg vil bare nevne at du må huske på at du har visse rettigheter i forhold til defekt utstyr. Hvis ruteren er på lån fra ISPen er det som regel mulig å bare be om en ny en hvis du mistenker feil på den. Hvis ruteren er kjøpt så har du reklamasjonsrett du kan benytte deg av (typisk 5 år på så og si alt datautstyr). Jeg er rimeig sikker reklamasjonsretten gjelder like mye for tilfeler der en ruter er kjøpt som en del av installasjonspakke som om du kjøpte den rett fra en butikk - gitt at det er privatkjøp vel og merke. Bedrifter har ikke like god kjøpsbeskyttelse fra kjøpsloven.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...