Gå til innhold

1155-hovedkort for gaming og SLI


Berrern

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter nærmere 6 år med min FX-57, er det på tide å oppgradere.

Det jeg er ute etter er en gaming PC som kan kjøre BF3 på Ultra, i 1920x1080 via HDMI.

EDIT: Jeg kommer stort sett bare til å spille online på 64-player servere.

 

Jeg har planlagt å kjøpe en Intel i5 2500K prosessor, og 2x4GB RAM (kit).

Videre skal jeg i første omgang kjøre et MSI GeForce GTX 570 Twin Frozr III OC 1280MB grafikkort - og noe senere kommer jeg til å kjøpe et til, altså må hovedkortet kunne kjøre SLI i med begge kortene i 16x PCI-e hastighet.

 

I tillegg trenger jeg plass til mitt PCI-e Creative SB X-Fi kort.

 

Jeg har nå tilbrakt en masse tid på å lese og prøve å finne et hovedkort, og jeg liker spesielt ASUS P8 Pro-serien. Det som bekymrer meg er at disse nye grafikkortene tar så mye plass, og jeg er usikker på om det blir plass til X-Fi'en i tillegg til to av disse monstrene.

 

Kan noen vennligst anbefale meg et hovedkort, som i tillegg til å være kjølig og stillegående (NB-viften på mitt gamle DFI UT LanParty har alltid bråkt noe vanvittig), har plass og funksjonalitet til mine tre PCI-e kort?

 

På forhånd takk! :)

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Vist du har planer om å spille på ultra ville jeg gått for et skjermkort med mer minne, som f.eks. 6970 2GB eller GTX 580.

BF3 spiser VRAM på høy grafikk på 1080-oppløsning.

 

Angående lydkort, så bruker de fleste pci-e x1, disse sporene finner en oftest helt øverst på hovedkortet:

P67-Enthusiast-Motherboards,K-B-275483-13.jpg

Da er du helt upåvirket av hvordan du stacker skjermkort under.

(avbildet er et Asus P8P67 Pro)

Lenke til kommentar

Vist du har planer om å spille på ultra ville jeg gått for et skjermkort med mer minne, som f.eks. 6970 2GB eller GTX 580.

BF3 spiser VRAM på høy grafikk på 1080-oppløsning.

 

Angående lydkort, så bruker de fleste pci-e x1, disse sporene finner en oftest helt øverst på hovedkortet:

P67-Enthusiast-Motherboards,K-B-275483-13.jpg

Da er du helt upåvirket av hvordan du stacker skjermkort under.

(avbildet er et Asus P8P67 Pro)

 

Takk for svar!

 

Jo, jeg har tittet litt på GTX580 (holder meg til nVidia), men 120€ dyrere er noe jeg ikke har råd til nå, og jeg har ikke lyst til å vente lengre med å oppgradere (og spille BF3!!).

Derfor tenkte jeg at et ekstra GTX570 etter et par måneder burde gjøre susen - så får jeg heller spille på High så lenge.

 

Lydkortet mitt har ikke PCI-E x1 tilkobling/port (er ikke helt sikker på hva denne PCI-E typen heter), kortet er et X-Fi Fatal1ty FPS:

card.jpg

 

Dette kortet sitter nå i nederste slot på mitt DFI LanParty SLI-DR nf4 kort (http://www.tomshardware.com/reviews/geil-cl-1,1085-7.html)

 

Hjelp mottas med takk!

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Problemet med BF3 er selv om du oppgraderer med SLi har du kun 1280MB (det blir ikke dobbelt opp), og vil da bli begrenset av det til tross for alt annet er av ypperste klasse.

 

Det kortet der bruke PCI (ikke pci-e), da må du være litt med forsiktig med valg av hovedkort, men kortet jeg viste bilde av, går faktisk.

Lenke til kommentar

Problemet med BF3 er selv om du oppgraderer med SLi har du kun 1280MB (det blir ikke dobbelt opp), og vil da bli begrenset av det til tross for alt annet er av ypperste klasse.

 

Jøss, det var nytt for meg... Så om du SLIer to kort, bruker maskinen bare RAM fra det ene kortet?

Huff, det gjør ting straks mer komplisert...

 

Ser at de fleste kort stort sett bare har 1,2 eller 1,5GB minne, da må jeg vel kanskje vurdere en 580 med 3GB. Dette blir dyrt!

Lenke til kommentar

BF3 spiser VRAM ja, men spillet begrenses ikke i 1920x1080 av den "lave" minnemengden til GTX570 SLI. Jeg kjører selv et slikt oppsett og selv om minnebruken riktignok ligger på 98% går svært sjeldent fps under 60. Forøvrig kan man godt justere ned HBAO og enkelte andre innstillinger uten at dette har stort å si for øyegodteriet.

Lenke til kommentar

Komakino, takk for svar! :)

 

Dette høres jo lovende ut for min del... Problemet er at jeg vet ikke hvordan du spiller, når du sier at "FPS svært sjelden går under 60". Er dette offline? Online? Isåfall med hvor mange spillere på serveren?

 

Fint om du kunne gitt tilbakemelding på akkurat dette. Målet mitt er 64-spillers servere, det er DET som må være benchmark når jeg velger hardware.

Lenke til kommentar

Dette er online i krevende områder. Spilte Conquest large nå nettopp og minimum fps. var 68 inne i en tanks. Generelt ligger fps mellom 70-100. Nå har jeg ikke absolutt alt stilt på ultra, men en miks av high/ultra som ser så godt som like bra ut i mine øyne. Kjørte alt på ultra til å begynne med, men opplevde en form for microstutter merkelig nok. Fps var stort sett godt over 60, men noe rusk i maskineriet tydeligvis.

 

Nvidias nyeste drivere var også noe svineri for oppsettet mitt så jeg går sannsynligvis glipp av noen prosent ytelse pga. dette også.

 

Tok en screen av miksen min her:

bf320111104211117806lar.th.jpg

 

Både CPU og GPU'er er forresten u-klokket.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Dette hjelper veldig Komakino - takk! :)

 

Ettersom du, med ditt GTX570 SLi oppsett, ikke kan kjøre alt på Ultra, blir det vel GTX580 1.5 GB på meg (og en SLi løsning om et par måneder). Det er dyrt, men overkommelig - i motsetning til GTX580 3GB eller GTX590.

 

He he, dette skulle være en diskusjon om hovedkort - man sporer fort av! ;)

Lenke til kommentar

AMD 6970 for crossfire er ett mye bedre kjøp enn GTX570 SLi.

Jeg har 2 GTX580ier, men jeg angrer nesten på at jeg ikke valgte 6970 istedet.

Hvorfor?

Fordi AMD 6970 i crossfire ligger midt i strupen på GTX580 Sli for en mye mindre pris.

Faktisk så kan man få Trifire 6970 evt 6990+6970 til nærmest samme pris som GTX580 SLi, men som da vil gruse dem ^^.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jøss, det var nytt for meg... Så om du SLIer to kort, bruker maskinen bare RAM fra det ene kortet?

Huff, det gjør ting straks mer komplisert...

Minne blir "speilet" på de 2 kortene, dette fordi begge kortene gjør samme arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...