Gå til innhold

Problemer med Xrandr og skjermrotasjon


Anbefalte innlegg

Sitter her å sliter med oppsett av en kartmaskin som skal flyttes over i ny båt. Maskinen kjører ett kartprogram kalt Olex, som kjører i en kraftig modifisert utgave av Fedora. Problemet mitt er at i den båten som maskinen nå skal monteres så er skjermen snudd på høykant.

Etter noe googling så kom jeg frem til at det er Xrandr som kan brukes for å rotere skjermbildet. Skjermen er tilkoblet på DVI på maskinen, så jeg prøver med følgende kommando:Xrandr --output TMDS-1 --rotate leftNår jeg trykker enter så blir skjermen sort og jeg antar den prøver å snu skjermen, men så spretter den opp igjen med normalt skjermbilde og feilmeldingen "xrandr: configure crtc 0 failed"

Har prøvd å Google dette uten å bli noe klokere. Skjermkortet i pcen tror jeg er fra Intel (pcen).

Noen som har noen ideer til løsning på dette problemet?Skal nevnes at jeg ikke er noen Linux-person så jeg er ikke så veldig kjent med noe av dette. Har heller ikke tilgang på noe gui så vidt jeg har sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gå litt mer detaljert inn her (sliter virkelig og skulle gjerne hatt dette i orden før båten skal tas i bruk). Under oppstart av maskinen får man GNU Grub som har flere valg for oppstart: Fully automatic single display, single display 1280x1024, single display 1024x768 osv. Regner med disse ikke direkte setter oppløsningen, men heller peker til forskjellige oppstartsfiler. Skulle ideelt hatt en "single display 1050x1680" her. Fully automatic funker heller ikke.

Maskinen starter og jeg får mulighet å velge Olex (starter kartprogrammet) eller Vedlikehold (gir meg en kommandolinje (?) ved navn UNIX). Skjermen står nå på 1280x1024 og jeg må legge hodet på skakke for å lese noe. :PSkriver inn: xrandr --output TMDS-1 --mode 1680x1050Dette gir meg rett oppløsning på skjermen. Skriver så inn: xrandr --output TMDS-1 --rotate leftHolder pusten, krysser fingrene og ser skjermen blinker sort før bildet kommer tilbake med feilmeldingen "configure crct 0 failed"

Skriver jeg bare inn xrandr får jeg (noe forkortet):Screen 0: minimum 320x240, current 1680x1050, maximum 1920x1920VGA connected (normal left inverted right)1280x1024 60*[mange flere moduser som skjermen (som ikke eksisterer!) støtter]LVDS connected 1280x1024+0+0 (normal left inverted right) 0mm 0mm1280x1024 59.7+ 85.0 75.0 60.0*[samme som forrige med moduser som er på en skjerm som ikke eksister]TMDS-1 connected 1680x1050+0+0 (normal left inverted right) 474mm x 296mm1280x1024 75.0+ 59.91680x1050 59.9*+ 60.0[flere oppløsning som kan kjøres på skjermen]TV disconnected (normal left inverted right)

Skjermkort er ett Intel GMA945 og så vidt jeg kan se så er driver fra Intel installert.

Har ingen anelse hva som kan gjøre dette, men så det også mitt første møte med unix-verdenen (yay...), men setter veldig pris på tips på en løsning, og ikke minst, tips til å gjøre dette permanent. Leverandøren (Olex) imponerte stort da jeg ringte å spurte: ingen anelse om det er mulig, ikke deres problem siden det avviker fra standardoppsett (større skjerm enn 1280x1024 har da ingen bruk for :p )

Lenke til kommentar

Skriver jeg bare inn xrandr får jeg (noe forkortet):

...

TMDS-1 connected 1680x1050+0+0 (normal left inverted right) 474mm x 296mm1280x1024 75.0+ 59.91680x1050 59.9*+ 60.0

...

 

Ville bare forsikre meg om at TMDS-1 faktisk var en utgang på din maskin. For meg så ser det du gjør riktig ut. Hvis jeg skriver f,eks.

 

xrandr -display :0.0 --output LVDS1 --rotate left

 

 

på min laptop får jeg et rotert bilde. Kanskje rotate ikke er implementert for din grafikk controller? Virker det med andre transformasjoner som f.eks:

 

xrandr -display :0.0 --output TMDS-1 --transform 2,0,0,0,2,0,0,0,1 

 

Hva sier xrandr etter at du har gjort rotate kommandoen?

 

Hos meg sier den

 

LVDS1 connected 1600x2560+0+0 left (normal left inverted right x axis y axis)

 

Så den er klar over at jeg har gjort rotate.

 

 

For å sjekke hva slags grafikk controller som sitter i maskinen kan du skrive.

 

/usr/sbin/lspci | grep -i vga

 

evt.

 

lspci | grep -i vga

 

Hvis du har lspci et annet sted.

Lenke til kommentar

Takk så mye for svar.Den transform kommandoen du skriver der gir ikke noe resultat, men kan være fordi maskinen kjører RandR 1.2.

Når jeg bruker --rotate left så gjør skjermen ett blink og blir sort også spretter den opp igjen, med feilmeldingen "configure crtc 0 failed".

Den ser altså ut som den godtar kommandoen, men får ikke utført den.

Grafikkkontroller er en Intel GM945 ifølge lspci, og det ser ut til at den har drivere lagt inn også.

Men, ser at selv det å endre oppløsning (som jeg faktisk får til med xrandr) ikke blir lagret og etter en reboot (som må til for å starte kartet) så er oppløsningen 1280x1024 igjen. Vil det være mulig (og hvordan) å endre xorg.conf for å få 1680x1050 og kanskje også rotasjon?

Lenke til kommentar

Når jeg bruker --rotate left så gjør skjermen ett blink og blir sort også spretter den opp igjen, med feilmeldingen "configure crtc 0 failed".

 

Jeg lurte litt på hva du får som melding hvis du skriver bare xrandr (evt. xrandr -q) etter at du har fått feilmeldingen, dvs. om den sier left eller ingenting (evt normal). Om den tror den har rotert eller ikke.

 

Men, ser at selv det å endre oppløsning (som jeg faktisk får til med xrandr) ikke blir lagret og etter en reboot (som må til for å starte kartet) så er oppløsningen 1280x1024 igjen. Vil det være mulig (og hvordan) å endre xorg.conf for å få 1680x1050 og kanskje også rotasjon?

 

xrandr lagrer ingenting. Men du kan endre xorg.conf

 

Section "Screen" har en SubSection "Display" som vanligvis har en "Modes" linje med oppløsninger i preferert rekkefølge. Dersom du legger 1680x1050 først i listen er det default.

 

Man kan også modifisere xord.conf via diverse GUI programmer. Vet ikke om det er noen som er egnet for GM945 (det finnes egne for f.eks. NVidia)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...